kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پکن خواستار شد

همکاری راهبردی میان چین و روسیه برای مقابله با سلطه غرب

 

وزیر خارجه چین از روسیه خواست با تعمیق همکاری‌های راهبردی میان مسکو و پکن، دو کشور با سلطه غرب مقابله کنند.
کارشناسان می‌گویند، سیاست متخاصمانه غرب با چین و روسیه، این کشورهای شرقی را به هم نزدیکتر کرده و می‌کند.
بی‌جهت نیست، در زمانی که ارتش آمریکا در متونش کمونیسم را «ایدئولوژی تروریستی» می‌خواند، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در پیامی به همتای چینی خود با تبریک یکصدمین سالروز تأسیس حزب کمونیست چین، بر گسترش روابط راهبردی مسکو و پکن تأکید کرد.
حالا نیز «وانگ یی»، وزیر خارجه چین، روز یکشنبه از روسیه خواست تا به طور مشترک، چندجانبه گرایی را حفظ کرده و با سلطه طلبی (غرب) مقابله کنند. او این سخنان راهنگام برگزاری مراسمی به مناسبت بیستمین سالگرد پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه بین چین و روسیه، بیان کرد. وانگ یی همچنین، بر تقویت روابط راهبردی و ارتقا مشارکت جامع چین و روسیه برای یک دوره جدید و در سطح بالاتر تاکید کرد.
به گزارش فارس، رئیس‌دستگاه دیپلماسی چین همچنین، بر افزایش همکاری متقابل سیاسی با روسیه و همچنین مبادلات فرهنگی و مقابله با سلطه گرایی تأکید کرد.
این سخنان درحالی است که دولتِ کنونی آمریکا از همان آغاز کار، شمشیر را برای چین و روسیه، از رو بسته است.
گفتنی است، «شی یین‌هونگ» استاد روابط بین‌المللِ دانشگاه «رنمین» در پکن، در این خصوص گفته است: «در شرایط فعلی، چین و روسیه انتخاب دیگری جز تقویت همکاری راهبری، نظامی و دیپلماتیک خود ندارند.» به گفته وی، ناتو و گروه هفت با بیانیه‌های خود، خصومت بیشتری را بین آمریکا و روسیه ایجاد کرده و باعث شدند که گفت‌وگوهای ژنو بین سران روسیه و آمریکا برای تغییر این شرایط، تاثیر چندانی نداشته باشد.
جالب توجه است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نیز اخیرا در سخنانی درباره پیامد سیاست دولت «جو بایدن» در قبال مسکو، هشدار
داده است.
او در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» گفته است: «کنار آمدن با رئیس‌جمهور پوتین، چیزی بسیار عالی است. ما باید با روسیه به جای آنکه این کشور را در دستان چین قرار دهیم، کنار بیاییم.»