kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
پس از غلبه بر ویروس انگلیسی و آفریقایی

اثرگذاری واکسن برکت بر کرونای دلتا هم تأیید شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ناظر کارآزمایی بالینی واکسن برکت گفت: خوشبختانه نتایج بررسی‌ها نشان دهنده موثر بودن واکسن کوو ایران برکت بر ویروس جهش یافته دلتا است.

 


به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود صالحی در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «سرانجام کرونا و رعایت کمرنگ دستورالعمل‌ها»، اظهار داشت: اثربخشی واکسن برکت روی واریانت‌ ویروس دلتا کرونا در تست خنثی‌‌سازی (cVNT) مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد سرم افرادی که در فاز یک و دو واکسن کوو ایران برکت شرکت و واکسن دریافت کرده بودند، دارای آنتی‌بادی به میزان موثری در برابر کرونای دلتا است.
صالحی ادامه داد: نخستین واکسن ایرانی کرونا، پیش از این هم واریانت‌ انگلیسی و آفریقای جنوبی را شکست داده بود که در حال تهیه مقاله آن هستیم. وی با اشاره به اینکه روند تولید انبوه این واکسن در حال شتاب است؛ از همه تقاضا کرد که برای تولید انبوه این واکسن کمک کنند.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس دلتاکرونا واگیری زیادتری دارد و خیلی سریع‌تر ریه را درگیر می‌کند، گفت: این ویروس میانگین سنی پایین‌تری را درگیر می‌کند لذا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، مراقبت بیشتری کنند. صالحی با اشاره به اینکه بعد از واکسیناسیون هم نیاز به احتیاط است، افزود: دو تا چهار هفته بعد از تزریق دز دوم واکسن به مرور ایمنی در فرد ایجاد می‌شود اما حتی بعد از این زمان هم شاید ایمنی ایجاد نشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه هیچ کدام از تست‌هایی که برای ایمنی‌سنجی واکسن‌ها انجام می‌شود، مورد تایید ما و سازمان جهانی بهداشت نیست، تصریح کرد: بحث ایمنی‌زایی واکسن بسیار پیچیده است.
مواد اولیه تولید ۱۰۰ میلیون دُز واکسن برکت
موجود است
خبر دیگر اینکه، فناور واکسن برکت به شایعات و ابهامات مطرح شده در فضای مجازی درباره این واکسن کرونا پاسخ داد.
اصغر عبدلی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی کنار گذاشته شدن یک بَچ 1.2 میلیون دزی واکسن برکت از چرخه تولید که چندین روز پیش از سوی مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام شده بود، اظهار داشت: در صنعت واکسن‌‌سازی پس از انجام تست‌های کنترل کیفی، بَچ‌هایی که از نظر کیفیت استانداردهای لازم را نداشته باشند، از چرخه حذف و کنار گذاشته می‌شوند. در تمام خطوط تولید واکسن‌ها در جهان این اتفاق می‌افتد و حتی برای واکسن فایزر و جانسون ‌اند جانسون نیز این اتفاق پس از تولید واکسن کرونا، رخ داد.
عبدلی افزود: کنار گذاشته شدن واکسن‌هایی که استانداردهای لازم را نداشته‌اند نکته‌ای مثبت و نشان‌دهنده شفافیت کارخانه سازنده واکسن است زیرا مؤید این امر است که سلامتی مصرف‌کنندگان واکسن یعنی مردم، در اولویت قرار دارد.
وی با بیان اینکه پس از تولید هر بچ واکسن کرونا، بیش از 10 تست «کیو سی» (QC) روی آن بچ انجام می‌شود، گفت: پس از تولید هر بچ واکسن کرونا، تست‌هایی نظیر «هاست سل پروتئین»، «Host cell DNA»،‌اندوتوکسین، آلودگی‌های میکروبی و ویسکوزیته و... روی واکسن‌های آن بچ انجام می‌شود که برای تولید هر بچ واکسن، باید همه این تست‌ها پاس شود و در واکسن برکت نیز این تست‌ها همگی باید پاس شوند تا بتوانیم آن واکسن را به مصرف عموم برسانیم که این روند به خوبی در حال انجام شدن است.
این متخصص ویروس‌شناسی و فناور واکسن کوو ایران برکت با بیان اینکه پیش از کمیت واکسن، کیفیت واکسن‌های کرونا اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: نهایت سعی و دقت در تولید واکسن کرونا در ایران صورت می‌گیرد.
عبدلی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی درباره کمبود ژل و مواد اولیه واکسن برکت تأکید کرد: بحث‌هایی مبنی بر کمبود مواد اولیه واکسن برکت کاملاً شایعه‌‌سازی است. تکنولوژی ساخت این واکسن ایرانی کرونا، کاملاً بومی است و ما به هیچ کشوری از نظر فرآیند و پروسسینگ نیاز نداریم و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید 100 میلیون دُز واکسن کرونا را داریم. مطمئن باشید اگر ما برای تولید این واکسن به کشور دیگری وابسته بودیم نمی‌گذاشتند تولید داخلی صورت گیرد.