kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

نیوزویک: بایدن همان روند ترامپ را درباره برجام ادامه می‌دهد(خبر ویژه)

مجله نیوزویک تأکید کرد دولت آمریکا باید خسارت‌های ایران در اثر نقض برجام را جبران کند اما بایدن همان روند ترامپ را ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد به برجام برگردد.


این مجله آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن به جای این که از فرصت برای احیای روابط با ایران استفاده کند، عموما همان روند تجاوزکارانه ترامپ را ادامه داده است هرچند بایدن به عنوان معاون اوباما، نقش اساسی در جلب حمایت کنگره از برجام داشت اما اکنون خیلی‌ها پیرامون بازگشت آمریکا به توافق با وجود ریاست‌جمهوری بایدن تردید دارند.
رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به توافقی که همتای قبلی‌اش از آن خارج شد در بهترین حالت پیچیده شده است. بسیاری از مقامات دولت او پیرامون بازگشت به توافق، دیدگاه‌های بدبینانه‌ای داشته‌اند.
جدا از میز مذاکره، بایدن اساسا همان رویکرد خصمانه دولت ترامپ را ادامه می‌دهد. ایالات‌متحده تاکنون چندین حمله به اهداف شبه‌نظامیان ایران در عراق و سوریه داشته و اعتقاد بر این است که اسرائیل هم حملاتی به اهداف ایرانی ترتیب داده است. به علاوه، بایدن تقریبا همه تحریم‌های سخت‌گیرانه ترامپ را حفظ کرده است. تحریم‌ها همچنین خرید دارو و مراقبت‌های بهداشتی را برای ایران سخت کرده است.
اوضاع وخیم اقتصادی، ارائه کمک‌های مالی و تعطیلی مشاغل را دشوار کرده است. در ماه ژوئن دولت بایدن اعلام کرد که تحریم‌های مرتبط با ارائه کمک‌های بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. با این حال، اقدامات سریع‌تر می‌تواند جان افراد بیشتری را نجات دهد.
دولت بایدن به جای استفاده از فرصت‌ها، رویکرد تهاجمی دولت قبلی را ادامه داده و تحمل وضعیت اقتصادی را برای مردم ایران سخت کرده است.
ایالات متحده باید فورا چرخشی در رویکرد خود داشته باشد و مسئولیت خسارت‌هایی که تحمیل کرده را به عهده بگیرد. دولت بایدن باید به جای نظامی‌گری و فشار اقتصادی بلکه بر ارج نهادن به مردم ایران تمرکز کند، قبل از آنکه خیلی دیر شود.
این تحلیل مجله نیوزویک با استناد به واقعیات در حالی است که آقای روحانی طی چند هفته اخیر به جای اعتراض به دولت بایدن، ادعا می‌کند که آمریکا موافق لغو تحریم‌هاست و این مجلس است که نمی‌گذارد تحریم‌ها برداشته شود!!