kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

نقش اسرائیل در ترور جمال خاشقجی به روایت اسناد ادوارد اسنودن

 

سرویس خارجی-
«ادوارد اسنودن» افشاگر معروف آمریکایی از وجود
« اسناد و شواهدی حیرت انگیز» در مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در قتل جمال خاشقجی پرده برداشت. آل‌سعود خاشقجی را که یک روزنامه نگار منتقد بود، با اره تکه‌تکه و سپس در اسید ذوب کرد!
ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی به دستور بن سلمان، هنوز به عنوان خبری با ابعاد و جزئیات جدید مطرح است. در تازه‌ترین خبر در این مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در این جنایت فاش شده است. ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق و افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور جمال خاشقجی، خبر داد. بر این اساس، اسنودن در حساب توئیتری خود و در واکنش به گزارش‌ها درباره هک شدن تلفن همراه همسر و نامزد جمال خاشقجی با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس ساخت رژیم صهیونیستی در کنسولگری عربستان در ترکیه، نوشت: «گروه
«ان اس او» اسرائیل (سازنده پگاسوس) بار‌ها و بار‌ها ارتباط خود با قتل خاشقجی را انکار کرده است، اما شواهد حیرت انگیز جدید تایید می‌کند تلفن‌های زنان نزدیک به وی در زمان قتل او هک شده است».
اسنودن توئیت خود را در واکنش به توئیت «جان اسکات ریلتون»، کارشناس موسسه «سیتیزن لب» منتشر کرده که پیشتر در حساب توئیتری خود نوشته بود: «عربستان جمال خاشقجی را کشت و تکه تکه کرد. همسر جمال قبل از قتل با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار گرفت. پس از چند روز هم تلفن همراه نامزد او چندین بار هک شد».سیتیزن لب این یافته‌ها را مستقلاً تأیید کرد.
رسانه‌ها روز یکشنبه گزارش دادند با استفاده از بدافزار تلفن همراه که توسط یک شرکت خصوصی رژیم صهیونیستی ساخته شده، از فعالان، خبرنگاران و سیاستمداران در سراسر جهان جاسوسی شده است. این گزارش به نگرانی‌ها درباره نقض گسترده حقوق و حریم خصوصی دامن زده است. واشنگتن پست، گاردین، لوموند و دیگر رسانه‌هایی که درخصوص تحقیقات درباره درز اطلاعات همکاری کرده‌اند، از استفاده از این نرم‌افزار با نام پگاسوس Pegasus که توسط گروه ان اس او NSO رژیم صهیونیستی ساخته شده است، خبر داده‌اند.
براساس این گزارش، درز اطلاعات مربوط به افشای فهرستی شامل حدود ۵۰ هزار شماره تلفن از سال ۲۰۱۶ است. همه این شماره‌ها هک نشده‌اند و این رسانه‌ها که به اطلاعات درز شده دسترسی دارند، اعلام کردند جزئیات بیشتری در روز‌های آینده منتشر خواهد شد. روزنامه انگلیسی گاردین هم اعلام کرده شماره خبرنگاران رسانه‌ها در سراسر جهان از جمله آژانس فرانس پرس، وال استریت ژورنال، سی ان ان، نیویورک تایمز، الجزیره، فرانسه ۲۴، میدیاپارت، ال پائیس، آسوشیتدپرس، لوموند، بلومبرگ، اکونومیست، رویترز و صدای آمریکایی در بین شماره‌های این فهرست است.
استفاده از نرم‌افزار برای هک تلفن‌های گزارشگران الجزیره و یک خبرنگار مغربی پیشتر توسط سیتیزن لب که یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو است گزارش شده بود. دو شماره تلفن متعلق به زنان نزدیک به جمال خاشقجی که توسط یک جوخه ترور سعودی در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید، در بین شماره‌هایی است که در این فهرست پیدا شده است.