kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
معاون کل وزارت بهداشت:

تعطیلی 6 روزه تهران و البرز فایده‌ای نداشت

معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در تعطیلات اخیر شاهد میزان کمتر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی با اشاره به تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز اظهار داشت: متأسفانه در این تعطیلات شاهد میزان کمتر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.
حریرچی با بیان اینکه تعطیلی‌های قبلی خیلی مؤثر بود، افزود: این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است. وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ الی ۳۹ درصد است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اگر در سطح شهر تهران تردد داشته باشید، ظهر و شب رستوران‌های معروف را می‌بینید که مملو از مشتری هستند.
حریرچی در ارتباط با برگزاری مراسم‌هایی پر ازدحام که منجر به افزایش روند ابتلا به کرونا در کشور می‌شود، بیان داشت: هر‌گونه تجمع بیش از دو نفر حالا می‌خواهد خانوادگی باشد، اداری باشد، ملی باشد، مذهبی باشد، پارتی باشد و...، موجب افزایش مرگ و میر می‌شود در کشوری که بیماری در حال اوج گیری است.
وی با عنوان اینکه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا طبق اجازه رهبر معظم انقلاب مثل مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، افزود: محدودیت‌های ماه محرم مثل سال گذشته خواهد بود و تشدید خواهد شد.
‌ معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: چرا عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند. کدام یک از مراجع ما مراسم‌های صد نفری، هزار نفری و...، برگزار می‌کنند؟
تعطیلی شهر بدون حل مشکلات معیشتی
اقدامی بی‌اثر در برابر کرونا
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون(تعطیلی) اجباری شهر اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر با هدف مقابله با بیماری تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیر بهشتی، علیرضا زالی با تاکید بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر گفت: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود.
زالی درباره وضعیت کرونای استان تهران در خیز پنجم اظهارداشت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود هزار و 400 بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۱۷۷ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.
وی با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی سرپایی و بستری در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ هزار نفر می‌رسد، افزود: اگر تعداد مراجعان سرپایی به کمتر از ۱۰ هزار نفر در روز نرسد نباید در انتظار تنزل تعداد بیماران بستری باشیم.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، شمار بیمارستان‌هایی که در تهران به ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی مشغولند را ۱۱۸ بیمارستان و تعداد مراکز بهداشتی را ۵۵۱ مرکز اعلام کرد.
زالی، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران را هشت هزار و ۷۹۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد دو هزار و 145 بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
وی با بیان اینکه هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم، پیش‌بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در روزهای آتی به ۹هزار نفر نیز برسد.
بستری موقت؛ راهکاری برای جلوگیری
از بحرانی شدن وضعیت بیمارستان‌ها
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، درمان بیماران کرونایی از طریق بستری موقت را که حدود هشت ساعت زمان می‌برد، راهکار موثری برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن وضعیت بیمارستان‌ها عنوان کرد.
زالی مدیریت خیز پنجم کرونا را مستلزم همراهی و همکاری مردم تهران دانست و گفت: دیروز میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا در تهران ۹۸ نفر بوده است.
وی با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل لاک داون(تعطیلی) شهر تهران، اظهارداشت: لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد و یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود. تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تعطیلی شهر به عنوان یک استراتژی باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد، افزود: در غیر این صورت تعطیلی در کنترل اپیدمی موثر نخواهد بود.
زالی با تاکید بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر، گفت: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از اقشار فرودست و آسیب‌پذیر یادآور شد: هم اکنون حدود ۱۵ و نیم میلیون نفر از نیروهای شاغل در کشور در کارگاه‌های یک تا چهار نفره کار می‌کنند که بسیار آسیب‌پذیرند و باید اقدامات حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره بر مشکلات اقتصادی دولت از جمله تحریم‌ها، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد.
زالی با بیان اینکه برخی از کشورها از جمله سنگاپور حدود ۱۳ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف بسته‌های محرک اقتصادی کرده‌اند، گفت: این درحالی است که این رقم در کشور ما حدود نیم درصد درآمد ناخالص ملی است. وی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، اظهارداشت: کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بیمه، عوارض، مالیات،اجاره و کاهش درآمد روبه‌رو هستند.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت تغییر راهبرد تاکید کرد و گفت: برای لاک داون کردن شهر باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم.
اوضاع کرونا در تهران خراب است
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران نیز ضمن تشریح وضعیت بیمارستان‌ها و نحوه بستری بیماران مبتلا به کرونا، گفت: زمان ادامه این شرایط در تهران قابل پیش‌بینی نیست و حداقل تا دو هفته دیگر همین روند را خواهیم داشت.
نادر توکلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های تهران در شرایط خیز پنجم بیماری کرونا، اظهارداشت: در حال حاضر وضعیت بستری‌ها در تهران بسیار بالاست و حدود هشت هزار و 700 بستری داریم و روزانه حدود دو هزار بستری جدید داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد.
توکلی با بیان اینکه اوضاع بیماری در تهران خراب است، افزود: در حال حاضر به طور میانگین ۶۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های تهران در اختیار کرونا قرار دارد.
وی ادامه داد: آنچه که مشخص است، این است که ادامه روندی هم که داریم، قابل پیش‌بینی نیست. هدف از تعطیلات اخیر این بود که کادر درمان بتوانند آرامشی پیدا کنند و مدیریت شود که البته این آرامش هم نیست و همه بیمارستان‌ها درگیرند. به طوری که عمدتا بیماران در اورژانس بستری می‌شوند و در شیفت‌های بعد به بخش‌ها منتقل می‌شوند.
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به برخی تصاویر مبنی بر بستری بیماران در حیاط بیمارستان‌ها و... گفت: وضعیت به این صورت نیست. البته ممکن است در یک ساعاتی بسیار شلوغ شود و برخی مواقع تعداد بیماران در اورژانس بسیار بالا می‌رود و به طور موقتی بیماران به این صورت بستری شده و بعد جابجا می‌شوند. ممکن است یک بیمار ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اینطور منتظر بماند تا منتقل شوند. البته در کل از آنجایی که تعداد ورودی به بیمارستان‌ها بالاست، باید وضعیت مدیریت شود.
لزوم تقویت بستری موقت کووید
توکلی افزود: در این شرایط که تعداد ورودی بیمارستان‌ها بالاست، باید بستری موقت‌های کووید را در کلینیک‌های سرپایی تقویت کنیم که می‌تواند بیشتر کمک‌کننده باشد. در حال حاضر کلینیک‌های سرپایی کووید در تهران فعالند و دارو هم وجود دارد. در کل تهران بالای دو هزار و 500 تا سه هزار بیمار را به صورت سرپایی مدیریت می‌کنیم.
بیماران بدحال با ۱۱۵ تماس بگیرند
وی درباره نحوه مراجعه مردم به بیمارستان‌ها، گفت: بیماری که شرایط بدحال و اورژانسی دارد، با ۱۱۵ تماس بگیرد تا او را منتقل کنند. در عین‌ حال سامانه ۶۰۷۰ هم برای بیماری است که به بستری توصیه شده و عمدتا از طریق این سامانه راهنمایی می‌شوند.
تعداد مرگ و میر بالاست
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با بیان اینکه زمان ادامه این شرایط در تهران قابل پیش‌بینی نیست، گفت: حداقل تا دو هفته دیگر همین روند را داریم. در عین حال با توجه به اینکه تعداد آلودگی بالاست، مرگ و میر هم بالاست. البته درصد مرگ و میر پایین و زیر یک درصد است، اما تعداد مرگ و میر به دلیل وسعت آلودگی بالاست.