kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

جنگ لفظی امارات و عربستان /عطوان: اختلافات شدید این دو علنی شده است

 


«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب، در گزارشی، به بررسی روابط ابوظبی و ریاض پرداخت و نوشت، اختلافات شدید میان امارات و عربستان، علنی شده است.
سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در یادداشت روز خود، به علنی شدن اختلافات دو کشور عربستان و امارات پرداخت و نوشت:«تقریبا طی 30 سال گذشته برادران ما در منطقه خلیج‌فارس، تمایل داشتند خود را از دیگر اعراب، به ویژه اعراب شمال، متمایز بدانند. این کار فقط از این لحاظ نبود که، چون مال بیشتری دارند، بلکه به این دلیل بود که نشان دهند با بهره مندی از قدرت خویشتنداری بیشتر، تمایلی به انقلاب‌، حفاظت از هویت عربی و حتی ثبات کشور ندارند. با این حال، نگاهی گذرا به تشکیلات شورای همکاری خلیج‌فارس و روابط میان کشور‌های عضو این شورا، تصویر متفاوتی از شدت اختلافات میان شش عضو شورا ارائه می‌دهد، تا حدی که می‌توان گفت، رؤیای وحدت خلیج‌فارس به پایان رسیده است.»
طبق گزارش باشگاه خبرنگاران، وی تاکید کرد: این مقدمه را به این دلیل بیان کردم که بتوانم وارد مقوله اختلافات امارات و عربستان شوم که این روز‌ها علنی شده است، اختلافاتی که به صورت بی‌سابقه‌ای به سازمان اوپک به ویژه در نشست اخیر این سازمان در وین، هم رسید. در نشست وین، با هدف تصویب توافق سعودی-روسی جهت افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت، به منظور پایین آوردن قیمت جهانی نفت و ایجاد ثبات در اقتصاد جهان برگزار شده بود. عطوان بیان داشت:« طی چند روز گذشته، درگیری لفظی شدیدی در تلویزیون دو کشور عربستان و امارات، میان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت سعودی و سهیل المزروعی، همتای اماراتی او، در گرفت. این درگیری‌ها را ابتدا وزیر سعودی با انتقاد از مخالفت امارات با طرح پیشنهادی ریاض آغاز کرد. در ادامه، همتای اماراتی او به این انتقاد پاسخ داد و طرف سعودی را به صورت مستقیم متهم کرد، که در پی تحمیل نظر خود بر دیگران و ترجیح منافعش بر منافع دیگران است.» به گفته عطوان، تنش میان دو کشور دست کم از سه سال گذشته، روندی رو به رشد پیدا کرده است و اختلاف نفتی اخیر، اوج انفجار این اختلافات به شمار می‌رود. از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک عربستانی و مصری به وبسایت سعودی لیکس گفتند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در قاهره، از او خواسته است تا علیه امارات اقدام کند. به نوشته سعودی‌لیکس، در این دیدار، طرفین درخصوص مسائل مشترک میان مصر و عربستان گفت‌‌وگو کردند‌، ولیعهد سعودی از رئیس‌جمهور مصر خواسته است، تا در اقدام علیه امارات با وی همراه باشد. اختلاف میان عربستان و امارات (هرچند در خفا) طی سال‌های گذشته ادامه داشته است، تا اینکه روز دوشنبه در نشست اوپک، اختلاف دو طرف در حوزه انرژی عیان شده و به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.