kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱

آمریکا برای انتقال یک نامۀ دیپلماتیک به تایوان از جنگنده استفاده کرد!

آمریکا با استفاده از یک هواپیمای نظامی، نامه دیپلماتیک واشنگتن به سران «تایپه» را به تایوان منتقل کرد؛ اقدامی که خشم مقامات پکن را بر انگیخت.

دیروز پس از فرود هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه تایپه به بهانه انتقال یک نامه دیپلماتیک برای سران تایوان، وزارت دفاع چین در هشداری شدیداللحن، تبعات نقض تمامیت ارضی چین را به واشنگتن گوشزد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ساعاتی بعد از فرود یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا در تایوان، دولت چین هشدار داد که نقض حریم هوایی‌اش را برنمی‌تابد و این اقدام، پیامدهای جدی در پی خواهد داشت.
اگرچه حضور این هواپیما در تایوان، بیش از نیم ساعت به طول نکشید، اما «وو کیان»‌،سخنگوی وزارت دفاع چین، خبر داد که دولت پکن نگرانی عمیق خود را بابت این مسئله ابراز کرده است.
به گفته این مقام چینی، تایوان بخشی از سرزمین چین است و فرود هرگونه هواپیمای نظامی بیگانه در قلمرو این کشور، مشروط به کسب تکلیف از دولت پکن است.
وو کیان ادامه داد: هر کشتی یا هواپیمایی که به طور غیر قانونی، قصد عبور از حریم چین را داشته باشد، با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.
این در حالی است که دولت تایوان این روزها به تحریک آمریکا، بر شدت مطالبات جدایی‌طلبانه خود افزوده است.
از سوی دیگر، طبق اصل چین واحد که دولت واشنگتن هم ملزم به پیروی از آن است، کشورها حق برقراری رابطه دیپلماتیک مستقیم با تایپه را ندارند.
تحولات اخیر در ادامه سیاست میلیتاریزه کردن آسیای شرقی و اقیانوس آرام، توسط دولت واشنگتن است که بر مبنای ممانعت از قدرت‌یابی چین بنا شده است. بخشی از این سیاست، متکی به تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابع چین، نظیر تایوان، هنگ کنگ و تبت است.