kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
با اجرای نسخه مخالفان خودکفایی

واردات گسترده مرغ اجداد جای تولید را گرفت

 

در اجرای خواسته مخالفان خودکفایی تولید مواد غذایی و طرفداران وابستگی سفره مردم به خارج و به گفته رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اخیراً بخش‌های خصوصی واردات گسترده مرغ اجداد از کشورهای آلمان، هلند و آمریکا را انجام دادند و اینها به زودی به سالن‌های پرورش مرغ می‌آیند و تولید تخم‌مرغ در بازار افزایش خواهد
یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، ناصر نبی‌پور؛ رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره وضعیت مرغ و تخم مرغ گفت: در حالی که مرغداری‌های تخم‌گذار کشور ماهانه چهار تا چهار و نیم میلیون جوجه نیاز دارند، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای واردات به موقع یا تولید داخل مرغ اجداد، تعداد جوجه‌ها به سه میلیون رسیده بود و مرغداران در هر ماه یک‌ تا یک ‌و نیم میلیون قطعه جوجه‌ریزی کمتری داشتند؛ یعنی مرغداران از دی‌ماه گذشته تا تیرماه که هشت ماه است، ماهانه یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی کمتری داشتند که اثرات آن اکنون ظاهر شده و با کاهش عرضه، قیمت‌ها تا حدودی بالاتر رفته است، اما باید این واقعیت را قبول کرد که قیمت تخم‌مرغ نسبت به همه کالاهای دیگر ارزان‌تر است. 
وی افزود: خوشبختانه (!) اخیراً بخش‌های خصوصی واردات گسترده مرغ اجداد از کشورهای آلمان، هلند و آمریکا انجام دادند و اینها به زودی به سالن‌های پرورش مرغ می‌آیند و تولید تخم‌مرغ در بازار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی ما این است که از دی‌ماه تولید فراوان تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود.
رئیس ‌هیئت ‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با توجیه گرانی‌های آینده مرغ و تخم مرغ گفت: به دلیل عدم نظارت دولت،‌اشکالی هم در این واردات وجود دارد که فاصله‌ای بین محموله‌های وارداتی مرغ اجداد نبوده، در حالی باید حداقل دو دوره بین آنها فاصله می‌افتاد و نتیجه‌ این خواهد شد که به یکباره شاهد عرضه فراوان در بازار خواهیم شد و این نگرانی وجود دارد باز هم با افزایش شدید عرضه، قیمت در بازار افت شدید کند و تولیدکنندگان متضرر شوند. 
نسخه گرسنگی مردم
گفتنی است، واردات مواد غذایی، نسخه همیشگی مخالفان خودکفایی تولید محصولات کشاورزی و دام و طیور است. برخی حذف ارز دولتی را چاره کار می‌دانند که به بهانه‌ای برای گرانی بیشتر تبدیل می‌شود. هر چند که هم‌اکنون هم مواد غذایی بر اساس نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد و واردکنندگان در پوستین تولیدکننده، همچنان به بهانه‌های مختلف، خبر از گرانی‌های آینده می‌دهند تا تنور واردات، گرم بماند.
ردپای مخالفان خودکفایی تولید غذا در ایران در ماجرای مدیریت توزیع آب استان پرآب و حاصلخیز خوزستان و اعتراضات پیرامون آن، خسارات سیل به دلیل مخالفت با سدسازی در استان‌های سیلاب خیز، نرخ پایین خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی و دیگر مشکلات سفره مردم به وضوح عیان است و دولت سیزدهم باید تکلیف خود و مردم را با این افراد و نسخه هایشان که در یک کلمه به «واردات» ختم می‌شود روشن کند تا بازار معیشتی به آرامش و ثبات برسد. قیمت مواد غذایی باید تابع توان اقشار کم درآمد باشد نه سودآوری تجاری محصولات کشاورزی به قیمت گرسنگی مردم. دولت اگر چه تاجر خوبی نیست اما باید زنجیره تولید تا توزیع غذا را به‌خوبی مدیریت
کند.