kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

افشاگری درباره قاچاق سیگار در یک مستند(اخبار ادبی و هنری)

فصل دوم مستند «سرنخ» با روایت ابعاد تازه‌ای از قاچاق سیگار تولید می‌شود.

 


اکرم اسدی، تهیه‌کننده «سرنخ» به خبرنگار کیهان گفت: انگیزه ساخت مستندی با موضوع قاچاق سیگار، از برنامه مناظره‌ای با موضوع مالیات بر سیگار در اواخر سال 1398 شکل گرفت.هر ساله بر اساس قانون بودجه، عوارض مختلفی بر سیگار وضع می‌شود که این مسئله افزایش قیمت سیگار برای مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد. از طرفی بر اساس نظرات برخی کارشناسان و مسئولان، به دلیل عدم اجرای درست قوانین موجود و عدم کنترل دقیق مبادی ورودی، وضع مالیات بر سیگار و در پی آن، افزایش قیمت سیگار در داخل کشور، باعث تسهیل قاچاق سیگار به کشور می‌شود. بررسی چرایی قاچاق سیگار به کشور و توزیع گسترده آن در خرده‌فروشی‌ها ما را به سمت ساخت مستندی با این موضوع به نام سرنخ سوق داد!
وی افزود: مهم‌ترین سؤال ما در مستند سرنخ این بود که چرا با وجود خطرات بسیار زیاد سیگار قاچاق اما به فراوانی در دسترس است و به‌دنبال پاسخ به همین سؤال بودیم. همچنین به این مسئله پرداخته‌ایم که بر اساس قانون دستگاه‌هایی زیادی از جمله وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با مصرف سیگار بودجه می‌گیرند اما عملاً کار خاصی انجام نمی‌دهند. شرکت‌های تولیدکننده سیگار هم طبعا سعی می‌کنند با استفاده از ایجاد جذابیت‌های بصری روی پاکت و نخ سیگار، مصرف سیگار را‌ ترویج بدهند. اما در مقابل این اقدامات، دستگاه‌های متولی فقط تماشاچی‌اند و کاری نمی‌کنند!
تهیه‌کننده مستند «سرنخ» درباره افشاگری این مستند درباره مبادی قاچاق سیگار گفت: ما در این مستند مشاهدات خودمان در این زمینه را کامل به تصویر کشیده‌ایم.
وی تأکید کرد: «سرنخ» یک مستند استراتژیک و راهبردی است. لذا با همین رویکرد ما قصد داریم که قسمت سوم این مستند را هم تولید و پخش کنیم که در حال حاضر اقدامات اولیه آن درحال انجام است.