kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

تظاهرات ضدآمریکایی در کوبا

 


هزاران نفر از شهروندان کوبایی با برگزاری تظاهرات گسترده در خیابان‌های پایتخت و سر دادن شعارهایی در حمایت از دولت این کشور، بر تبلیغات منفی آمریکا خط بطلان کشیدند.
هزاران کوبایی روز شنبه با برپایی تظاهرات ضدآمریکایی در خیابان‌های «هاوانا»، در میدان
«لا پیراگوا» گرد هم آمدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، از سران انقلاب کوبا، اعلام حمایت کردند و بر تبلیغات آمریکا در زمینه بی‌کفایتی دولت کوبا، خط بطلان بکشند.
شهروندان کوبایی در حمایت از «میگل دیاز کابل»، رئیس‌جمهور کوبا، شعار می‌دادند: «شما می‌توانید روی «کانل» حساب کنید» و «من فیدل هستم». تظاهرکندگان همچین، اقدامات خشونت‌آمیز هفته‌های اخیر در کوبا را محکوم کردند.
موضعگیری رئیس‌جمهور کوبا
رئیس‌جمهور کوبا طی یک پیام، توئیتری نوشت: «واشنگتن علی رغن صرف میلیاردها دلار برای نابودی کوبا، شکست خورده است.»
این سخنان یک روز پس از آن مطرح شد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، کوبا را «کشوری شکست خورده» توصیف کرده بود.
کانل در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: « کشور شکست خورده‌، کشوری است که برای جلب رضایت اقلیت مرتجع و باج دادن به آنها، حاضر است آسیب‌های واردشده به ۱۱ میلیون نفر را چند برابر کرده و خواسته اکثریت کوبایی‌ها، آمریکایی‌ها و جامعه بین‌المللی را نادیده بگیرد.»
رئیس‌جمهور کوبا طی یک سخنرانی نیزگفت، چیزی که جهان از اعتراضات اخیر در این کشور مشاهده کرده‌اند، «یک دروغ» بوده است. وی توضیح داد: «تصاویر و گزارش‌های غلط، باعث تشویق خشم و تخریب اموال عمومی شده است».
چند روز پیش اعتراضاتی در هشت شهر کوبا، از جمله «هاوانا»، علیه سیاست‌های دولت برگزار شده بود و معترضان به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. در مقابل، حامیان دولت نیز در پنج شهر کوبا تجمع کردند. «جیک سالیوان»‌، مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به این اعتراض‌ها، در اقدامی مداخله‌جویانه‌،اعلام کرد که آمریکا از معترضان برای برگزاری تظاهرات، حمایت می‌کند.
آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» و «ارنستو چگوارا»، محاصره این کشور و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی را در دستور کار قرار‌داده است.
توافق دو کشور در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، برای عادی ‌سازی روابط هم، به رغم کاستن از شدت خصومت واشنگتن با‌هاوانا، سبب لغو محاصره کوبا نشد.
با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷، او به توافق دولت اوباما با کوبا پشت کرد و دشمنی‌های آمریکا علیه کوبا‌، شدت گرفت.