kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در بیمارستان دمشق درگذشت

 


«احمد جبرئیل»، دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین چهارشنبه شب گذشته در سن ۸۳ سالگی و در بیمارستانی در دمشق درگذشت.
شبکه تلویزیونی «المیادین» هیچ اشاره‌ای به علت فوت این مبارز بزرگ نکرده‌اما به نظر می‌رسد، کهولت سن دلیل این امر باشد. احمد جبرئیل در سال ۱۹۳۸ از یک پدر فلسطینی و مادر سوری در روستای یازورا در شهر یافا در فلسطین متولد شد و در سال ۱۹۴۸ با اشغال زادگاه جبرئیل توسط رژیم صهیونیستی، خانواده‌اش وادار به ترک فلسطین شدند و به سوریه مهاجرت کردند. جبرئیل در سال ۱۹۵۶ وارد دانشکده جنگ در مصر شد و در سال ۱۹۵۹ از این دانشکده فارغ‌التحصیل و سپس با درجه افسری به ارتش سوریه پیوست. همزمان با آن فعالیت مخفی خود برای تقویت مقاومت در میان فلسطینیان مقیم سوریه را آغاز و در نهایت جبهه خلق برای آزادی فلسطین را تاسیس کرد ولی در اثر اختلافی که در سال ۱۹۶۳ با امین الحافظ نخست‌وزیر وقت سوریه پیدا کرد خدمت در ارتش سوریه را رها و نیروی خود را صرف رهبری جبهه تازه تاسیس کرد. «جهاد احمد جبرئیل»، فرزند او هم در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۱ (برابر با ۲۰ می‌۲۰۰۲)در بیروت از سوی موساد ترور شد.
جبرئیل در جریان ناآرامی‌های سوریه در کنار محور مقاومت و ارتش سوریه به مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری پرداخت. جبرئیل در بخشی از سخنانش درباره امام خمینی می‌گوید: «سید روح‌الله خمینی توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیات جدیدی ببخشد».
رهبر معظم انقلاب، جنبش حماس، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن در بیانیه‌هایی درگذشت احمد جبرئیل را تسلیت گفتند.
اسیر فلسطینی که پیروز شد
از سوی دیگر، دفتر اطلاع‌رسانی اسرای فلسطینی اعلام کرده که «الغضنفر ابوعطوان» اسیر فلسطینی پس از ۶۵ روز مبارزه با رژیم صهیونیستی حکم آزادی خود را از این رژیم گرفت. به گزارش المیادین، «جواد بولس» وکیل فلسطینی هم تایید کرده که حکم بازداشت اداری «ابوعطوان »باطل شده و این اسیر آزاد است. رژیم صهیونیستی ابوعطوان شهروند ۲۸ ساله فلسطینی را در اکتبر(مهر) 2020 به اسارت گرفت و وضعیت او را به بازداشت اداری تغییر داد و دو حکم بازداشت اداری به مدت هر کدام شش ماه برای او صادر کرد؛ اما او در اعتراض به بازداشت خود اعتصاب غذای باز کرد. المالکی خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای رسوا کردن رژیم صهیونیستی و تلاش برای محکومیت گسترده‌تر سیاست‌های زندان‌های این رژیم علیه اسرا شد و گفت: «جامعه بین‌الملل باید با حمایت از خواسته اسرای فلسطینی در لغو سیاست بازداشت اداری برای آزادی همه اسرای فلسطینی تلاش کند».