kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
تولیدکنندگان برق:

خاموشی‌های امسال از 10 سال پیش قابل پیش‌بینی بود

 

اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق با بیان اینکه از چند سال قبل درباره ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید برق به وزیر نیرو هشدار داده شده بود، گفتند: خاموشی‌هایی که امسال اتفاق افتاد از حدود 10 سال پیش قابل پیش‌بینی بود و اینکه بگویند امسال با شرایط غافلگیرکننده و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدیم درست نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حدادیان، عضو سندیکای تولید‌کنندگان برق روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به جلسات متعدد بخش خصوصی صنعت برق با مسئولین وزارت نیرو طی سال‌های گذشته اظهار کرد: سه سال و نیم پیش به وزیر نیرو گفتیم که اگر به مسئله سرمایه‌گذاری در بخش تولید و رفع موانع آن توجه نکند، دچار خاموشی خواهیم شد. به آقای اردکانیان گفتیم شما ایران را در حالی ترک می‌کنید که کشور دچار مشکل خاموشی شده اما ایشان توجهی نکرد و در حالی که در روزهای پایانی دولت هستیم، این شرایط برای تأمین برق کشور رخ داده است.
محمد ملاکی، دیگر عضو سندیکای تولیدکنندگان برق نیز با بیان اینکه «تولیدکنندگان خصوصی برق انتظار بروز این خاموشی‌ها از سال گذشته را داشتند»، توضیح داد: سال گذشته با بارش بسیار خوبی که در کشور رخ داد و استفاده حداکثری از نیروگاه‌های برق‌آبی دچار خاموشی‌ها نشدیم.
وی ادامه داد: خاموشی‌هایی که امسال اتفاق افتاد از حدود 10 سال پیش قابل پیش‌بینی بود و اینکه دوستان بگویند امسال با شرایط غافلگیر کننده و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدیم درست نیست.
این تولیدکننده برق با بیان اینکه مسائلی چون تولید رمزارزها و گرمای هوا در مسئله خاموشی‌ها تأثیرگذار است اما تأثیر آنها قابل توجه نیست، تصریح کرد: مهمترین عامل بروز خاموشی‌ها این است که سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در بخش تولید برق انجام می‌شد انجام نگرفت.
ملاکی افزود: در طی برنامه ششم توسعه می‌بایست 25 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق در کشور محقق می‌شد اما در عمل حدود 12 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید در طول این برنامه داشتیم و حتی نیمی از برنامه نیز محقق نشد.
وی با اشاره به حضورش در مجموعه وزارت نیرو در سال 1378 گفت: در آن زمان مطالعاتی در خصوص آثار اقتصادی خاموشی برق انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که به ازای هر کیلووات ساعت خاموشی، دو دلار به اقتصاد کشور زیان وارد می‌شود، با فرض ثابت ماندن این رقم، اگر مقدار خاموشی‌ها را پنج هزار مگاوات و به طور متوسط پنج ساعت در روز و پنج روز در هفته در نظر بگیریم، در هر هفته 125 میلیون کیلووات ساعت خاموشی رقم می‌خورد و 250 میلیون دلار خسارت این خاموشی‌ها به اقتصاد کشور می‌شود؛ اگر این خاموشی برای دو ماه ادامه یابد، حدود دو میلیارد دلار زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند.
این فعال اقتصادی افزود: متأسفانه به دلیل نبود جذابیت در سرمایه‌گذاری و مشکلاتی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت برق دارند، بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش برق از این حوزه سرمایه خود را خارج کرده و در بخش‌های دیگر اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
گفتنی است با طولانی شدن مشکل تأمین برق، خبرهایی مبنی بر قطع شدن آب برخی از شهروندان هم شنیده می‌شود، با این حال معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور خبر منتشر شده مبنی بر جیره‌بندی آب را به شدت تکذیب کرد.
حمیدرضا کشفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قطع پی در پی آب در برخی از نقاط کشور گفت: در برخی مناطق که چاه‌ها مستقیم به شبکه وصل شدند و تامین آب از چاه صورت می‌گیرد، ممکن است قطع برق منجر به قطع آب شود.
رضا اردکانیان وزیر نیرو هم در یک برنامه تلویزیونی درمورد وضعیت روزهای آینده خاطرنشان کرد: از پنجشنبه ساعت ۱۶ تا‌کنون، خاموشی برنامه‌ریزی نشده نداشته‌ایم؛ امیدواریم این روال ادامه یابد و هفته آینده، آخرین هفته بسیار گرم تابستان خواهد بود؛ پیش‌بینی این است که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای هوا بسیار بالا باشد و برای این افزایش دما در حال آماده‌سازی نیروها و شبکه
هستیم.