kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
خیز کارخانجات برای افزایش قیمت محصولات سلولزی

گرانی دستمال کاغذی با مجوز رسمی!

 

مشاهدات بازار نشان از آن دارد که قیمت محصولات شوینده از خردادماه امسال با رشد مداوم قیمت‌ها روبه‌رو است و هنوز هم این موضوع متوقف نشده است به‌نوعی که طی روزهای اخیر قیمت دستمال کاغذی حدود ۲۰ درصد گران شده است.
به گزارش تسنیم، با گذشت یک ماه و نیم از صدور مجوز افزایش 10 تا 25 درصدی قیمت انواع شوینده برای کارخانجات همچنان روند افزایش قیمت محصولات توسط تولیدکنندگان ادامه دارد، چراکه برخی از کارخانجات به مجوز افزایش 25 درصدی قیمت‌ها اکتفا نکرده و محصولات خود را بیش از 27 درصد گران کرده‌اند.
به‌عنوان نمونه، یکی از شرکت‌های تولیدکننده شوینده، پودر ماشین لباسشویی 480گرمی را که قبلاً 12500 تومان بود با قیمت 15800 تومان به فروش می‌رساند که این رقم نشان از افزایش 27 درصدی قیمت این محصول توسط تولیدکننده دارد.
البته در سایر کالاها نیز تولیدکننده‌ها خواستار افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند به‌نوعی که هاشم‌علی حسنی به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، اعلام کرده است: به‌دلیل افزایش حقوق و دستمزد مجوز افزایش 15درصدی قیمت محصولات سلولزی صادر شده که در شرف اجرایی شدن است، از طرف دیگر خمیر کاغذ یک کالای کاملاً وارداتی است که 70 درصد این محصول نیز در دست آمریکاست که زیرساخت‌های تولید آن را دارد و بقیه در اروپا، اندونزی و کشورهای دیگر تولید می‌شود.
به‌گفته وی، افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت محصولات سلولزی دارد، از طرف دیگر بعد از شیوع ویروس کرونا برای مدتی خمیر کاغذ کمیاب شده است که در نتیجه آن فیلم‌هایی از نایاب شدن محصولات سلولزی در کشورهای خارجی منتشر شد، در پی این مشکلات خمیر کاغذ به دست تولیدکنندگان ایرانی هم گران رسید. حسنی تصریح کرد: تنها کالایی که یک بار گران شد محصولات سلولزی است، همچنین کمترین افزایش قیمت مربوط به دستمال کاغذی و محصولات سلولزی بوده است و سایر کالاها بیش از 15 درصد گران شده‌اند. گفته‌های این مقام مسئول در انجمن صنایع سلولزی در حالی مطرح می‌شود که مشاهدات بازار نشان از آن دارد که قیمت محصولات شوینده از خردادماه امسال با رشد مداوم قیمت‌ها روبه‌رو است و هنوز هم این موضوع متوقف نشده است به‌نوعی که طی روزهای اخیر قیمت دستمال کاغذی حدود 20 درصد گران شده است.
لازم به گفتن است که کشور باید در تامین صفر تا صد کالاهای پرمصرف خودکفا شود. این مسئله منافاتی با روابط اقتصادی با دیگر کشورها ندارد بلکه راه تحریم و سایر سوءاستفاده‌ها را می‌بندد. بنابراین، با توجه به پرمصرف بودن دستمال کاغذی، زنجیره تولید این محصول باید کاملا بومی و خودکفا شود.