kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
شیلات اعلام کرد

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی از محل دورریز ضایعات قزل‌آلا

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری شیلات ارزش دور ریز‌های ماهی قزل‌آلا در کشورمان را سالانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عیسی گلشاهی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره خسارت ناشی از دورریز ضایعات ماهی قزل‌آلا، تصریح کرد:​ حدودا 20 درصد از ماهی قزل‌آلای تولیدی کشور، فرآوری می‌شود. به این دلیل که تمام ماهی قزل‌آلا امکان مصرف انسانی ندارد. بنابراین، حدود 17 تا 23 درصد از حجم یک ماهی قزل‌آلا هم دوریز می‌شود.
وی ادامه داد: ارزش اقتصادی مواد دور ریز ماهی قزل‌آلا برابر است با هر کیلوگرم 500 الی یک هزار تومان که البته آن هم بستگی به نوع ضایعات ماهی دارد، اما ارزش اقتصادی ایجاد شده بر مبنای ارزش مواد تولیدی ماهی چیزی معادل پنج الی شش هزار تومان است.
سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری شیلات افزود: روی هم رفته چیزی حدود 180 میلیارد تومان در سال حاصل از دور ریز‌های مواد اولیه و پنج برابر این رقم یعنی حدود 900 میلیارد تومان را هم می‌توان به عنوان ارزش محصول استحصال شده‌ای که قابلیت ورود به چرخه تولید داشته باشد عنوان کرد. البته این رقم فقط در مورد ماهی قزل‌آلا صادق است، در حالیکه ماهی‌های پرورشی دیگری هم در کشور وجود دارد.
گلشاهی درباره دلیل اینکه دور ریز‌های ماهی قزل‌آلا به چرخه تولید باز نمی‌گردد، گفت: ما در تولید ماهی قزل‌آلا چند فاز را طی کرده‌ایم که به این مرحله برسیم فاز اول؛ توسعه مزارع پرورش ماهی است که ما را به تولید مورد نظر بر اساس آنچه که احساس می‌کنیم برای تکمیل سبد غذایی مردم و تامین امنیت غذایی جامعه نیاز داریم، نزدیک می‌کند (می‌توان گفت ماهی قزل‌آلا به موقعیت با ثبات خود در این زمینه دست یافته است). صنعتی‌سازی تولید ماهی قزل‌آلا؛ فاز دوم حرکت ما برای تولید این ماهی است که مورد فرآوری‌های خاص قرار می‌گیرد.
او افزود: قزل‌آلا یکی از ماهی‌هایی است که مردم علاقه به تازه‌خوری آن دارند. در همین رابطه یکی از اخلاق‌های بدی که واحد‌های غذایی مانند رستوران‌ها دارند این است که ماهی را به صورت کامل و شکم پر به واحد خود برده و آنجا بنا به ذائقه مشتری آن را طبخ و ارائه می‌کنند در حالی که می‌توانستند تفکیک و پاکسازی ماهی را به یک واحد صنعتی بسپارند. به این ترتیب، هزینه آن واحد هم پایین می‌آمد و ضایعات هم دورریز نمی‌شد.
170 میلیون تن پسماند کشاورزی
همچنین چنگیز اسفندیاری؛ مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی نیز دلیل فرآوری نشدن و عدم بهره‌برداری از استحصال ضایعات ماهی قزل‌آلا را عدم توجیه‌پذیری اقتصادی برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد و ادامه داد: ​اگر برای یک سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی وجود داشته باشد بی‌شک فرآوری پس از استحصال ادامه‌دار خواهد بود.
او ادامه داد:​ در حال حاضر، مزارع تولید ماهی قزل‌آلا، واحد‌های کوچک تولیدی هستند که فقط در بحث عمل‌آوری و انجماد ماهی فعالیت می‌کنند و هنوز به بخش بهره‌برداری از ضایعات وارد نشده‌اند. از آنجا که سرمایه‌گذاری در این بخش به شانه بخش خصوصی سپرده شده، تداوم و بازگشت سرمایه بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
همچنین حسن پسندیده؛ مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت:​ بازیافت پسماندهای حاصله از ضایعات ماهی قزل‌آلا از اولویت‌های ماست.
وی افزود: سالانه حدود 30 میلیون تن پسماند ماهی تولید می‌شود که 21 میلیون تن آن پسماند خانگی است اما در بخش کشاورزی حدود 170 میلیون تن پسماند کشاورزی تولید می‌شود که بخش عمده آن قابلیت بازیافت دارند و بازیافت آنها ارزش ریالی و غذایی بالایی ایجاد می‌کند.