kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

استفاده از چهره‌های خوشنام برای مبارزه با باج‌خواهان

 


سرویس ورزشی-
در شماره قبلی روزنامه و در تحلیل صحبت‌های رئیس‌فدراسیون فوتبال که گفته بود این فدراسیون نه باج می‌دهد و نه باج خواهی می‌کند به این نکته اشاره شد که یکی از مشکلات اصلی ورزش و به ویژه رشته‌هایی مثل فوتبال» باج دادن» مدیریت‌های آن به جریانات و افراد منفعت‌جو و باندباز است و واقعا قصد این را داشته باشد که در عمل بساط باج‌خواهی و باج‌دهی را در فوتبال جمع کند، لاجرم باید به آینده فوتبال امیدوار باشیم.
در ادامه آن بحث باید چند نکته دیگر نیز یادآور شد. از جمله آنکه برای مبارزه با هر پلشتی وزشتی وعربده‌کشی وخط ونشان باباشمل‌های زیاده‌خواه، حرف به تنهایی کافی نیست و « مبارزه»‌، راه و اصول خودش را دارد. ورزش برای رفع موانع وحرکت در مسیر پیشرفت به مدیریتی باشخصیت، مستقل، و مدبر ودریک کلمه مقتدر نیاز دارد.
عنصر اساسی مبارزه با پلشتی‌ها و باج دادن‌ها و زیاده خواهی وجود چنین مدیریتی است. مدیریتی که این اقتدار را به ضرب بازو و ستبری سینه به دست نیاورده است بلکه به اصول عمل کرده است. اصولی که وقتی به کار گرفته شود؛ بدون شک به عقب‌نشینی زیاده خواهان و باج‌خواهان سیاسی و مالی و خود خواهان رنگی و باندی منجر می‌شود.
اتفاقا رئیس‌فدراسیون در مصاحبه چند روز قبل خود بعد از اینکه به موضوع باج‌دهی و باج خواهی اشاره می‌کند به موضوع مهمی می‌پردازد که آن هم از آن حرف‌های خوب است که اگر عمل شود حتما نتایج خوبی را هم به دنبال خواهد داشت. حرف خوبی که جزو اصول پیش برنده مدیریتی است و یکی از پیامدهای بدیهی و قطعی آن به دهان باج‌خواهان‌زدن و آنها را به عقب‌نشینی وادار کردن است.
خادم می‌گوید:»حضور چهره‌های صاحب نام و خوشنام فوتبال ملی یکی از دغدغه‌های جدی ماست که تا به حال برخی از آنها محقق شده است و برخی دیگر هم در حال رایزنی و مذاکر ه هستیم تا اجماع مای فوتبال شکل بگیرد.» اهالی ورزش و فوتبال نیک می‌دانند که در این سال‌های اخیر خیلی از بزرگان و چهره‌های صاحب نام و محبوب در نزد علاقه‌مندان ورزش، به جبر یا اختیار گوشه نشین شده و به کنج انزوا رفته‌اند و از آن طرف و به موازات آن خیلی آدم‌های غریبه و چسبیده‌، انگل‌وار به بدنه فوتبال چسبیده و حتی تا سطوح مدیریتی رخنه و نفوذ کرده و از سرو کول ورزش بالا می‌روند.
خواننده محترم و فهیم هم می‌داند که کیهان طی سال‌ها، بارها در این باره تحت عنوان» مکانیزم غلط جذب و دفع» در ورزش، نوشته و آن را یکی از ضعف‌های عمده و نقایص ورزش و نشانه بزرگ عدم رعایت اصل
« شایسته‌سالاری» در رشته‌هایی مثل فوتبال معرفی کرده است.
رئیس‌فدراسیون اگر واقعا می‌خواهد با « باج خواهان» مبارزه کند و به دخالت مخرب آنها در فوتبال پایان دهد یکی از اصلی‌ترین و کارسازترین راه‌های آن « حضور چهره‌های صاحب‌نام و خوشنام فوتبال» در کنار و همراه مدیریت این رشته است. هر چقدر به این گونه افراد که خوشبختانه تعدادشان هم در فوتبال ما کم نیست، میدان داده شود، عرصه و مجال برای افراد و جریانات باج‌خواه و خودخواه تنگ و ناممکن می‌شود.
و البته برعکس آن شرایطی است که الان حاکم است و نتیجه آن هم وضعیتی است که در فوتبال ما از حیث فنی و فرهنگی رخ داده به طوری که واقعا وبدون اغراق حالتی غیر قابل تحمل به خود گرفته‌، به ویژه طی ماه اخیر که مسابقات فوتبال اروپا در جریان بود و ناخودآگاه مسئله» مقایسه» هم پیش می‌آمد. که اگر آن اسمش فوتبال است، اگر آن شیوه و روش برگزاری مسابقات است، اگر آن نحوه ارتباط میان مربیان و بازیکنان تیم‌های رقیب است اینکه ما در فوتبال خود هر روز از نظر فنی و کلاس اخلاقی و رفتاری و اجرایی و تشکیلاتی و رقابتی و...داریم چه نام دارد؟! این شرایط ناخوشایندی که به ویژه از نظر اخلاقی بر فوتبال ما حاکم است بیش از هر چیز معلول سپردن کار دست نا اهل است.