kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید قوه قضائیه

اژه‌ای: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود

با حضور رئیس دفتر رهبر انقلاب و برخی از مسئولان لشکری، کشوری و قضایی مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضائیه صبح دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب و رئیس پیشین قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مقامات کشوری، لشکری و قضایی برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس جدید دستگاه قضا را به وی تقدیم کرد. همچنین رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با اهدای لوحی از زحمات آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تقدیر و تشکر کرد.
رئیس دفتر رهبر انقلاب در این مراسم گفت: شخصیت جناب آقای رئیسی برای همه ما روشن است، جناب آقای رئیسی برای شما همین افتخار بس که در حکم رهبر معظم انقلاب برای جناب آقای اژه‌ای کلمه «افتخارآمیز» برای شما به کار برده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی افزود: جناب آقای منتظری به این مطلب‌ اشاره کرد که جناب آقای رئیسی با تحولی که در دستگاه قضا به‌وجود آورد مردم امیدوار شدند. چه تعداد کارخانه‌هایی که تعطیل شده و کارگران و کارمندانشان پراکنده شده بودند، همه ابزار‌ها معطل شده بود و همه اینها احیا شد. در سفر‌های پی‌در‌پی که ایشان داشت در استان‌های مختلف برای مردم امید ایجاد کرد و مردم امیدوار شدند. ایشان کارنامه بسیار درخشانی دارد. ایشان از اول کار در قوه قضائیه حضور داشت و مرحله به مرحله مراتب را طی کرد تا رئیس قوه قضائیه شد.
وی با بیان اینکه آقای محسنی اژه‌ای در مسئولیت‌های مختلف از جمله دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات در همه جا موفق بوده است، اظهار داشت: دو ویژگی را من از ایشان برای شما عرض می‌کنم: اولا قاطعیت همانی که امروز نیازمندیم. ملاحظه کاری و تحت فشار قرار گرفتن و توصیه این و آن مشکلات ما را زیاد کرده است. باید همان‌طور که در حکم رئیس قوه قضائیه هم آمده است برخورد قاطع با مفسدان بشود و قاطعیت این یکی از ویژگی‌های ایشان است. ویژگی دوم ایشان که خود از نزدیک شاهد هستم، ساده‌زیستی ایشان است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم. با فشار کاری سنگینی که ایشان داشته زندگی‌اش یک زندگی ساده بوده است. این نیاز امروز مسئولین محترم ماست که ساده‌زیست باشند.
رئیس قوه قضائیه: محور همه فعالیت‌های دستگاه قضایی
سند تحول است
رئیس جدید قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب بار دیگر اعتماد کردند و از داخل قوه قضائیه، رئیس قوه را انتخاب کردند؛ گرچه واقعاً بسیار خوشحال بودم اگر کس دیگری از سروران انتخاب می‌شد و من در خدمت آن شخص می‌بودم؛ اما تقدیر این‌گونه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اکنون به فضل پروردگار و با همکاری سروران عزیز در قوه قضائیه و نخبگان و دلسوزان، با قوت و قدرت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد، درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های خود در دستگاه قضایی اظهار داشت: محور همه فعالیت‌های دستگاه قضایی، سند تحول است. این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همان‌گونه که انتظار بحق مردم است، با وحدت و یکپارچگی همه مسئولان، مجلس، دولت و نیروهای انتظامی ‌و نظامی بتوانیم با همکاری همه‌جانبه قدم‌های بلند و جهشی را در جهت چند نکته به‌طور ویژه برداریم.
اژه‌ای با‌ اشاره به مهم‌ترین محورهای فعالیت دستگاه قضایی در دوران تصدی خویش عنوان کرد: مورد اول گسترش عدل و عدالت در همه ساحات، دوم مبارزه جدی‌تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، سوم توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به‌صورت مجانی به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش‌رو از جمله برای پیشگیری از وقوع جرم، کاستن ورودی به قوه قضائیه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و امثالهم است. باید از همه ظرفیت‌های مردم بیش از پیش استفاده کنیم.
آزادی‌های مشروع
نیاز به سازوکار خاصی خواهد داشت
وی با‌ اشاره به لزوم ایجاد سازوکاری برای گسترش آزادی‌های مشروع، گفت: همه به این موضوع قائل هستیم و در قانون اساسی نیز آمده است. در ابلاغ رهبر معظم انقلاب نیز ایشان در این خصوص عنایت فرمودند. این موضوع نیاز به سازوکار خاصی خواهد داشت تا بتوانیم از آزادی‌های مشروع بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند، خیلی از کارهای خلاف صورت نخواهد گرفت.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم نگاه همه‌جانبه در اقدامات امنیتی، گفت: پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات از یک طرف و از طرف دیگر جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد و احیانا ورود به حریم خصوصی در جایی‌که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه نداده است، بسیار مهم است و باید هر دو طرف را ببینیم و هر دو را با هم و به کمک یکدیگر جلو ببریم.
محسنی اژه‌ای تأکید کرد: قوه قضائیه تاکنون ملجأ و پناه همه بوده و از این بعد نیز خواهد بود و با یک ارتقاء و توجه بیشتر این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. قوه قضائیه باید ملجأ و پناه همه و هر تظلم‌خواهی باشد و هر کس احساس کرد که می‌خواهد استیفای حق کند و مظلوم واقع شده و می‌خواهد از خود دفاع کند و حق خود را از متجاوز و متعدی بگیرد، بداند که این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و آن شخص می‌تواند با عزت، هزینه کم و فرصت کوتاه حق خود را به دست آورد و تظلم‌خواهی کند.
وی تأکید کرد: یقین دارم که با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت آینده که به همه گرفتاری‌ها، مشکلات، کسری‌ها و کمبود‌ها در قوه قضائیه وقوف کامل دارند، حتما کمک می‌کنند و امیدوارم بسیاری از مشکلات را بتوانیم رفع کنیم.
رئیس قوه قضائیه گفت: اطمینان کامل دارم که با حضور مدیر توانمند، کارکشته، بزرگ شده در میدان‌های سخت، دکتر قالیباف در راس مجلس و نمایندگان انقلابی و دلسوز ملت، حتما کمک می‌کنند و دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات مردم را کمتر می‌کنیم.
اگر بستر فساد و رانت وجود داشته باشد
مبارزه با فساد ناقص خواهد بود
اژه‌ای با بیان اینکه همه پیشگیری از وقوع جرم را قبول داریم، ادامه داد: بسیار امیدوارم به کمک مجلس و دولت و همکاران عزیز بتوانیم زمینه‌های فساد و رانت را برطرف کنیم. اگر بستر فساد و رانت وجود داشته باشد و جلوی گلوگاه‌ها گرفته نشود، مبارزه ناقص خواهد بود. هر قدر هم که تلاش کنیم و سیستم اطلاعاتی، انتظامی ‌و قوه قضائیه هر مقدار تلاش کند، اگر بستر‌ها وجود داشته باشد و گلوگاه‌ها باز باشد، این مبارزه کامل نخواهد بود.
رئیس قوه قضائیه گفت: برای کمک از همه رسانه‌ها و صاحبان ‌تریبون و کسانی که صاحب نظر هستند، استمداد می‌طلبم و از نقد آنها و نقد منصفانه و علمی ‌آنها اولا استقبال می‌کنم و دوما تقاضا دارم ما را کمک کنند و یاری دهند.
رئیسی: گام‌های خوبی در قوه قضائیه
برداشته خواهد شد
رئیس‌جمهور منتخب نیز در این مراسم گفت: باید به دلیل انتخاب شایسته‌ای که در دستگاه قضایی در مورد ریاست قوه قضائیه انجام شد، تقدیر و تشکر کنم. من ۳۶ سال از نزدیک با برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همکار هستم و در این مدت آنچه که دیدم صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و قوانین حقوق بود و ایشان حقیقتا یک قاضی توانمند و تواناست و نسبت به دستگاه قضایی بسیار آشنا و دارای روحیه انقلابی است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مبانی و اصول انقلاب پایبند است. ایشان در دو سال اخیر و در مسئولیت معاونت اول، مدیریت خوبی داشت؛ هم در انتصاب‌های مدیران عالی و هم در مدیریت پرونده‌های مهم، مدیریت ایشان نسبت به این پرونده‌ها از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد.
رئیسی تأکید کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مشاور امین در همه بخش‌ها و برای همه قضات بود و برای بنده نیز جایگاه ایشان ارزشمند بود.
وی افزود: من درباره ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای باید‌ اشاره کنم که ایشان در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشته، اما تلاش این بوده که بی‌نام و نشان ظاهر شود و ما شاهد این اخلاص و بزرگواری در ایشان بودیم.
رئیس پیشین قوه قضائیه یادآور شد: لازم است از همه همکاران در سراسر کشور تشکر کنم و زحماتی که این مدت کشیدند گاهی خواسته‌هایی داشتیم که متناسب با امکانات موجود برای سازمان‌ها و دادگستری‌ها نبود. قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کمبود نیرو داشتیم و وضع تشکیلات مصوب با وضع موجود تفاوت داشت؛ اما علی‌رغم شرایط کرونایی عزیزان کارنامه خوبی ارائه دادند.
رئیسی بیان داشت: امید است با ابتکار عمل حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گام‌های بلندی در ارتباط با تحول قضایی برداشته شود؛ زیرا این موضوع یک ضرورت برای قوه قضائیه است.
وی با‌ اشاره به مسئله پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد: ما امیدواریم با همکاری بین سه قوه و با حضور همه نهاد‌ها یک همکاری مثال‌زدنی را در کشور شکل دهیم. ما به نام حقوق انسان، مردم و به نام اجرای عدالت و حق در کشور باید گام‌هایمان استوار باشد. ما آینده را بسیار درخشان می‌بینیم و ان‌شاءالله همکاری همه قوا و مردم موجب پیشرفت امور کشور شود.
رئیس مجلس: حرکت قوه قضائیه
با شتاب بیشتر به پیش خواهد رفت
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مسئولیت جدید و خطیر به‌عنوان ریاست قوه قضائیه و آرزوی موفقیت برای وی گفت: به برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی که انصافاً با تلاش مضاعف و کار تحولی و بر اساس سند تحول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود امید و نشاط را در جامعه به‌وجود آورد، تبریک می‌گویم و اطمینان دارم با شناختی که از آقای محسنی اژه‌ای دارم و با سابقه و شناخت دقیقی که ایشان از قوه قضائیه دارد، ان‌شاءالله این حرکت با شتاب بیشتر به پیش خواهد رفت.
محمدباقر قالیباف با‌ اشاره به وضعیت سخت امروز کشور تأکید کرد: واقعیت تلخی است و آن این است که امروز کشور در شرایط سختی به سر می‌برد. شرایط بر مردم ما مخصوصاًًً بر محرومین و مستضعفین سخت‌تر از همیشه است. از بُعد مسائل اقتصادی، هم سرمایه‌گذاران و هم محرومین هر دو در آسیب هستند. هم در حوزه مسائل اجتماعی سرمایه‌های اجتماعی ما رو به کاهش است و بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم است در شرایط خوبی نیست و این یک واقعیت تلخ است.
مردم هیچ بهانه‌ای از ما نخواهند پذیرفت
قالیباف افزود: البته خداوند بزرگ را شاکر هستیم که یک دوره جدید از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده است و در آستانه شروع به کار و مسئولیت‌پذیری در یک دوره جدید هستیم. این فرصت یک فرصت بسیار کم‌نظیر برای خدمت به مردم و برای حل مشکلات است. این توقع بحق مردم از ماست و هیچ بهانه‌ای مردم از ما نخواهند پذیرفت. این وظیفه‌ای است که بر دوش همه ماست و هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت نیست. همه ما ملزم به کارآمدی و پاسخگویی در مقابل مردم و در مقابل مقام معظم رهبری و در پیشگاه خداوند هستیم.
وی با بیان اینکه ما به اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه مکلف هستیم، تأکید کرد: ما ملزم هستیم که با کارآمدی یک زندگی خوب با اولویت محرومین و مستضعفین را محقق کنیم. ما مکلف هستیم با کارآمدی و پاسخگویی بتوانیم ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم. بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم در آینده است؛ چرا که اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار دولت و قوه مجریه است، اما روشن و مشخص است که دو قوه دیگر باید این فعالیت‌ها را تکمیل کنند و نقش کلیدی در همکاری و همدلی و هم‌افزایی دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز هم باید این همدلی و همکاری و هم‌افزایی نه تنها در حد سران سه قوه بلکه تا آخرین رده‌های مسئولیت تا بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و در همه سطوح آثارش مشخص شود. باید ارتباط وسیع با مردم، مردمی بودن، شفاف‌سازی کردن، شفاف بودن و هوشمندسازی کردن همه سیستم‌ها برای این کارآمدی و پاسخگویی فراهم باشد.
قالیباف با تأکید بر اینکه حاشیه‌سازی، حاشیه‌روی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و بدون شک کام مردم را تلخ خواهد کرد و هرگز مردم این را از ما قبول نخواهند کرد، افزود: البته معنای این حرف این نیست که به استقلال قوا توجه نکنیم. این معنای این حرف نیست که در جلسات کارشناسی و بررسی‌های تخصصی اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد. استقلال قوا بر اساس قانون اساسی، فرض است و ما مکلف هستیم آن را اجرا کنیم. حتما اختلاف سلیقه وجود دارد و حفظ استقلال قوا و این اختلاف سلیقه در بررسی‌های تخصصی امری طبیعی است. مهم این است که تعاملات بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی‌های یکپارچه به نفع مردم منجر شود و با رضایت خداوند متعال تبلورش را در رضایت مردم با عمل و خدمت به مردم با همه وجودمان هم خودمان و هم مردم حس کنیم و همگان بر آن صحه بگذارند.