kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
رئیس سازمان غذا و دارو:

مشهد بزرگ‌ترین تولیدکننده ونتیلاتور در کشور است

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشهد، بزرگترین تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور در سطح کشور محسوب می‌شود.

محمدرضا شانه‌ساز، در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تولید دستگاه‌های ونتیلاتور در کشور در دوران شیوع کرونا به هزار و ۵۰۰ دستگاه در ماه افزایش یافته است، در حالی که این میزان در ابتدای بحران کرونا ماهانه حدود ۵۰ دستگاه بود.
وی ادامه داد: در موج دوم کرونا، در یک مقطع زمانی، تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی کشور فشار مضاعفی را تحمل کردند و تولید دستگاه‌های ونتیلاتور به ماهانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافت.
به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان در بدترین شرایط به کمک مجموعه بهداشت و درمان و سلامت کشور آمدند و در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی نقش ارزنده‌ای را ایفا کردند.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هم‌اکنون ظرفیت تولید ماسک در کشور با حمایت شرکت‌های تولید‌کننده به ۴۵ تا ۵۰ میلیون عدد در روز افزایش یافته است، در حالی که این میزان در ابتدا روزانه ۱۵۰ هزار عدد بود.
شانه‌ساز گفت: در موقعیتی که کشورمان با شرایط سخت تحریم روبه‌روست، بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر از خط قرمزهای انسانیت عبور کرده و در ارائه بسیاری از ملزومات و تجهیزاتی که ایران نیاز داشت، به بهانه تحریم، همکاری نکردند و این موضوع بارها و بارها در مدت زمان بحران کرونا و قبل از آن دیده شده است.
وی گفت: وظیفه سازمان غذا و داروست که در مسیر تولید تجهیزات پزشکی به شرکت‌های تولید‌کننده کمک کند.
شرکت احیادرمان پیشرفته، اولین تولیدکننده دستگاه‌های ونتیلاتور مراقبت ویژه و دستگاه‌های ماشین بیهوشی، تنها تولید‌کننده دستگاه‌های ونتیلاتور مراقبت ویژه و همچنین تولیدکننده دستگاه سی‌تی‌اسکن در ایران است.