kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
در مراسم رونمایی کتاب «سلول‌های بهاری» بیان شد:

به رهبری می‌گفتند که دستیابی به سلول‌های بنیادی دروغ است!(اخبار ادبی و هنری)

آیین رونمایی کتاب «سلول‌های بهاری»؛ دستیابی ایران به دانش سلول‌های بنیادی و بزرگداشت دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلولی و جانوری کشور با حضور دکتر حسین بهاروند، راوی کتاب و همسر خانم فرزانه، بهنام باقری، نویسنده کتاب، روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس و جمعی از اساتید علمی، دانشجویان و علاقه‌مندان در بیمارستان قلب الزهرا این شهر برگزار شد.

 


در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام مهدوی، معاون نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: امروز بزرگداشت بانویی است که در زندگی و عقیده‌اش، استوار و محکم، قدم برداشته است، نوع زندگی‌شان، باعث افتخار این مرز و بوم است، ایشان حتی در سفر درمانی که به آلمان داشته‌اند، دست از تحقیق و بازدید از مراکز تحقیقاتی آن کشور برنداشته‌اند یا اینکه بسیاری از شب‌ها را تا صبح برای کار علمی ‌و خدمت به مردم بیدار بوده‌اند، یا اینکه به همکارانش گفته بودند که می‌دانند وضعیت و امکانات تحقیقاتی لازم در کشور وجود ندارد و لحظه به لحظه دشمنان دارند علیه ما کار می‌کنند، ولی نباید دست از تلاش برداریم.
مهدوی تأکید کرد: در بحث‌هایی که درباره توانایی کشور پیش می‌‎آید، خیلی‌ها آیه یأس می‌خوانند ولی در کنار اینها امثال دکتر فرزانه را داریم. وقتی چراغی را در روز روشن می‌کنیم، نور آن، خیلی مشخص نمی‌شود اما در شب و ظلمات، اثر این چراغ مشخص می‌شود. این کارهایی که امروز صورت می‌گیرد اثرش هم برای آیندگان به خوبی ملموس و مخصوص خواهد بود. امروز بزرگداشت کسی را می‌گیریم که چراغی را روشن کرده و ما باید از نور این چراغ پاسداری کنیم.
در بخش پایانی این مراسم، بهنام باقری، محقق و نویسنده کتاب «سلول‌های بهاری» نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از نکاتی که برایم سؤال بود، این صحبت این بود که بعضی از دانشمندان کشور حتی آنهایی که دلسوز کشور بودند، وقتی که خبر دستیابی به «سلول‌های بنیادی» مطرح شد، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشتند که آقا باور نکنید این حرف‌ها، درست نیست، از خارج وارد کرده‌اند و این کار در کشور ما شدنی نیست که ماجرای این موضوع هم به‌طور مفصل در کتاب آمده است و این سؤالی که داشتم با این کتاب برطرف شد که در واقع جوانان و دانشمندان عزیز و پرتلاش ما بودند که توانستند به این دانش مهم دست پیدا کنند.
وی با‌ اشاره به بخشی از کتاب تصریح کرد: الان جمهوری اسلامی نیاز به مسئولانی دارد که تا سرحد مرگ کار کنند، نیاز به چنین افراد و مسئولانی دارد تا به آن قله‌های پیشرفت علمی ‌و تمدن نوین اسلامی دست پیدا کند. حُسن‌ختام صحبت‌هایم درباره مرحوم دکتر فرزانه است که در بستر بیماری هم به فکر رشد و پیشرفت علمی‌ کشور بودند.
بر اساس این گزارش، کتاب «سلول‌های بهاری» که تحقیق ‌و نگارش آن برعهده بهنام باقری بوده، در 408 صفحه توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.