kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
نبویان:

برجام تولید برق هسته‌ای را تعطیل کرد

نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید طبق قانون، باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم که دولت روحانی با پذیرش برجام، کاملاً این پروژه را متوقف کرد.


حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در گفت‌وگوی با خبرگزاری مهر، در سالگرد انعقاد برجام و با انتقاد از اجرای یک جانبه توافق هسته‌ای از سوی ایران، گفت: شش سال است که توافق خسارت‌بار برجام به ما تحمیل شده است و نه تنها هیچیک از تحریم‌های ما لغو نشده، بلکه تعداد تحریم‌های ایران که زمان اوباما ۷۰۰ مورد بود، به ۱۶۰۰ مورد افزایش یافته است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در شرایطی که دو طرف تعهد می‌دهند، ما نباید ابتدا کل تعهدات‌مان را انجام می‌دادیم و باید اول آنها تعهداتشان برای لغو تحریم‌ها را عملیاتی می‌کردند و در صورت حسن نیتشان، ما هم بر مبنای عملکرد آنان، به تعهدات برجامی خود عمل می‌کردیم. متأسفانه عدم دقت مذاکره‌کنندگان ما و بی‌توجهی آنان از روند جهانی باعث شد که قرارداد خسارت بار برجام منعقد شود. تیم مذاکره‌کننده ما به این مسئله توجه نکردند که در دنیا چه می‌گذرد و حداقل کاری که باید انجام می‌شد، آن بود که باید برجام را گام به گام اجرا می‌کردیم.
نبویان اظهار داشت: ایران مانند کشورهای دیگر نیازمند برق هسته‌ای است و مطابق با قانون، باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم که دولت روحانی با پذیرش برجام، کاملاً این پروژه را متوقف کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت لغو کامل تحریم‌ها، تصریح کرد: باید همه تحریم‌ها به هر بهانه‌ای رفع شود و لغو بخشی از تحریم‌ها هیچ سودی برای ما ندارد.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با تعجیل در مذاکرات هسته‌ای کاملاً مخالف است، تاکید کرد: راستی آزمایی رفع تحریم‌ها فرآیندی زمانبر است اما آمریکا هنوز حاضر به لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی واقعی آن نشده است. نبویان به دولت سیزدهم توصیه می‌کند که تعهدات برجامی ایران را متوقف کند و در این باره، می‌گوید: منافع ملت ایران با اجرای یک‌طرفه برجام در حال نابود شدن است و دولت رئیسی باید ۹۰ درصد به توان داخلی خودمان متکی باشد و فقط ۱۰ درصد از تمرکز خود را روی مذاکرات برجام بگذارد.