kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

درخواست 2 میلیارد و 200 میلیون یورویی پاکستان برای پذیرش 700 هزار پناهجوی افغانستان

دولت اسلام‌آباد اعلام کرد، برای پذیرش و اسکان 700 هزار پناهجوی افغانستانی، که به تازگی وارد پاکستان شده‌اند، نیاز به کمک دو میلیارد و 200 میلیون یورویی دارد.


پاکستان با تأکید بر اینکه برای پذیرش و اسکان 700 هزار پناهنده افغانستانی، به دو میلیارد و 200 میلیون یورو کمک مالی نیاز دارد، تصویب و اجرای سیاست جدید در مورد پناهندگان افغان را به تعویق ‌انداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات پاکستان اعلام کردند، دولت این کشور امکان اسکان و نگهداری پناهندگان در داخل شهرها را ندارد. به همین خاطر، دولت فدرال، تصویب سیاست جدید در مورد پناهندگان افغان را به تعویق ‌انداخت.
انتقاد وزیر خارجه پاکستان از غنی
«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان، اظهار داشت: «اشرف غنی»[رئیس‌جمهور افغانستان] از یک سو ما را متهم می‌کند و از سوی دیگر، به دنبال همکاری است.
وی افزود: غنی در اجلاس «دوشنبه»[پایتخت تاجیکستان] نیز اظهارات نامناسبی را بر زبان آورد. اشرف غنی و دیگر مقامات افغانستان می‌گویند، دولت و ارتش پاکستان از گروه طالبان حمایت می‌کند. علاوه‌بر آن، رسانه‌های افغانستان اعلام کرده بودند که دختر سفیر این کشور در پاکستان، ربوده و بعد آزاد شده است. این ادعا را وزیر کشور پاکستان رد کرد و گفت که دختر سفیر آزادانه به راولپندی سفر کرده و برگشته و فیلم آن نیز موجود است.
قریشی یادآور شد: من از این موضوع که دولت افغانستان سفیر خود را فراخوانده در حالی که پرونده دختر سفیر این کشور، به دستور «عمران خان» نخست‌وزیر، در دست بررسی و پیگیری است، تعجب می‌کنم. افغانستان باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.
وزیر خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آباد در حال تحقیق کامل درباره این حادثه است و من در این مورد با همتای افغان خود صحبت خواهم کرد. هیچ تصمیمی نباید از روی احساس گرفته شود. ما امیدواریم سفیر افغانستان با ما همکاری کند. پاکستان شریک صلح است، اما بخش کوچکی در افغانستان، خواستار برگزاری کنفرانس صلح در پاکستان نیست.
اظهارات عبدالله در بارۀ مذاکرات دوحه
«عبدالله عبدالله»، رئیس‌شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، در بارۀ دور جدید مذاکرات بین الافغانی در دوحه گفت: توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم و به دنبال حل و فصل سیاسی بحران فعلی، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی برای مقابله با بیماری همه‌گیر «کووید 19 » خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، مذاکرات صلح دوحه که میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست عبدالله و هیئت طالبان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» برگزار شده بود، یک‌شنبه‌شب (27 تیر) پایان یافت. دو طرف در مورد لزوم تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی عادلانه و پایدار توافق کرده‌اند.
در بیانیۀ مشترک دو طرف، از آتش‌بس سخنی به‌میان نیامده است.
طبق بیانیه، دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات تسریع شود، تا از این طریق برای بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان هرچه زودتر راه‌حل دایمی پیدا شود.
همچنین، دو طرف تعهد کردند که تا رسیدن به توافق عادلانه و پایدار، در سطح مقامات بلند پایه، در مذاکرات حضور یابند و برای رسیدن به این هدف در آینده، به چنین نشست‌هایی ادامه دهند.
کشته شدن ۹۶۷ عضو طالبان طی ۴ روز
ژنرال «اجمل شینواری»، سخنگوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، اعلام کرد‌، نیروهای امنیتی این کشور طی عملیات‌ چهار روز گذشته، ۹۶۷ نیروی طالبان را در مناطق مختلف کشته و ۵۰۰ نفر دیگر از این گروه را نیز آواره کردند.
وی در ادامه افزود: درگیری‌ها در ۲۰ استان افغانستان ادامه دارد و ۹ شهر با تهدید زیادی مواجه است.
بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی افغانستان طی ۱۲ ساعت گذشته، بخش «سرخ پارسا» در استان« پروان» و بخش «مالستان» در استان غزنی را از کنترل طالبان خارج کرده‌اند. اما مرکز «چخانسور» در استان «نیمروز» بار دیگر تحت کنترل طالبان درآمده است.
به گزارش مهر، گزارش‌های منتشر شده حاکی از درگیری‌های شدید در اطراف شهر «طالقان» در شمال شرقی استان «تخار» است.