kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

تذکر 65 نماینده مجلس به روحانی درباره تاخت‌­وتاز گرانی­‌ها در عدم نظارت دولت

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد روند افزایش گرانی‌ها به روحانی تذکری کتبی دادند.


در پایان جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی مجلس قرائت شد که یکی از موارد آن تذکر 65نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور درباره گرانی‌های اخیر بود.
بر مبنای این گزارش دیروز تذکر حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار به همراه ۶۵ نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهوری درباره لزوم نظارت و بازرسی درباره افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و گرانی اجناس بود.
در حالیکه جدیدترین آمار وزارت صمت دولت روحانی نشان می‌دهد قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، برنج، روغن، مرغ و همچنین آهن آلات و لاستیک از اردیبهشت پارسال تا امسال(یکسال پایانی دولت دوازدهم) بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا بیش از ۵ برابر شده است.
اینکه خود دولت در جدیدترین آمارش افزایش قیمت‌ها را چنین اعلام می‌کند و برای برخی از آنها افزایش بیش از 100درصد عنوان می‌شود و از طرفی دیگر کماکان مانند گذشته مجموعه دولت هیچ رغبتی به نظارت بر بازار ندارند جای سؤال است.
از بین ۹۴ کالایی که تغییرات قیمت آنها از اردیبهشت ماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۴ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آنها بین دو تا بیش از پنج برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به جوجه یک روزه است که قیمت آن در مدت یاد شده ۴۳۲.۲ درصد افزایش یافته و ۵.۳ برابر شده است. در کنار آن باید به کنجاله سویا وارداتی با ۱۵۳.۸ درصد، جو داخلی و خارجی با ۱۵۲.۳ و ۱۳۷ درصد، ذرت داخلی با ۱۲۲.۴ درصد و سبوس گندم با ۱۱۰ درصد افزایش قیمت‌اشاره کرد؛ چراکه این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند.
قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ تازه نیز در همین ماه با افزایش ۱۳۷.۲ و ۱۲۳.۲ درصدی نسبت به اردیبهشت پارسال به حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ و ۲۵ هزار تومان رسیده است.
البته قیمت مرغ در روزهای اخیر به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که فروردین‌ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف‌کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت‌ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد.
در این میان برخی از کالاهای دیگری که قیمت آنها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی از انواع حبوبات، برنج و روغن است؛ به‌طوری که در اردیبهشت امسال قیمت برنج هندی، نخود، کره پاستوریزه، روغن نیمه‌جامد ۴.۵ کیلویی و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به ترتیب ۱۴۲.۶، ۱۳۲.۲، ۱۲۴.۸، ۱۲۸.۷ و ۱۳۴.۵ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل افزایش یافته است.