kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

کوتاه از سراسر جهان

 

عربستان
آسوشیتدپرس: حجم عظیمی از داده‌های شرکت نفت سعودی «آرامکو» به سرقت رفته و هکرها برای بازگرداندن اطلاعات از این شرکت درخواست ۵۰ میلیون دلار پول کرده‌اند. شرکت آرامکوی سعودی سرقت اطلاعات را تأیید کرده؛ اما با این حال، گفته این سرقت از طریق یکی از شرکت‌های پیمانکار انجام شده است. آرامکو پیش از این و در سال 2012 و 2017 نیز هدف حملات هکری قرار گرفته بود.
هائیتی
سی ان ان: جان کربی، سخنگوی پنتاگون تایید کرده که 7 نفر از عوامل ترور رئیس‌جمهور‌هائیتی توسط آمریکا آموزش دیده‌ بودند:« تاکنون ما 7 فرد را که از اعضای سابق ارتش کلمبیا بودند و نوعی آموزش با بودجه و تدارک آمریکا دریافت کردند را شناسایی کرده‌ایم». از سال ۲۰۰۸ تنها در آفریقا دست‌کم هفت کودتای نظامی که توسط نیروهای تحت آموزش آمریکا هدایت شدند، دیده شد. همه این کودتاها و ترور‌ها توسط دولت آمریکا صورت گرفته‌اند اما نوع موضع‌گیری این کشور طوری است که انگار، کودتاها فردی بوده!
آمریکا
راشاتودی: شماری از مخبرهای اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ماجرای تلاش ناموفق برای ربایش «گرِچن ویتمِر» فرماندار ایالت میشیگان دست داشته‌اند. طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، بررسی چندین متن، فایل صوتی و ده‌ها مصاحبه با افراد نزدیک به این پرونده، 12 مخبر و مأمور مخفی اف‌بی‌آی، بیش از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، در این طرح آدم‌ربایی نقش داشته‌اند. اف‌بی‌آی مهرماه سال گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد توطئه‌ای را خنثی کرده که طی آن افرادی به دنبال ربودن گرچن ویتمر فرماندار میشیگان و سرنگونی وی بوده‌اند؛ اما به نقش اعضای خود در این توطئه، هیچ اشاره‌ای نکرد!
لبنان
المنار: پس از تجاوز اخیر تل‌آویو به استان حمص سوریه و انتشار گزارش‌هایی درباره برخورد یک موشک به مناطق مرزی لبنان، حزب‌الله واکنش نشان داد و گفت که حریم لبنان و سوریه در حالی از سوی صهیونیست‌ها نقض می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی سکوت اختیار کرده‌اند. فرماندهی شمال حزب‌الله با تأکید بر اینکه این جنبش در کنار مردم لبنان در منطقه کوهستانی لحفد و تمام مناطقی که در پی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند، ایستاده است، از خداوند متعال خواست که کشور لبنان را از تجاوز صهیونیست‌ها حفظ کند.
کوبا
رویترز: رئیس‌جمهور آمریکا در پی اعلام تحریم‌های جدید کشورش علیه کوبا مدعی شده، این تحریم‌ها مسئولان سرکوب معترضان را هدف قرار می‌دهد و این نخستین پاسخ از سوی آمریکا است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد ژنرال «آلوارو لوپز می‌یرا» وزیر دفاع کوبا و یگان ویژه نیروهای وزارت کشور را به دلیل «نقض حقوق بشر» در سرکوب اعتراضات در ماه جاری تحریم کرده است. بایدن خاطر نشان کرد، این فقط شروع کار است و آمریکا به تحریم افراد مسئول در سرکوب مردم کوبا ادامه خواهد داد. گفتنی است آمریکا در جریان انتقال قدرت به بایدن معترضان را به شدت سرکوب کرد و محاکمه آنها هنوز هم ادامه دارد!