kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل روایت می‌کند

شکست‌های بزرگی که نتانیاهو در 12 سال گذشته از ایران، حماس و حزب‌الله خورد

رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی طی یادداشتی درباره نتایج عملکرد

 

سرویس خارجی-

12 ساله نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به تشریح شکست‌های وی در برابر حماس‌، ایران و حزب‌الله در لبنان پرداخته است.
رژیم صهیونیستی در دوران 12 ساله نتانیاهو، تلاش زیادی کرد تا نشان دهد، در برابر ایران و متحدانش، عملکرد پیروزمندانه‌ای داشته است. او برای رسیدن به این هدف، شوهای زیادی به راه‌انداخت و تبلیغات فراوانی هم کرد اما در نهایت پس از شکست‌های پی‌در‌پی در حوزه‌های مختلف سیاسی ونظامی، او را به زور از محل اقامتش بیرون‌انداخته و با تحقیر دوران نخست‌وزیری اش به پایان رسید.
حالا «عاموس یادلین» رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در یادداشتی به بررسی نتایج عملکرد «بنیامین نتانیاهو» در پایان ۱۲ سال نخست‌وزیری او پرداخته است. یادلین نوشته، در دوره نتانیاهو سه جنگ بزرگ علیه حماس در ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ انجام شد و وی تلاش کرد که «بازدارندگی کافی» را در برابر این جنبش در نوار غزه ایجاد کند اما چیزی که در عمل رخ داد «بازدارندگی متقابل» بود و نتانیاهو همچنان نسبت به ورود به ماجراجویی نظامی که ممکن بود به جنگی طولانی و
پرهزینه تبدیل شود، محتاط بود.
شکست پشت شکست
وی افزود، نتانیاهو همچنان به راهبرد «نبرد بین جنگ‌ها» به جای گزینه جنگ گسترده معتقد بود و هدف اصلی وی جلوگیری از ایجاد زیرساخت‌های نظامی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی بود اما موفقیت این راهبرد «نسبی» بود و وی نتوانست جلوی «حضور نظامی ایران در سوریه یا ارتقای پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله» را بگیرد.
یادلین در ادامه بارزترین شکست‌های نتانیاهو را عدم توانایی وی برای جلوگیری از افزایش قدرت حماس در نوار غزه و حزب‌الله در لبنان دانست و تصریح کرد، به‌رغم عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، دو طرف توانستند سامانه تسلیحاتی و توانایی اعجاب‌آور خود در زمینه دقت موشک‌ها، پهپادها، سامانه‌های پدافند هوایی و زرادخانه موشکی را تقویت کنند. به گفته «یادلین»، نتانیاهو در جلوگیری از تسلیح جنبش‌های مقاومت در منطقه که به زعم وی «چالش امنیتی بزرگتری نسبت به ارتش کشورهای همسایه هستند شکست بزرگی خورد».
«یادلین» در ادامه، شکست‌های نتانیاهو را اینطور توصیف می‌کند که، «عملیات بازدارندگی و دستاوردهای نتانیاهو در برابر حماس نسبت به آنچه در شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه رخ می‌دهد بسیار محدود است علیرغم آنکه نتانیاهو بارها وعده داد که در برابر حماس قوی باشد اما در هر سه عملیات نظامی علیه غزه که ارتش رژیم صهیونیستی با هدف بازدارندگی انجام داد، شکست خورد... نتانیاهو که بارها و بارها در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده پایان حاکمیت حماس در غزه را داده بود در تمام برنامه‌هایش علیه حماس به سختی شکست خورد علاوه اینکه تن دادن شرم‌آور وی به خواسته‌های حماس در توافق تبادل اسرا «شالیت» و آزادی صدها اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد باعث شد آزادی بدون هزینه اسرای صهیونیستی در آینده دشوار باشد».
شکست در سیاست خارجی
یادلین درباره قدس هم اینطور گفت که، نتانیاهو در قانع کردن تعدادی زیادی از کشورها برای انتقال سفارتشان به قدس شکست خورد و «انتفاضه چاقو» (که در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از قدس رخ داد) ثابت کرد که تسلط کامل بر قدس غیرممکن است. پس از آن هم عملیات «سیف القدس»
(در ماه می‌۲۰۲۱) انجام شد تا معادله دیگری درباره قدس ایجاد و قدرت و محبوبیت مردمی حماس تقویت شود و «کنترل اسرائیل» بیش از گذشته کم شود.
گفتنی است در خردادماه امسال (۱۴۰۰)
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد و به دوره ۱۲ ساله نتانیاهو پایان داد. کار به جایی رسید که نتانیاهو را به زور از محل اقامتش بیرون‌انداختند!