kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

صرفه‌جویی روزانه یک میلیون لیتر آب در نیروگاه نکا

طرح ابتکاری متخصصان نیروگاه نکا صرفه‌جویی روزانه بیش از یک میلیون لیتر آب و هفت میلیارد ریال هزینه را به همراه داشته است.



ساری- خبرنگار کیهان:

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با بیان اینکه آب یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تولید انرژی در نیروگاه‌های بخار است، گفت: متخصصان نیروگاه به منظور کاهش تلفات آب و مصرف سوخت مازوت واحدها، با بازیابی بخار فلاش کندانس استیم ایر هیترهای واحدهای بخار را در 3 واحد بخاری، در هر شبانه‌روز بیش از 750 هزار لیتر آب مصرفی واحدها را بازیافت می‌کنند.
نعمتی با بیان اینکه بازگشت سرمایه این پروژه کمتر از 10 روز است، ادامه داد: این طرح با حدود 2 میلیارد ریال هزینه توسط کارکنان نیروگاه در واحد یک اجرا شد و در شبانه‌روز از هدررفت بیش از 245 هزار لیتر آب خالص جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا گفت: این طرح در مرحله دوم با افزایش در حجم مبدل و با صرف حدود 5 میلیارد ریال، در واحد 2 بخار اجرایی شد و حدود 285 هزار لیتر آب مصرفی بازیافت شد و در واحد 3 بخار نیز همین نتایج بدست آمد.
نعمتی گفت: اجرای طرح در واحد 4 بخار نیز در حال انجام است که با اجرای آن در مجموع میزان آب بازیافتی به حدود یک میلیون و یکصد هزار لیتر در شبانه‌روز در حالت مازوت‌سوز بودن نیروگاه خواهد رسید.
وی کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی، کاهش میزان محدودیت تولید به علت کمبود آب مقطر، صرفه‌جویی اقتصادی در نتیجه کاهش هزینه مصرف مواد شیمیایی جهت تامین آب خالص، افزایش راندمان مجموع سیکل واحدهای نیروگاه بخار به میزان حداقل یک درصد،‌کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، جلوگیری از اعمال جریمه‌ها به نیروگاه در نتیجه عدم تولید ناشی از کمبود دمین، کاهش هزینه‌های تعمیراتی در نتیجه کاهش خوردگی بسکت‌های ایرپری هیتر و بهبود شاخص‌های عملکردی نیروگاه را مزایا و اهداف این طرح نام برد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با بیان اینکه اجرای این طرح حداقل روزانه هفت میلیارد ریال صرفه‌جویی دربر خواهد داشت، گفت: با اجرای این پروژه در چهار واحد بخار حداقل 40 تن بر ساعت امکان بازیابی بخار وجود خواهد داشت که این میزان کاهش تلفات آب، معادل 23 درصد ظرفیت تولید تصفیه‌خانه نیروگاه بخار است.
نعمتی گفت: اجرای این طرح با فرض در نظر گرفتن سهم 50 درصدی نیروگاه‌ها از سوخت مازوت برای تولید برق، از اتلاف حدود 146 میلیون لیتر آب و 7 میلیون و 500 هزار لیتر سوخت مازوت در سال
جلوگیری می‌کند.