kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

اعتصاب کامیونداران چگونه برنامه رژیم صهیونیستی در جنگ 12 روزه را نقش بر آب کرد؟

 

منابع عبری‌زبان می‌گویند در جریان جنگ اخیر علیه نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی قصد داشته با تکیه بر راننده‌ کامیون‌ها تظاهر به حمله زمینی به نوار غزه کند که با امتناع رانندگان این طرح فریب، ناکام ماند.
عملیات «شمشیر قدس» که 20 اردیبهشت ماه انجام گرفت به شکست بزرگی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد. در این عملیات، مقاومت فلسطین توانست قدرت موشکی خود را بر صهیونیست‌ها تحمیل و این رژیم را وادار به عقب‌نشینی کند. در مورد جزئیات و حاشیه‌های این عملیات و شکست صهیونیست‌ها هنوز روایت‌های جالبی منتشر می‌شود که شنیدن آن خالی از لطف نیست. یکی از مسائل مهم مطرح شده در جریان این جنگ این بود که اعلام شد، صهیونیست‌ها به دنبال انجام عملیات زمینی در غزه هستند اما ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد. این تایید و تکذیب‌ها در نهایت کار را به آنجا رساند که معلوم نشد، ماجرا چیست و آیا تحرکاتی که در مرزها گزارش شده بود، مربوط به انجام عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه بود یا خیر.
تا اینکه دیروز روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد، صهیونیست‌ها طرح فریبی را برای این منظور تدارک دیده بودند. بر اساس این طرح قرار بود صدها راننده کامیون فلسطینی از اهالی سرزمین‌های اشغالی عرب۴۸ در این جنگ به مناطق مرزی اعزام شوند تا با تکیه بر آنها «ارتش اسرائیل» وارد عمل شود. اما در پی اعتصاب سراسری از 500 کامیون و 40 کامیون به در محل حاضر شدند و این مسئله باعث شد یکی از عملیات‌های مهم ارتش رژیم صهیونیستی علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ناکام بماند. روزنامه «الاخبار» به نقل ازیدیعوت آحارونوت ابتدا یادآور شد که در پی مجموعه اقداماتی از جمله تعرض ساکنان فلسطین اشغالی به اهالی محله الشیخ جراح، محله سلوان، مسجدالاقصی و تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل «باب العامود» و از سوی دیگر تعرض پلیس و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهروندان فلسطینی ساکن در اراضی اشغالی عرب۴۸ و همچنین تجاوز ارتش تل‌آویو به نوار غزه، ساکنان این مناطق دست به اعتصاب سراسری زدند و بسیاری در محل کار خود حضور نیافتند. طبق این گزارش،‌ رانندگان عرب خودروهای سنگین نیز همچون مردم دیگر دست به اعتصاب زدند و این مسئله خسارت سنگینی به ارتش تل‌آویو وارد کرد چرا که برنامه‌ریزی شده بود از این راننده‌ها برای انتقال تجهیزات نظامی، نفربر و‌تانک برای نظامیان صهیونیست استفاده شود.
یدیعوت آحارونوت با اشاره به اینکه رانندگان اتوبوس‌ نظامیان نیز در محل کار خود حاضر نشدند،‌ در این خصوص نوشت: «بخش اعظمی از رانندگانی که در شرکت‌ها و کارخانه‌های ساخت تجهیزات و حمل‌ونقل ماشین‌آلات نظامی مشغول به کار هستند، عرب‌تبار هستند. این افراد در جریان اعتصاب سراسری در محل کار خود حاضر نشدند آن هم در حالی که ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود». این روزنامه عبری‌زبان در ادامه گزارش داد که از ۵۰۰ راننده کامیون تنها ۴۰ نفر از آنها در محل کار خود حاضر شدند از‌این‌رو ارتش تل‌آویو از طرح فوق‌العاده بهر‌ه‌گیری از رانندگان دیگر بخش‌های مخصوص مأموریت‌های فوری استفاه کرد تا بتواند‌تانک‌ها و نفربرهای خود را از جولان اشغالی به مرز نوار غزه منتقل کند. یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت: «به آسانی می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر جنگی در جبهه شمالی (مرز با لبنان) صورت بگیرد، ارتش به صدها راننده در شرایط فوق‌العاده نیاز پیدا خواهد کرد».