kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات روحانی

دولت دنبال یک توافق کاغذی و نمایشی است /قانون مجلس جلوی کلاهبرداری آمریکا را گرفت

اظهارات رئیس‌جمهور در هیئت دولت مبنی بر اینکه قانون مجلس مانع رفع تحریم‌ها شده، واکنش نمایندگان را به دنبال داشت؛ نمایندگان می‌گویند به نظر می‌رسد روحانی دنبال یک توافق کاغذی و نمایشی است که قانون مجلس را که بر قابل راستی آزمایی بودن توافق تاکید دارد مانع می‌پندارد.


دیروز رئیس‌جمهور در اظهاراتی تعجب برانگیز در جلسه هیئت دولت گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم.
روحانی که پیش از این عدم لغو تحریم‌ها را به گردن مسایلی دیگر نظیر ترامپ و... می‌انداخت این بار قانون مجلس را دستاویزی برای این فرافکنی قرار داد که همین موضوع واکنش نمایندگان را به دنبال داشت. وحید جلال‌زاده رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اصل ۶۰ قانون اساسی در جریان مذاکرات برجامی نقض شد، اظهار داشت: این اولین بار نیست که رئیس‌جمهور در مورد تصمیمات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی فرافکنی می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس به تصویب نرسیده بود، مذاکره‌کنندگان چیزی برای عرضه در میز مذاکرات وین نداشتند. گفت: در جلساتی که با معاونان وزارت امور خارجه و صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی در شورای عالی امنیت ملی داشتیم به صورت مکرر به منافع این قانون در مذاکرات تأکید می‌کردند.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی در مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در موضع‌گیری پیرامون این قانون با وزارت امور خارجه هماهنگی نداشته است، گفت: اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نبود مذاکرات وین شکل نمی‌گرفت. یکی از پایه‌های مذاکرات وین این قانون بود.
در این باره لازم به ذکر است که اخیرا تخت روانچی که در زمان مذاکرات برجام جزو تیم مذاکره‌کننده بود و اکنون نماینده ایران در سازمان ملل است گفته بود: «قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب‌شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود. هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان‌گونه که خود این قانون به روشنی بیان می‌کند، اگر برجام در عمل به‌طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم‌ها کاملا برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است.»
همچنین روزنامه ایران (ارگان دولت) ضمن مصاحبه با یکی از دیپلمات‌های سابق که در شمار اصلاح‌طلبان نیز هست، از قول وی نوشت: «این طرح [قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها] می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران که همان رفع واقعی تحریم هاست را محقق کند.»
دولتی که هیچ­‌کاره بوده!
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، به مواضع رئیس‌جمهور در رابطه با قانون اقدام راهبردی مجلس‌اشاره کرد و گفت: چندین سال مصوبه قانون اقدام راهبردی مجلس وجود نداشت، اما نه تنها از تحریم‌ها کاسته نشد، بلکه هر روز تعداد تحریم‌ها افزایش پیدا می‌کرد. اگر قانون اقدام راهبردی به تصویب نمی‌رسید، آمریکا و اروپا تاکنون هزاران شخص حقیقی و حقوقی دیگر را هم تحریم کرده بودند؛ بنابراین آن چیزی که به آقای روحانی و دولتشان قدرت داد تا در مذاکرات حاضر شوند ولی از آن به نحو مطلوبی استفاده نکردند همین قانون اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها بود.
نماینده مردم شاهین شهر، برخورار، میمه و مورچه‌خورت در مجلس افزود: قانون اقدام راهبردی بستری مناسب بود اما آقای روحانی به خوبی از آن استفاده نکرد؛ چرا که با این قانون عزتمندانه به پای میز مذاکره می‌رفتند؛ اگرچه پس از تصویب قانون اقدام راهبردی طرف‌های مقابل برجام از مواضع تند خود عقب‌نشینی کردند. آقای روحانی نباید کم‌کاری خود و کابینه‌اش  را به گردن دیگران بیاندازد و به گونه‌ای صحبت کند که انگار هیچ کاره بوده است.
روحانی عدم لغو تحریم‌­ها را هر بار گردن کسی می‌­اندازد!
مالک شریعتی، نماینده تهران نیز با‌اشاره به اظهار نظر رئیس‌جمهور درخصوص قانون اقدام راهبردی و تاثیر آن بر لغو تحریم‌ها، گفت: آقای روحانی در انتخابات 96 در حالی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود به مردم ایران گفت تحریم‌های هسته‌ای را لغو کرده‌ام و مجدد به من رای دهید تا باقی تحریم‌ها را لغو کنم. مردم از سال 96 منتظر بودند دولت سایر تحریم‌ها را لغو کند، در آن سال‌ها نه مجلس یازدهم بود و نه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اما عدم لغو تحریم‌ها را به گردن ترامپ انداخت اکنون هم تدبیر داخلی و قانون لغو تحریم‌ها را به عنوان مانع معرفی می‌کند.
وی تاکید کرد: نتیجه قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها این شد که دیگر آمریکایی‌ها نتوانند با برنامه‌ریزی برای فریب، وعده‌هایی بدون نتیجه بدهند و عملا امتیازاتی بگیرند، با این قانون مسیر یک طرفه امتیازگیری از ایران مسدود شد و به هیچ عنوان این قانون مانع لغو تحریم‌ها نشد.
سیدنظام الدین موسوی، نماینده تهران نیز در واکنش به اظهارات دیروز رئیس‌جمهور گفت: به نظر می‌رسد آقای روحانی به دنبال یک توافق کاغذی و بی‌اثر و نمایشی است در حالی که مجلس در قانون خود تصریح کرده رفع تحریم‌ها باید واقعی، قابل راستی‌آزمایی و به نحوی باشد که گره از مشکلات مردم باز کند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات نیز درباره اظهارات روحانی گفت: اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها که توسط مجلس به تصویب رسید صرفا یک شوخی است و نشان می‌دهد به دلیل فشار بیکاری معلومات ایشان در حال محو شدن است.
همچنین محمدحسن آصفری گفته است: آینده نشان خواهد داد که قانون اقدام راهبردی مجلس چه میزان در مذاکرات موثر بوده و اگر وادادگی دولت نبود بعد از گذشت 7سال از برجام الان تکلیف معلوم بود.