kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

قاچاق لوازم خانگی بیش از یک میلیارد دلار است

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از سال ۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع شده و تولید داخلی نیز رونق گرفته و اکنون سهم تولیدات داخلی از بازار کشورمان به ۶۰ درصد رسیده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی مویدی خرم‌آبادی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری سیما، درباره وضعیت قاچاق و مبارزه با آن تصریح کرد: در یک زمانی دو میلیارد و 500 میلیون دلار قاچاق پوشاک داشتیم، ولی امروز نزدیک به 600 میلیون دلار قاچاق انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: چرا خبرنگاران در گزارش‌های خود به وضعیت تولید داخل نمی‌پردازند و فقط موضوع قاچاق را پررنگ می‌کنند؟ امروز بیش از ۸۰ درصد پوشاک بازار، تولید داخل است؛ چرا این مسئله گفته نمی‌شود؟
وی با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی یک میلیارد دلار است، گفت: در گذشته واردات رسمی و غیررسمی لوازم خانگی زیاد بود اما از سال ۹۷ واردات این محصول ممنوع شد و تولید داخل نیز رونق گرفت و اکنون سهم تولیدات داخلی از بازار داخلی به ۶۰ درصد
رسیده است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد میزان لوازم خانگی خارجی در بازار، گفت: حدود شش میلیارد دلار معافیت مرزنشینی در کشور داریم که اگر دو میلیارد برای لوازم خانگی باشد عدد بزرگی نیست. البته حجم قاچاق لوازم خانگی کمی بالاتر از یک میلیارد دلار است و عدد دوونیم میلیارد دلار درست نیست.
مویدی خرم‌آبادی درباره قاچاق سوخت تصریح کرد: با اقداماتی که انجام دادیم فرایند تولید تا مصرف سوخت را در چرخه سامانه‌ای قرار دادیم تا در مسیر آن کمتر شاهد نشت سوخت باشیم. با این اقدامات شاهد صرفه‌جویی ۱۴ میلیارد دلاری در مصرف سوخت
بودیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق سیگار گفت: مصرف سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ است که ۶۰ میلیارد آن از طریق تولید داخل و پنج میلیارد باقی‌مانده با قاچاق تأمین می‌شود، این در حالی است که پنج سال پیش میزان تولید سیگار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد نخ بود. البته روز دوشنبه، ۱۲ میلیارد نخ سیگار قاچاق در بندرعباس هم امحاء شد.
همچنین مصطفی پورکاظم شایسته؛ معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در بررسی‌های انجام شده توانستیم ۶۰ هزار دستگاه ماینر قاچاق کشف کنیم.
وی در مورد فروش کالای قاچاق در فضای مجازی هم گفت: ۳۰۰ سایت متخلف مسدود شد که بعد از اصلاح رویه، به برخی از آنها اجازه فعالیت دادیم.