kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس قوه قضائیه:

کسانی که فقط به خاطر اعتراض در اتفاقات اخیر خوزستان تحت نظر قرار گرفته‌اند آزاد شوند

رئیس‌ دستگاه قضا ضمن دستور به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸ با هدف بهره مندی از عفو، به رئیس‌دادگستری خوزستان دستور داد کسانی که فقط به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند آزاد شوند.

 


به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح دیروز در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس‌قوه قضائیه در پایان این دیدار‌ها به غلامحسین اسماعیلی رئیس‌حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند را مورد بررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.
محسنی اژه‌ای گفت: تعدادی از خانواده‌هایی که در این دیدار مردمی با آنها ملاقات کردیم و کسانی که پرونده آنها مشابه است، شرایط برخورداری از عفو و بخشودگی را دارند.
وی خطاب به دادستان تهران دستور داد پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند و چنانچه در طول دوره محکومیت حسن رفتار داشته‌اند و این اطمینان وجود دارد که در صورت آزادی مرتکب جرم نمی‌شوند، نسبت به آزادی مشروط و قرارگرفتن آنها در لیست مشمولان عفو اقدام شود.
رئیس‌دستگاه قضا همچنین در حاشیه این دیدار در تماس تلفنی با رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان دستور داد هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روز‌های اخیر در این استان، صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند را فراهم نماید.
در جریان ملاقات مردمی دیروز رئیس‌قوه قضائیه، همسر یکی از محکومان اقتصادی که از مهر ماه سال ۹۶ تاکنون به جرم تحصیل مال نامشروع در زندان به سر می‌برد، با اشاره به اطاله رسیدگی و برخی ابهامات در رسیدگی به این پرونده بانکی خواستار دستور رئیس‌دستگاه قضا برای تعیین تکلیف آن شد.
محسنی اژه‌ای با صدور دستورات لازم به دادستان تهران و رئیس‌مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه برای بررسی فوری این پرونده، تأکید کرد: باید با بررسی دقیق موضوع مشخص شود چه زمانی صرف تردد پرونده بین محاکم و دیوان عالی شده و مشکل کار کجا بوده تا از بروز موارد مشابه جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: این بررسی‌ها تا صبح دوشنبه(امروز) به نتیجه برسد تا در مورد این گونه پرونده‌هایی که مشمول اطاله دادرسی شده‌اند در جلسه شورای عالی قوه قضائیه بحث و تصمیم گیری شود.
با زورگیر‌ها و مرتکبین جرایم خشن
قاطع برخورد کنید
رئیس‌قوه قضائیه همچنین با حضور در شعب کشیک چهار واحد قضایی در پایتخت، در جریان کم و کیف پرونده‌های ارجاعی به این واحد‌ها و نحوه رسیدگی به آنها قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح دیروز از شعب کشیک دادسرای ناحیه ۲۷ تهران (ویژه قتل)، دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ (ویژه سرقت)، دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۶ (مجتمع قضایی بعثت) و دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳ (مجتمع قضایی شهید محلاتی) بازدید کرد.
این شعب از شعب کشیک ویژه قضایی بودند که در ایام تعطیلات ۶ روزه پایتخت که از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، به شهروندان خدمات قضایی ارائه می‌کردند.
رئیس‌قوه قضائیه در جریان این بازدید‌ها با شنیدن حرف‌ها و درددل‌های برخی مراجعه‌کنندگان و پیگیری مشکلات آنها، به گفت‌وگو با متهمان و همچنین دادیاران و بازپرسان این واحد‌های قضایی پرداخت و در جریان آمار ورودی پرونده‌ها و کم و کیف آنها و نحوه و مدت زمان رسیدگی به هر پرونده قرار گرفت.
محسنی اژه‌ای در گفت‌و‌گو با دادیاران شعب کشیک، از روند مکاتبات الکترونیکی مراکز قضایی با کلانتری‌ها و همچنین استعلام الکترونیکی سوابق متهمان، کسب اطلاع کرد.
رئیس‌قوه قضائیه با اشاره به برخی گزارش‌ها درخصوص وقوع جرائم خشن و زورگیری‌ها در ایام اخیر، «حفظ امنیت مردم» را موضوعی بسیار مهم دانست و تأکید کرد: با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، با قاطعیت برخورد کنید.
وی با اشاره به مسئولیت قاضی در زمینه صدور «قرار»، تصریح کرد: تشخیص نوع قرار تامین در هریک از عناوین مجرمانه بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است و اوست که باید در این زمینه نظر نهایی را اعلام کند.