kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷

بی‌نظمی در اجرای طرح ملی مسکن موج می‌زند

در حالی سه سال از آغاز طرح ملی مسکن می‌گذرد که هنوز قیمت تمام‌شده واحد‌های این طرح مشخص نیست و برخلاف اظهارات معاون وزیر راه، بی‌نظمی خاصی در قیمت مسکن ملی موج‌ می‌زند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 18 آبان ماه سال 98 محمود محمودزاده؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست خبری خود با تشریح جزییات ثبت نام طرح ملی مسکن اعلام کرد: قیمت ساخت به‌صورت قیمت تمام ‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در بخش زمین تدبیری اندیشیده شد برای علاقمند به مالکیت زمین، دو سال تنفس در نظر گرفته شده و مابقی قیمت زمین به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه وام 75 تا 100 میلیون تومانی نیز از محل منابع بانک‌های عامل به متقاضیان با سود 18 درصد و فروش اقساطی 12ساله پرداخت خواهد شد، ادامه داد: متقاضی باید درمرحله اول 30 درصد قیمت تمام‌شده را پرداخت کند. قیمت تمام شده عدد فیکسی نیست که بتوانیم آن را اعلام کنیم. قیمت واحد مسکونی بسته به شرایط ثبت‌نام دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اصرار خبرنگاران گفت: قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی طرح ملی یک میلیون و 600 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومان و به‌طور متوسط دو میلیون تومان است. اما تقریبا یک ماه بعد، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت سه و نیم تا چهار میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفت:‌ متقاضیان باید طی 12 سال 120 میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.
محمودزاده، میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرد و افزود: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا دوونیم میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.
چند روز بعد یعنی 22 آذر 98 نوبت مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن رسید تا آب پاکی را روی دست متقاضیان طرح ملی مسکن بریزد. پروانه اصلانی با اشاره به اینکه قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع دو میلیون و 770 هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می‌کند.
نظمی که برقرار نشد
تا حدود 15 ماه بعد دیگر خبر خاصی از معاون وزیر راه و شهرسازی نبود تا اینکه وی در اقدامی دیرهنگام اظهارات سال 98 خود درباره قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن را به طور اساسی اصلاح کرد.
محمودزاده در بهمن 99 گفت: پس از بررسی‌های بعمل آمده و تجربیاتی که از طرح‌های پیشین وجود داشت اقدام یکپارچه‌ای انجام شد و برای قیمت مسکن ملی به یک نظم خاص در کل استان‌ها رسیده‌ایم. تاکنون در هیچ مصوبه‌ای در خصوص قیمت نهایی این طرح صحبت نشده لذا این پروژه از قیمت ثابتی برخوردار نیست و براساس فهرست ‌بها تعیین می‌شود!
اواخر بهمن ماه سال 99 معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با استناد به نرخ تعدیل سه ماهه چهارم همین سال سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی این طرح از دو میلیون و 770 هزار تومان به چهار میلیون و 958 هزار تومان افزایش یافته است.
واقعیت آن است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی تمایلی به اعلام قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن نداشتند. قرار بود وام پروژه های طرح ملی مسکن 75 تا 100 میلیون باشد، اما افزایش قیمت هزینه های ساخت باعث شد تا طبق معمول همیشگی بار تورم بر دوش متقاضیان این طرح گذاشته شود.
با توجه به اظهارات محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی، دوره بازپرداخت وام طرح ملی مسکن، 20 ساله شده که با توجه به سود 18 درصد آن متقاضی نگون‌بخت ماهانه حدود چهار میلیون تومان قسط پرداخت کند. رقمی که تامین آن از عهده اقشار هدف وزارت راه و شهرسازی برنمی‌آید، مگر اینکه سود تسهیلات به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
در مجموع بر خلاف اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، در بحث قیمت مسکن ملی، بی‌نظمی خاصی دیده می‌شود که گرفتاری‌های آن برای دولت سیزدهم می‌ماند. همچنین تا امروز هفت درصد واحد‌های طرح ملی مسکن به مرحله افتتاح رسیده اما مشخص نیست چه تعداد از این واحدها قابلیت سکونت دارد. دولت حسن روحانی و وزارت راه و شهرسازی 93 درصد طرح مذکور را برای دولت سیزدهم باقی می‌گذارند.