kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
ساخت ایران

تولید «نانوبتن الیافی» با قابلیت جایگزینی دریچه‌های چدنی و پلیمری

 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز، موفق به تولید نوعی نانوبتن الیافی شد که قابل استفاده به عنوان ماده جایگزین انواع دریچه‌های چدنی و پلیمری است.
به گزارش ایرنا،این شرکت دانش‌بنیان طی چندین سال فعالیت تحقیقاتی خود در دانشگاه تبریز، موفق به تولید نوعی نانوبتن الیافی‌شده که قابل استفاده به عنوان ماده جایگزین انواع دریچه‌های چدنی و پلیمری است.
بر اساس این گزارش، این دریچه‌ها در شبکه‌های زیرساختی اعم از آب و فاضلاب، گازرسانی و مخابرات به‌صورت گسترده‌ای استفاده می‌شوند.
تولید صنعتی این دریچه‌ها از اوایل سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت ملی گاز و شهرداری‌ها استفاده می‌شود.
از عمده محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به دریچه‌های نانوکامپوزیتی منهول آب و فاضلاب با قطرهای مختلف و در رده‌های مقاومتی B۱۲۵، C۲۵۰ و D۴۰۰، دریچه‌های نانوکامپوزیتی منهول گازرسانی با قطرهای مختلف و در رده‌های مقاومتی B۱۲۵، C۲۵۰ و D۴۰۰، دریچه‌های نانوکامپوزیتی آب‌گیر به شکل مستطیل در ابعاد مختلف و در رده‌های مقاومتی B۱۲۵، C۲۵۰ و D۴۰۰، دریچه‌های نانوکامپوزیتی کنتور آب خانگی در رده مقاومتی A۱۵ و دریچه‌های نانوکامپوزیتی کنترل گاز اشاره کرد.
از جمله تاییدیه‌ها و مجوزهای این شرکت می‌توان به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اخذ پروانه استاندارد تولید دریچه‌ها از سازمان ملی استاندارد ایران، تائیدیه آزمایشگاه متالوژی رازی، تائیدیه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز و تائیدیه آزمایشگاه تکنولوژی بتن دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اشاره کرد.
افزایش کیفیت، افزایش میزان تولید، افزایش تنوع تولیدات و صادرات به کشورهای همسایه از جمله دیگر اهداف اصلی تولید این محصول است.