kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

رکود بزرگ در انتظار اقتصاد انگلیس؛ بدهی این کشور از 2 تریلیون پوند گذشت



پس از رسیدن بدهی عمومی انگلیس به
۲.۲ تریلیون پوند، کارشناسان خطر رکود اقتصادی در این کشور را کاملا جدی ارزیابی کردند.
اقتصاد انگلیس طی یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، به شدت متضرر شده است و گزارش‌های جدید نیز نشان می‌دهد که خطر رکود اقتصادی این کشور، کاملاً جدی است.
رسانه‌های انگلیسی در همین ارتباط، گزارش دادند که بدهی عمومی این کشور، به 2.2 تریلیون پوند معادل ۹۹ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است و به همین دلیل، کارشناسان خطر رکود اقتصادی در این کشور را کاملا جدی ارزیابی می‌کنند. بر اساس این گزارش، دولت انگلیس حدود دوماه پیش ناچار شد ۲۴ میلیارد پوند دیگر قرض کند تا بتواند هزینه‌های جاری و نیز مخارج مبارزه با همه گیری کووید را بپردازد. این میزان بدهی در ماه می(اردیبهشت)، دومین بدهی بزرگ ماه می، از زمان گزارش بدهی‌های ماهانه دولت انگلیس به شمار می‌رود.
« کن کلارک» وزیر خزانه‌داری اسبق انگلیس، به تازگی هشدار داد، اکنون این خطر وجود دارد که مهار رکود، از دست دولت انگلیس خارج شود. کلارک از دولت انگلیس خواست، برای بازپرداخت بهره این همه بدهی، هرچه زودتر بر درامد‌های خود بیفزاید. رسیدن میزان بدهی‌های عمومی دولت انگلیس به حدود ۹۹ درصد از تولید ناخالص داخلی، از دهه ۱۹۶۰ میلادی در این کشور سابقه نداشته است.
گفته می‌شود، وزیر خزانه‌داری انگلیس، با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور، بر سر چگونگی افزایش هزینه‌های رفاه اجتماعی اختلاف دارد. نخست‌وزیر انگلیس اصرار دارد که برای جبران بدهی‌های جاری، در دوران مجلس کنونی، نباید بر مالیات‌ها افزود. موسسه مطالعات پولی در انگلیس نیز اعلام کرد، با روشی که نخست‌وزیر انگلیس در پیش گرفته است، یافتن پول برای وزیر خزانه‌داری، دشوار خواهد شد.
قرنطینه هیئت دولت انگلیس
از سوی دیگر، روزنامه ایندیپندنت با اشاره به ابتلای وزیر بهداشت انگلیس به کووید-۱۹، از احتمال مبتلا شدن سایر اعضای کابینه دولت جانسون و قرنطینه آنها، همزمان با نزدیک شدن به تاریخ رفع محدودیت‌های کرونایی در این کشور، خبر داد.
ایندیپندنت گزارش داد: تعدادی از وزرا و مقامات ارشد کابینه دولت انگلیس همزمان با نزدیک شدن به روز دوشنبه (۱۹ ژوئیه و ۲۸ تیر) و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی‌، از قرنطینه شدن خود بیم دارند. دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز اعلام کرد، به دلیل اینکه جانسون در چند روز گذشته با یک فرد مبتلا به کووید۱۹ ارتباط داشته است، این هفته را تنها به امور ضروری دولتی خواهد پرداخت و باقی اوقات را در خانه و تحت قرنطینه باقی خواهد ماند. به نظر می‌رسد، جانسون و وزیر تجارت او، به دلیل برخورد نزدیک با «ساجد جاوید» وزیر بهداشت – که تست کرونایش روز شنبه مثبت اعلام شد- ترجیح داده‌اند خود را قرنطینه کنند. این درحالی است که جانسون سال گذشته به کرونا مبتلا شده بود. جاوید ماه گذشته به سمت وزارت بهداشت رسیده است.
این تغییر پس از آن صورت گرفت که وزیر سابق بهداشت به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ارتباط با یک زن-منشی خود- از کار کناره گرفت.
ماموریت سری
خبر دیگر از انگلیس اینکه، طبق اطلاعات منابع خبری روزنامه تایمز، واحدهای عملیات ویژه ارتش انگلیس موظف شده‌اند که خود را برای اجرای مأموریت‌های سری مشخص علیه اقدامات روسیه و چین در مناطق مختلف جهان آماده کنند. «مارک توتن»، سرتیپ نیروی دریایی انگلیس، در مصاحبه با روزنامه «تایمز» فاش کرد که یگان‌های عملیات ویژه نیروهای مسلح انگلیس در حال آماده شدن برای مقابله با اقدامات روسیه و چین در مناطق مختلف جهان هستند. به گفته وی، در چارچوب برخورد جدید با مسئله امنیت ملی، سرویس ویژه هوابرد و سرویس ویژه کشتی‌های ساحلی‌، که در ترکیب ارتش و نیروی دریایی انگلیس قرار دارند، روی بازدارندگی و مقابله با «کشورهای دشمن اصلی» متمرکز شده‌اند. این واحدهای ویژه، که تعداد آنها حدود 4000 نیروی کارآزموده و حرفه‌ای است، تجهیزات و زمان لازم برای آماده ‌سازی خود به منظور انجام وظایف «بسیار پرخطر» در مناطق مختلف جهان را به دست آورده و در حال تمرین عملیات ویژه برای مقابله با نیروهای دشمن در شرایط مختلف هستند. تایمز همچنین فاش کرد که سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام.آی6) نیز واحدهای ویژه ارتش را در هنگام اجرای عملیات محرمانه یاری کرده و اطلاعات لازم مربوط به اقدامات روسیه و چین را در اختیار آنها قرار خواهند داد.