kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

معاون رئیس‌جمهور چین: بزرگ‌ترین دشمن آمریکا خود آمریکاست!

 

معاونِ رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود به مناسبت ۵۰ سالگی سفر مخفیانه «هنری کیسینجر» به این کشور، گفت که بزرگترین چالش آمریکا چین نیست، خود آمریکاست.
در ماه ژوئیه سال ۱۹۷۱ (تیر 1350)‌، کیسینجر، مشاور امنیت ملی «ریچارد نیکسون»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در طول سفرش به پاکستان، مخفیانه به پکن نیز سفر و زمینه را برای سفر نیکسون به چین مهیا کرد؛ سفری که به ۲۵ سال جدایی واشنگتن و پکن خاتمه داد.
حالا در حالی سالروز این سفر برگزار می‌شود که روابط آمریکا و چین به شدت ملتهب بوده و رویارویی این دو در تمام ساحت‌های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی نظامی، مشهود است. «وانگ چیشان»، معاون رئیس‌جمهور چین، در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالروز سفر مخفیانه کیسینجر گفت، بزرگترین چالش آمریکا، چین نیست، بلکه خود آمریکا است. او افزود، سیاست آمریکا در قبال چین، نباید به یک چرخه معیوب از قضاوت و گمراهی تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین، کیسینجر از طریق ارتباط ویدیویی گفت، تماس ۵۰ سال پیش آمریکا و چین، هنوز اهمیت عملی دارد. او از دو کشور خواست که ارتباطات استراتژیک را تقویت کرده و گفت‌و‌گو و تبادل نظر را در همه زمینه‌ها، ادامه دهند، تا اطمینان حاصل شود روابط دوجانبه‌، از واگرایی‌ها فراتر رفته و روی همکاری‌ها متمرکز است.
گفتنی است، دولتِ کنونی آمریکا از همان آغاز کار، شمشیر را برای چین، از رو بسته است.
در واقع، رشد اقتصادی، سیاسی و نظامی‌ چین، برای غرب بسیار نگران‌کننده است. دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، در ارائه طرح بودجه به کنگره، از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا، نام برده است.