kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
آمریکا

تداوم آتش‌سوزی گسترده و مهیب

 


مناطق غربی آمریکا همچنان درگیر آتش‌سوزی گسترده و مهیبی است که در برخی مناطق باعث صدور دستور تخلیه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آتش‌سوزی به سرعت در حال گسترش در شمال ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا، باعث صدور دستور تخلیه، بسته شدن یک بزرگراه و لغو یک رویداد دوچرخه‌سواری شد. 
به گزارش وبگاه خبری «آکسیوس»، همچنین تهدید صاعقه باعث شد هشدارهای «پرچم قرمز» در سراسر این ایالت صادر شود. 
آتش‌سوزی «تاماراک» در جنوب دریاچه «تاهو» نزدیک مرز نوادا، یکی از 9مورد آتش‌سوزی کالیفرنیا و ۷۰ آتش‌سوزی بزرگ غرب آمریکاست که بالغ بر یک میلیون جریب زمین در این کشور را در بر گرفته است.
آتش‌سوزی‌ها در پی آغاز موج گرمای اخیر در آمریکا که این بار در مناطق شمال غربی و شمالی شدید است، رخ داده است. پرچم قرمز به معنی آن است که دمای بالا، رطوبت‌اندک و سرعت باد شرایط مساعدی را برای گسترش آتش‌سوزی فراهم کرده است.
طبق این گزارش، بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها در میانه موج گرمای بی‌سابقه‌ای روی داده که تغییرات آب و هوایی ناشی از اقدامات انسانی باعث آن است.  آتش‌سوزی تاماراک ۲۱ هزار جریب زمین را بعد از روشن شدن بر اثر صاعقه در چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) خاکستر کرده و بر اثر بادهای تند و پوشش گیاهی خشک به شکلی بی‌محابا نزدیک شهرک «مارکلیویل» کالیفرنیا در حال گسترش است. به همین دلیل، دستور تخلیه اجباری ساکنان برای چند منطقه نزدیک صادر شده است. 
در جنوب ایالت اورگن هم به دلیل آتش‌سوزی «بوتلگ» هشدار پرچم قرمز  فعال شده که در حال حاضر بزرگترین آتش‌سوزی در ایالات متحده است. این آتش‌سوزی تا روز شنبه ۲۸۱ هزار و ۲۰۸ جریب را درگیر کرده و تنها ۲۲ درصد مهار شده بود. 
طبق آمار مرکز آتش‌نشانی بین سازمانی ملی آمریکا، در حال حاضر، ۱۷ آتش‌سوزی در آیداهو، ۱۳ مورد در مونتانا، 9 مورد در اورگن، هفت مورد در واشنگتن، 6 مورد در آلاسکا، چهار مورد در آریزونا، دو مورد در وایومینگ، یک مورد در کلرادو، یک مورد در یوتا و یک مورد هم در مینه‌سوتا در حال خسارت زدن است.  پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند موج گرما موجب آتش‌سوزی در بخش‌های غربی ایالات متحده شده است. 
آتش‌سوزی در ایالت‌های غربی آمریکا به خصوص کالیفرنیا در سال‌های گذشته شدت گرفته و میلیاردها دلار خسارت وارد کرده است.
این آتش‌سوزی‌ها در شرایطی رخ داده که بخش‌های غربی ایالات متحده، شاهد دومین موج گرما ظرف چند هفته است. ضمن آنکه کل این منطقه، درگیر یکی از بدترین خشکسالی‌ها در طول تاریخ است.
یورونیوز اخیراً گزارش داده ایالات‌های واشنگتن و اورگن با موج گرمای بی‌سابقه مواجه بوده‌اند به طوری که مقام‌های ایالت اورگن یازدهم تیرماه اعلام کردند که شمار قربانیان گرما در این ایالت به دست‌کم ۹۵ نفر رسیده و مقام‌های ایالت واشنگتن نیز مرگ ۳۰ نفر مرتبط با موج گرما در این ایالت را تأیید کردند.