kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
کارشناس شبکه المیادین:

اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد ایران گزینه‌های متعددی دارد

حسین رویوران، کارشناس سیاسی در ویژه‌برنامه القسم شبکه المیادین برای انتخابات ایران تأکید کرد، ایران به دنبال تقویت روابط راهبردی با چین و روسیه است و اگر مذاکرات وین شکست بخورد، تهران دست خالی نخواهد ماند.

حسین رویوران در ویژه‌برنامه «القسم» شبکه خبری المیادین که تا روز ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید کشورمان ادامه دارد درباره اینکه برخی رسانه‌ها از فروپاشی مذاکرات صحبت می‌کنند و آیا این نوعی جنگ روانی نیست؟، گفت: واقعیت این است که آن کسی که خواستار مذاکرات برای بازگشت به توافق شده آمریکاست، بایدن بود که در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داد که اگر رئیس‌جمهور شد به توافق بازمی‌گردد. و اما ایران گزینه مقاومت و ایستادگی بر موضع را انتخاب کرده است.
وی گفت: ایران گفت اگر آمریکا به تعهداتش بازگشت، تهران هم با آنکه برخی تعهداتش را در قالب برجام تعلیق کرده، به وضعیت اول خود بازمی‌گردد. آن که از توافق خارج شد ‌ترامپ و آمریکا هستند و آن که تصمیم گرفته بازگردد، بایدن است. حالا اینکه برخی مسائل را می‌خواهند وارد توافق کنند از جمله مسائل منطقه‌ای یا بحث موشک‌های بالستیک، نمی‌توانند چون ایران به‌طور کلی وارد کردن این موضوعات را رد کرده است.
رویوران ادامه داد: ایران هنوز بر این موضع است. ایران توانسته روند محاصره اقتصادی خود را مهار کند. بایدن به این امر اعتراف کرد و گفت، سیاست فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است. هدف این سیاست تغییر سیاست ایران بود که این امر اتفاق نیفتاده است. آمریکا دنبال خلاص کردن خود از موضوعات متعدد است تا با فراغ بال به تقابل با چین بپردازد. چرا که نمی‌تواند در چند جبهه از جمله با جبهه ایران فعال باشد. ایران هم در این مذاکرات دست خالی نیست و اگر مذاکرات شکست بخورد گزینه‌های متعددی دارد.
رویوران گفت: شاید از جمله این گزینه‌ها، دعوت‌های چین و روسیه از ایران برای تقویت روابط با تهران باشد و رویوران توضیح داد، بله، توافق راهبردی با چین. در بخشی از آن آمده که پکن دنبال سرمایه‌گذاری در بخش نفت به ارزش چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است و روزانه حدود دو میلیون نفت می‌خرد. در نتیجه چین به‌عنوان قدرت بزرگ اقتصادی روزانه به حدود پانزده میلیون بشکه نفت نیاز دارد. بر همین اساس، چین به‌دنبال منبعی مستقل است که غرب از آن برای فشار بر چین استفاده نکند.
وی تأکید کرد: ایران گزینه خوبی برای چین است هر چند که عربستان و امارات و دیگران هم هستند که به چین نفت بدهند اما ممکن است روزی تحت فشار غرب صدور نفت را متوقف کنند اما ایران تحت این فشار نیست. اگر مذاکرات شکست بخورد و حتی اگر شکست هم نخورد، ایران این تفاهمات راهبردی را فعال خواهد کرد. اما در این امر، ایران اراده بیشتری برای فعال کردن این تفاهمات دارد. با اجرای این راهبرد، ایران خیلی از عوارض تحریم‌های غرب را پشت‌سر خواهد گذاشت.