kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
انتقادات صریح سرمربی تیم ملی بسکتبال قبل از حضور در المپیک

برای مربیان ایرانی ارزش قائل نیستند صدا و سیما کاسبی راه ‌انداخته است!

سرمربی تیم ملی بسکتبال در آستانه سفر تیمش به المپیک توکیو با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما مدعی شد برخی از تهیه کنندگان سیما برای خودشان کاسبی راه‌انداخته‌اند.

 

سرویس ورزشی-

مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی بسکتبال و تقدیر از بازیکنان و کادرفنی اعزامی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو دیروز برگزار شد. در این مراسم که هیچ یک از مسئولان ورزش در آن حضور نداشتند، بازیکنان پیراهن تیم‌ ملی را امضا و هدایای خود را دریافت کردند. نکته جالب توجه در این مراسم که با ۴۵ دقیقه تاخیر برگزار شد، بی‌نظمی قابل تامل آن بود.
در این مراسم مهران شاهین طبع، سرمربى تیم ملى بسکتبال ایران انتقادات تندی را مطرح کرد که تا حدودی غیر منتظره بود. سرمربی تیم ملی گفت: اسم بازیکن دو رگه می‌آورند که این نهایت تبعیض نژادی است. مثل این است برادر یا خواهر شما با یک خارجی بخواهد ازدواج کند یک بچه‌ای که پاسپورت ایرانی دارد را بخواهیم برای بسکتبال‌مان استفاده کنیم‌. یک سری آدم خارج از کشور زندگی می‌کنند ما از آنها داریم استفاده می‌کنیم. این‌ها ایرانی هستند و پاسپورت ایرانی داشته و در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند. معیار بسکتبال خوب، بازی کردن در لیگ خوب و لیگ‌های خارجی است.خیلی از این بازیکنان در لیگ‌های معتبر بازی کرده‌اند. کیفیت مناسبی هم دارند.
وی افزود: تیم ملی خیریه نیست اگر بازیکن ده سال در ایران بازی کرده دعوت شود. این‌جا مثل بعضی تیم‌های لیگ نیست که تیم تشکیل دهند و فقط بازیکن بومی بیاورند. شما می‌گویید تیم ملی را یک سری بازیکن در لیگ بازی می‌کنند و رسانه‌ها حمایت می‌کنند برای تیم ملی بیاوریم ولی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و کیفیت این بازیکنان را در مسابقات خارج می‌بینیم. شما کار را به عهده کادر فنی بگذارید و من تنها انتخاب نمی‌کنم و از نظرات کادر فنی هم استفاده می‌کنم. اگر شما می‌توانید دوازده نفر را هماهنگ کنید به من نامشان را بدهید تا آنها را معرفی کنم.
شاهین طبع ادامه داد: امروزه ترکیه از بازیکن آمریکایی استفاده می‌کند و چک گاردش خارجی است و ما باید اطلاعاتمان زیاد باشد. من متاسفم برای کسانی که از تهران خارج نشدند و راجع به یک تیم المپیکی نظر می‌دهند. من رسانه‌ها همه را از هم جدا می‌کنم و احترام خاصی برایشان قائلم اما به لحاظ فنی در سه سال اخیر کدام یک از این نکته‌ها که گفتند درست بوده است؟ امروزه رسانه‌ای که وابسته به نهاد‌های مهم دولتی است راجع به بسکتبال آن چیزی که شایسته نیست را می‌گوید. شما چرا فحاشی به کادر فنی تیم ملی را کنترل نمی‌کنید.
سرمربی تیم ملی تصریح کرد: ما امروز به جایی رسیدیم که ماموریت من تمام شده است. شما برای مربی داخلی ارزش قائل نیستید و می‌خواهید مربی خارجی بیاورید که احساس کند هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. بازیکنی که از آن ور می‌آید فکر می‌کنیم غریبه است. من حتی از بعضی بازیکنان تیم ملی هم ناراحتم به لحاظ اینکه ما باید همبستگی بیشتری داشته باشیم. چطور اسلوونی می‌آید با یکی دو بازیکن آمریکایی قهرمان می‌شود. ما ایراد از خودمان است و باید این همبستگی را پیدا کنیم. این بحث‌هایی که مطرح می‌کنید نه خصوصیت فردی و نه شخصیت‌تان در حدی است که وارد این مسائل شوید.
شاهین طبع در ادامه با درخواست حمایت بیشتر از مربی ایرانی کرد و گفت: شما بایستی حمایت کنید و مخاطب مجازی هشتاد درصدشان زیر ۱۷سال است. چرا مربی ده تا باخت آورده و فقط چون مربی خارجی است چیزی نمی‌گویید. به رسانه‌ای که فحاشی می‌کند چطور در رادیو و تلوزیون وقت می‌دهید؟ تهیه‌کننده‌های صدا و سیما چه کسانی هستند؟ اگر شما دو هفته پشت سر هم یک تهیه‌کننده را ثابت دیدید به من بگویید. این‌ها کار و کاسبی می‌کنند. از بین شما کسی که خودش را خبر نگار جا می‌زند وقتی که من با تیم ملی دارم خارج از کشور می‌روم هر روز ده تا پیام به من و بعضی از بازیکنان می‌دهد که موجب بی‌اعتقادی شود.
نگرانی نیکخواه بهرامی از امکانات
صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی نیز در این مراسم عنوان داشت: رویداد المپیک بزرگ‌ترین مسابقات ورزشی جهان است و اوضاع سختى خواهیم داشت اما نباید توقع غیر واقع بینانه داشته باشیم. تمرینات پر فشارى را پشت سر گذاشتیم که چند برابر دوره گذشته بود و کادر فنى و بازیکنان بیشتر از توان خود کار کردند.
کاپیتان تیم ملى بسکتبال ایران با بیان اینکه اوضاع موجود در حد المپیک نیست و فضاى خاصى را تجربه مى‌کنیم، اضافه کرد: این وضع صرفا مخصوص بسکتبال نیست و شرایط باید درخور المپیک باشد و از امکانات لازم برخوردار باشیم. ما از نظر سخت‌افزارى عقبیم و نمی‌توانیم خودمان را با کشورهاى بزرگ مقایسه کنیم. دلیل کمبود تجهیزات و امکانات، چند سالى است فریاد مى‌زنیم اما گوش شنوایی نیست و وضع خطرناک و نگران‌کننده‌اى در ورزش ایران خواهیم داشت.
کاپیتان تیم ملى بسکتبال ایران با اشاره به اینکه مردم توقع بالایى از ما دارند افزود: باید واقع‌بین باشیم. در جام جهانى 32 تیم حضور دارند اما در المپیک 12 تیم شرکت می‌کنند و اوضاع بسیار متفاوت است. تیم‌ها برنامه‌ریزى بسیار مناسبى داشته‌اند، ما در جام جهانى، دو مرحله بالا رفته‌ایم اما در المپیک شرایط بسیار متفاوت است.
حدادی: بهترین نمایش را در المپیک خواهیم داشت
حامد حدادی دیگر ملی‌پوش بسکتبال ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: به دلیل مصدومیت دیر به تیم اضافه شدم و حدود دو تا سه ماه است که بچه‌ها تلاش می‌کنند و من هم تمام تلاش خود را خواهم کرد تا به تیم ملی کمک کنم.
وی ادامه داد: نیازمند حمایت مردم و رسانه‌ها هستیم تا عملکرد بهتری از خودش نشان دهیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در المپیک نمایش خوبی داشته باشیم.
این بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران با بیان اینکه از بسکتبال دنیا عقب هستیم، گفت: باید این عقب افتادگی را جبران کنیم و بتوانیم با امکانات و تجهیزات بهتر فاصله خود را با بسکتبال دنیا کم کنیم.
اسامی مسافران المپیک
اسامی ملی‌پوشان بسکتبال کشورمان که امشب راهی توکیو می‌شوند به این شرح است: تیم ملی بسکتبال: صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، محمد حسن زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی‌پور، مایک رستم پور، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمد سینا واحدی، پویان جلال‌پور، سعید داورپناه‌،نوید رضایی فر.
برنامه مسابقات تیم ملی بسکتبال در المپیک توکیو به این شرح است:
3 مرداد 1400:(ایران ......................................................... چک)
5 مرداد 1400:(ایران ...................................................... آمریکا)
8 مرداد 1400:(ایران ..................................................... فرانسه)