kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
بازی‌های المپیک 2020 توکیو

پرونده تیم ملی بسکتبال با سه شکست بسته شد/امید تازه در کاروان با آغاز مسابقات کشتی فرنگی

از امروز و با آغاز رقابت‌های کشتی، امید می‌رود تعداد مدال‌های کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 توکیو افزایش یابد.

 


سرویس ورزشی-

با برگزاری نهمین روز از بازی‌های المپیک 2020 توکیو، پرونده حضور بسکتبالیست‌های ایران در المپیک بسته شد. دیروز تیم ملی بسکتبال در سومین و آخرین بازی گروهی خود برابر فرانسه قرار گرفت و با تحمل شکست 79 بر 62 به کارش پایان داد تا بدون کسب امتیاز از توکیو خداحافظی کند.
ترکیب ابتدایی ایران در این بازی متشکل از صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی،، ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی و بهنام یخچالی بود. تیم ملی بسکتبال در دو بازی قبلی خود به ترتیب برابر چک و آمریکا شکست خورده بود.
شاهین‌طبع: عملکردمان در المپیک قابل قبول بود
در پایان بازی دیروز مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی گفت: فرانسه تیم بسیار خوبی است و بازیکنانش در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند. بازی با این تیم متعادل بود و اگر آسیب دیدگی حامد و برخی از بازیکنان نبود، شرایط بهتری داشتیم. به جز آمریکا مقابل تیم چک و فرانسه بازی متعادلی انجام دادیم.
شاهین‌طبع همچنین تصریح کرد: بازیکنان فرانسه خیلی سریع بازی می‌کردند و عملکرد خیلی خوبی مقابل این تیم داشتیم. به هر حال بسکتبال قابل مقایسه با هیچ رشته‌ای نیست و باید برای رسیدن به نتیجه تلاش کرد.
وی درخصوص کمبود بازی ‌های تیم ملی در طول سال تصریح کرد: تمام تیم‌ها بازیکنان‌شان همیشه درحال بازی هستند و در شرایط مسابقه هستند، مثل ژاپن و چین. دیدید که ژاپن در این بازی‌ها چه نتایجی کسب کرد. سرمربی تیم ملی بسکتبال خاطرنشان کرد: سعی کردیم در این مسابقات بازی‌های با کیفیتی انجام دهیم و عملکرد مان قابل قبول بود.
آخرین بازی صمد در تیم ملی بسکتبال
همچنین صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال که قبل از بازی با فرانسه گفته بود قصد دارد در پایان این دیدار از دنیای قهرمانی خداحافظی کند، گفت: ١٧ سالم بود که به تیم ملی دعوت شدم، مدت زیادی است که برای تیم بازی می‌کنم و در رویدادهای مختلفی شرکت کرده‌ام. همیشه سعی کردم که در همه تورنمنت‌ها با تیم باشم، خوب تمرین کنم و خوب هم بازی کنم. بیش از ٢٤-٢٣ سال برای تیم ملی بسکتبال بازی کردم، حالا گاهی خوب بودم و گاهی هم بد، برای خداحافظی هم از کارهای رسانه‌ای خوشم نمی‌آید.
کاپیتان تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این پرسش که سرانجام تصمیم شما برای خداحافظی چقدر جدی است؟، گفت: اگر ٧٠ سالم باشد و احساس کنم می‌توانم با دادن آب و حوله به ملی‌پوشان کمک کنم، در کنار تیم خواهم بود. اما به احتمال خیلی زیاد امروز بازی آخری بود که برای تیم انجام دادم.
وی تاکید کرد: قبلا هم گفته بودم اگر تیم ملی بسکتبال به المپیک صعود کند بعد از اتمام بازی‌ها خداحافظی خواهم کرد. مبنای برنامه و تصمیم من تابستان به تابستان است، باید ببینم چه می‌شود، با تورنمنت بعدی تیم‌ملی هم فاصله زیادی داریم.
نیکخواه بهرامی در ادامه در مورد عملکرد تیم ملی در المپیک گفت: به غیر از بازی با آمریکا دو بازی دیگر را به نسبت خوب بازی کردیم. در بازی با آمریکا اصلا جالب نبودیم و در حد تیم ملی کار نکردیم اما امروز هم فارغ از نتیجه بازی قابل احترامی مقابل فرانسه داشتیم. در پاسکاری خوب بودیم و در دفاع هم متمرکز عمل کردیم. وی ادامه داد: البته فرانسه خیلی خوب کار کرد، فشار زیادی وارد کردند اما شاید فکر نمی‌کردند ما این‌قدر خوب باشیم. من خودم هم در این بازی بهترین عملکرد ممکن را داشتم.
نیکخواه بهرامی تاکید کرد: چیزی که به ما کمک می‌کند حضور در همین مسابقات است، چیزی که از المپیک می‌خواستیم همین تجربه بود و تاثیری که روی خودباوری و انگیزه بازیکنان می‌گذارد. اصلا همین کسب سهمیه هم سال گذشته تاثیر خود را روی لیگ گذاشته بود.
«چقدر پیش‌بینی می‌کردید که با سه باخت به کار خود در المپیک پایان دهید؟»، کاپیتان تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این پرسش گفت: احتمال آن زیاد بود، هر تیمی با هدفی در مسابقات شرکت می‌کند، مثلا آمریکا و فرانسه هدف قهرمانی دارند، هدف ما این نبود، هدف ما این بود که تجربه کسب کنیم.
ناکامی در هفته نخست
بیش از یک هفته از آغاز رسمی المپیک و شروع به کار ورزشکاران در این رویداد گذشته است، این هفته در شرایطی برای کاروان ایران سپری شد که برخی رشته‌ها و ورزشکارانشان برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، نتوانستند موفقیتی کسب کنند و از دور مسابقات کنار رفتند.
تکواندو یکی از این رشته‌ها بود؛ رشته‌ای که ورزشکارانش در ادوار گذشته مدال‌آوری می‌کردند و بر همین اساس مسئولان ورزش کشور امیدوار بودند این بار هم تکواندو حداقل یک مدال را برای کاروان ایران کسب کند اما تبعات روند نزولی این رشته که از المپیک‌های قبلی آغاز شده و تا امروز ادامه داشت، باعث شد هوگوپوشان بدون کسب مدال توکیو را ترک کنند.
شمشیربازی یکی دیگر از امیدهای کسب مدال ایران در این دوره از بازی‌ها بود آنگونه که روی مدال تیمی این رشته برای کمک به بهبود وضعیت کاروان در کنار ورود یک رشته جدید به فهرست رشته‌های مدال‌آور حساب صددرصدی شده بود اما دور بودن برخی ورزشکاران از خودِ همیشگی‌شان در کنار ناداوری دست به دست هم داد تا این مهم میسر نشود.
در دوومیدانی، احسان حدادی که مدال نقره مسابقات پرتاب دیسک بازی‌های المپیک لندن را در اختیار دارد دیگر ورزشکاری بود که روی مدال‌آوری او حساب زیادی شده بود، حدادی اما با عملکردی دور از انتظار و ناامیدکننده در همان مرحله مقدماتی حذف شد.
ورود کشتی به مسابقات
البته ناکامی‌های یک هفته گذشته المپیک در حالی یکی پس از دیگری برای ایران ثبت شد که از روز نخست بازی‌ها یک مدال سهم کاروان کشورمان شده بود، مدال طلایی که جواد فروغی در تیراندازی گرفت، هیچ جا نشانه‌ای از آن در پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته نشده بود و از این حیث کاملاً غیرمنتظره کسب شد.
در هر صورت بعد از یک هفته از شروع المپیک که بیشتر زمان آن با شکست و حذف برای ایران گذشت، کاروان ایران از امروز در مسیر تازه‌ای قرار می‌گیرد که اگر از اتفاقات عجیب و غریب به دور بماند، می‌تواند به مدال‌های رنگارنگ منتهی شود. کشتی در ابتدای این مسیر امیدوارکننده قرار دارد، رشته‌ای که همیشه بار مدال‌آوری کاروان ایران را به دوش کشیده و حالا هم خیلی از نگاه‌ها را در توکیو و خارج از آن برای تکرار این ماموریت معطوف به خود کرده است.
در میانه راه وزنه برداری هم وارد عمل می‌شود برای کمک به کاروان ایران و مدال‌آوری‌اش؛ اگرچه وزنه برداری ایران نام بزرگ و شاخصی در توکیو ندارد اما کسب یک مدال انتظار حداقلی است که از این رشته وجود دارد. در پایان کار هم امیدها معطوف به کاراته می‌شود که بتواند مدال آور باشد.
در هر صورت اینکه برای ایران و ایرانی‌ها المپیک از امروز به طور جدی‌تری شروع می‌شود و همه منتظرند تا موفقیت‌های ورزش کشور را در این چند رشته ببینند. البته پیش‌بینی‌های قبل از شروع المپیک در مورد کشتی خیلی هم امیدوارکننده نبود اما شاید مسئولان امر نمی‌خواستند توقع ایجاد کنند.