kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

ابراز نگرانی 30 عضو سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در آمریکا

بیش از 30 عضو سازمان ملل طی نشستی در مقر این سازمان در ژنو، نسبت به وضعیت حقوق بشری پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا، ابراز نگرانی کردند.

روز جمعه نشستی با عنوان «وضعیت حقوق بشر در مراکز نگهداری پناهجویان آمریکا» از سوی چین، ایران، ونزوئلا، بلاروس، کره شمالی و سوریه در ژنو برگزار شد. در این نشست مجازی، علاوه‌بر کشورهای عضو سازمان ملل، مقاماتی از دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، سازمان‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران نیز حضور داشتند. در این نشست مقامات این کشور‌ها درخصوص وضعیت حقوق بشر در مرزهای جنوبی آمریکا ابراز نگرانی کردند.«چن شو» نماینده دائم چین در مقر سازمان ملل، در این نشست تأکید کرد، ایمنی، شأن‌، منزلت، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی پناهجویان باید با اقداماتی قاطع، مورد محافظت قرار گیرد.
به گزارش فارس، این دیپلمات چینی با اشاره به تأکید مکرر کمیسیونر عالی سازمان ملل و دیگر بخش‌های ویژه این سازمان، درخصوص نگرانی از سابقه نقض حقوق بشر در قبال مهاجران در مرزهای آمریکا، از واشنگتن خواست، در این مورد دست به اقدام فوری بزند.
علاوه‌بر نماینده چین، نمایندگان روسیه، کره شمالی، بلاروس، ایران، سوریه و نیکاراگوئه نیز در این نشست، به سخنرانی پرداختند و از آمریکا درخواست کردند بازداشت خودسرانه مهاجران و جدا کردن اجباری کودکان پناهجو از والدینشان را خاتمه دهد.برگزار کنندگان این نشست تأکید کردند آمریکا باید به‌جای استفاده ابزاری از حقوق بشر جهت مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، بر روی حل مسائل حقوق بشری خود تمرکز کند.
هفته گذشته  مقام‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کردند، طی چند ماه گذشته بیش از یک میلیون مهاجر بعد از عبور غیرقانونی از مرز آمریکا-مکزیک، دستگیر شده‌اند. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، در دوران تبلیغات انتخاباتی، وعده داده بود سیاست‌های سخت‌گیرانه «دونالد ترامپ» در زمینه مهاجرت را کنار خواهد گذاشت.
دموکراسی در تهدید
خبر دیگر از آمریکا اینکه، طبق جدیدترین نظرسنجی، که نتایج آن همزمان با روز استقلال آمریکا (یکشنبه ۱۳ تیرماه) منتشر شد، درست چند ماه پس از حمله طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره‌، ۶۷ درصد مردم آمریکا بر این باورند که دموکراسی این کشور در معرض تهدید قرار گرفته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان طرفداران ترامپ، ۸۷ درصد بر این باورند که دموکراسی آمریکا در معرض تهدید قرار دارد و ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان، نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا نیز نظر مشابهی دارند.