kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما کمیاب و نجومی شد

در آستانه اعیاد قربان و غدیر خم که ایام شادی و سفر مردم است و با توجه به تعطیلی شش روزه، سیستم‌های حمل‌ونقل مسافری به نام عرضه و تقاضا، در حال سوءاستفاده هستند و نه تنها به وعده کاهش قیمت عمل نکرده‌اند بلکه نرخ‌ها را هم افزایش داده‌اند.


با توجه به تعطیلی شش روزه اخیر از یک سو و نیز منع تردد جاده‌ای با خودروی شخصی، بسیاری از مردم به خرید بلیت قطار و اتوبوس روی آورده‌اند که سبب نایاب شدن بلیت این وسائل نقلیه شده است. برای مسیر تهران به اصفهان، تبریز، رشت و ارومیه مجموعا 171 اتوبوس از ترمینال‌های مختلف تهران از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 24 دیروز، برقرار شده که همه سرویس‌ها کاملاً پر شد و هیچ ظرفیت خالی وجود نداشت.
برخی شنیده‌ها حاکی است، تعدادی از اتوبوس‌ها پروتکل فروش صندلی‌های خود تا ۵۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده و اقدام به آزادسواری مسافران در ورودی‌های ترمینال‌ها خصوصاً دو ترمینال غرب و جنوب می‌کنند. گفته می‌شود نرخ‌های دریافتی از مسافران اتوبوس‌ها نیز بعضاً تا دو برابر قیمت مصوب و اعلامی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.همچنین قیمت بلیت قطار هم در مسیرهای پرمسافر مثل مشهد نیز کمیاب شده و برای تعطیلات اخیر تا 700هزار تومان فروش می‌رود.
نرخ فضایی بلیت هواپیماها
از سوی دیگر، نرخ بلیت هواپیما نیز فضایی شده است تا جایی که قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد در بازه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی و تهران-کیش در بازه یک تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد.
این قیمت‌ها نشان می‌دهد ایرلاین‌ها اکنون در غیبت سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری، همچنان اقدام به بالا نگه داشتن نرخ بلیت پروازهای داخلی کرده‌اند. این درحالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اخیراً از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری در جلسه شورای عالی هواپیمایی خبر داده بود.
محمدحسن ذیبخش افزود: تکلیف قیمت بلیت هواپیما در جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری که در همین هفته برگزار خواهد شد، تعیین می‌شود و درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما مبنای اصلی تصمیم‌گیری در این جلسه آنالیز قیمتی است که شرکت‌های هواپیمایی باید ارائه دهند.
پیش از این نیز بارها اعلام شده بود که شرکت‌های هواپیمایی می‌بایست صورت‌های مالی خود را در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهند؛ اما شنیده شده برخی ایرلاین‌ها حاضر به ارائه صورت‌های مالی خود و شفاف سازی آن نیستند.
برخی شنیده‌ها حاکی است ممکن است شورای عالی هواپیمایی در جلسه هفته جاری خود بار دیگر با افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما نسبت به آخرین نرخ نامه کف و سقف قیمتی بلیت پروازهای داخلی که در آبان ۱۳۹۹ به تصویب شورای عالی هواپیمایی رسیده بود، موافقت کند که با تعطیلی شش روزه احتمالا برگزار نمی‌شود.
تداوم افزایش قیمت بلیت هواپیما در حالی است که رئیس ‌سابق سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی طی یک ماه گذشته صراحتاً مخالفت خود را با این رویه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند. حتی رئیس ‌وقت سازمان هواپیمایی کشوری در زمانی که موضوع افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما رسانه‌ای شد، تهدید کرد که ایرلاین‌های متخلف جریمه شده و مجوز پروازهایشان ابطال خواهد شد. اما در این مدت خبری از جریمه و ابطال مجوز پرواز به گوش نرسیده است.
گفتنی است، در آستانه اعیاد قربان و غدیر خم که ایام شادی و سفر مردم است و با توجه به تعطیلی شش روزه که با اتصال به عید غدیرخم، 11 روزه می‌شود، سیستم‌های حمل‌ونقل مسافری به نام عرضه و تقاضا، در حال سوءاستفاده هستند و نه تنها به وعده کاهش قیمت عمل نکرده‌اند بلکه نرخ‌ها را افزایش داده و بعضا پروتکل‌های کرونایی را هم رعایت نکرده‌اند.