kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
هاآرتص:

دولت بایدن به اسرائیل اطلاع داده که در پی تنظیم توافق سخت‌تر و طولانی‌تر از برجام است

یک روزنامه رژیم صهیونیستی خبر داد که دولت جو بایدن به اسرائیل اطلاع داده که در تلاش برای تنظیم یک «توافق سفت و‌ سخت‌تر و طولانی‌تر» درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

 


یک رسانه رژیم صهیونیستی در مطلبی به نقل از منابع این رژیم خبر داد، دولت جو بایدن به تل‌آویو اطلاع داده که در تلاش برای تنظیم یک «توافق سفت‌و‌سخت‌تر و طولانی‌تر» درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص یادداشتی درباره مواضع کابینه جدید این رژیم در قبال مواضع دولت جو بایدن در قبال برجام و مذاکرات وین منتشر کرد.
یک مقام ارشد صهیونیست که به نامش‌اشاره نشده است، به روزنامه هاآرتص گفت: اساسا در جریان مذاکرات هسته‌ای (در وین) فقط دو گزینه وجود دارد، بازگشت به توافق اولیه (برجام) یا عدم بازگشت به آن (توافق اولیه و اصلی برجام). هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.
به گزارش هاآرتص، تل‌آویو طی چند ماه اخیر از چند جبهه در حال تلاش برای تاثیرگذاری روی مذاکرات وین و مسئله احیای برجام بوده است و مقام‌های دیپلماتیک و امنیتی رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا واشنگتن را مجاب کنند تا جایی که ممکن است میزان بیشتری از تحریم‌هایی که دولت ترامپ بعد از خروج ماه می‌۲۰۱۸  (از برجام) علیه ایران اعمال کرد، باقی بمانند.
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: یکی از موانع مهم در مذاکرات هسته‌ای تشخیص این موضوع بوده است که با نقض توافق متعاقب خروج ایالات متحده و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران طی سال‌های اخیر به دانش قابل توجهی دست یافته و توانمندی‌های هسته‎‌ای خودش را توسعه داد؛ توانمندی‌هایی که ایران در زمان امضای توافق اصلی (برجام) آنها را در اختیار نداشت.
توافق طولانی‌تر و قوی‌تر
بنا بر یادداشت هاآرتص، دولت جو بایدن در تلاش است ضمن احیای توافق برجام، زمینه را برای ایجاد یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» مهیا کند.
در مطلب این روزنامه آمده است: اسرائیل با توجه به اینکه قادر نیست نفوذ زیادی روی توافق موجود (برجام) اعمال کند، در حال تشدید تلاش‌های خودش برای اعمال نفوذ روی توافق هسته‌ای بعدی است؛ توافقی که ایالات متحده می‌خواهد تا ۹ سال آینده آن را اعمال کند و دولت (جو بایدن) به آن به عنوان یک توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» ‌اشاره داشته است. محدودیت‌های توافق هسته‌ای کنونی ایران در سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شود و ایالات متحده در حال تلاش برای تنظیم یک سند سفت و سخت‌تر (از برجام) است. به گزارش فارس، منابع خبری صهیونیستی یکشنبه شب به وقت تهران از نشست سران ارشد این رژیم برای رایزنی درباره ایران و برجام خبر دادند.
همچنین بنی‌گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه، ادعاهای نخ‌نما شده و بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.
گانتز طی مصاحبه‌ای با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی بار دیگر مدعی شد که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهند شد.
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» وی با تکرار یاوه‌گویی‌ها درباره ایران، ادعا کرد: «ما با ایران در کشمکش هستیم. ما باید از خودمان دفاع کنیم. ما مصمم به جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران و ممانعت از رفتار منفی فعالانه در منطقه هستیم».
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای پوچ خود افزود:‌ اسرائیل به اقدام با آنچه که در اختیار دارد برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی و جلوگیری از مسلح کردن خودش و آسیب زدن به اسرائیل از هوا، زمین، دریا و فضای مجازی ادامه می‌دهد.
به نوشته تایمز اسرائیل، گانتز همچنین گفت: ما این کار را در زمان و مکانی که برای ما مناسب باشد، انجام می‌دهیم و ما برتری نظامی خود برای ثبات منطقه و امنیت منطقه را حفظ می‌کنیم.
خروج یکجانبه آمریکا از برجام
ریشه بحران کنونی است
هووا جان‌ینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از برجام ریشه بحران کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
وی در پیامی در توییتر نوشت: خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک و فشار حداکثری علیه ایران ریشه دلایل بحران کنونی هسته‌ای ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه این پیام توییتری نوشت: «به طور طبیعی، آمریکا باید اقدامات‌اشتباه خود را تصحیح کند. برای آغاز، این کشور باید به طور کامل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد تا ایران تشویق شود که در مسیر مشابه گام بردارد و باعث دستیابی به موفقیت در مذاکرات شود. همچنین ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت برجام جایگزینی ندارد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن‌اشاره به وقفه طولانی ایجاد شده تا آغاز دور بعدی مذاکرات وین، گفت انتظارات درباره به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها تا ششمین سالگرد توافق در 24 تیر برآورده نشد.