kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
با چراغ سبز آمریکا و فرانسه صورت گرفت

توافق اولیه بر سر نخست‌وزیری نجیب میقاتی به جای سعد حریری در لبنان

 

منابع لبنانی اعلام کردند‌، «نجیب میقاتی» با چراغ سبز آمریکا و فرانسه، به جای «سعد حریری»‌، مامور تشکیل دولت در لبنان می‌شود.
روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت که تمامی تلاش‌ها برای توافق درباره تشکیل دولتی به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان، به بن بست رسیده است و صحبت‌ها درباره فراهم کردن زمینه کناره‌گیری رسمی او، جدی شده است. منابع سیاسی برجسته به الاخبار گفته‌اند؛ توافق اولیه برای مکلف کردن نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان، به تشکیل دولت پس از استعفای حریری، صورت گرفته است. این منابع ادامه دادند، میقاتی بر سراین موضوع، با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به توافق رسیده است و دو کشور مذکور، از حریری خواسته‌اند با این قضیه موافقت کند.
به گزارش ایسنا، برخی منابع نیز می‌گویند، توافق درباره جایگزینی حریری، به زودی به دست نخواهد آمد و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد چیزی غیر از اتلاف وقت نیست و واقعیت این است که دولت «حسن دیاب» به اقدامات خود به عنوان دولت پیشبرد امور تا زمان نظارت بر انتخابات پارلمانی آینده لبنان ادامه خواهد داد.
گفتنی است، اعتراضات سریالی خشن، بعضاً کور و وزیر برانداز در لبنان، از سال 2019 و در اعتراض به بحران اقتصادی، آغاز شده است و تا کنون نیز ادامه دارد. این اعتراضات گرچه در آغاز فراگیری کرونا، کمی متوقف شده بود، اما طی روزهای اخیر دوباره شعله‌ور شده است. شاید بتوان گفت، محرک مستقیم اعتراضات، اعمال مالیات روی بنزین، دخانیات و تماس‌های تلفنی آنلاین از طریق
«واتس اپ» بود. این اعتراضات گرچه ناشی از رنج‌های مردم است، اما گاهی شکل کور، بی‌هدف و خشن به خود می‌گیرد.
حزب‌الله: برای نجات لبنان هر کاری می‌کنیم
خبر دیگر از لبنان آنکه‌، «هاشم صفی الدین»، رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله‌،با تأکید بر این‌که حزبش هر کاری بتواند برای نجات کشور انجام می‌دهد، گفت که صرف نظر از مسئولان داخلی، فساد و انتخاب‌های اشتباه آن‌ها، آمریکا مسئول اول شرایطی است که لبنان در آن قرار دارد. صفی الدین تأکید کرد:حزب‌الله مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و هر کاری که بتواند برای نجات کشور انجام می‌دهد، ما صراحتاً به مردم می‌گوییم که لبنان وضعیت خطرناکی دارد، نه به این دلیل که ورشکسته است، بلکه به این خاطر که می‌خواهد لباس ورشکستگی به تن کند، در حالی که امکانات و منابع زیادی (در کشور) وجود دارند.