kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

نخست‌وزیر انگلیس و رسوایی تقلب در نویسندگی(اخبار ادبی و هنری)

«بوریس جانسون» برای تکمیل کتاب زندگینامه «ویلیام شکسپیر» که از سال ۲۰۱۵ در دست تالیف دارد، به یک شکسپیرشناس برجسته متوسل شده بود.

به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی، زمانی که هنوز شهردار لندن بود، با انتشارات انگلیسی هودر و استاتن یک قرارداد ۵۰۰ هزار پوندی برای نوشتن زندگینامه ویلیام شکسپیر (نمایشنامه‌نویس انگلیسی قرن شانزدهم) امضا کرد.
حالا اما با گذشت ۶ سال هنوز از چاپ این کتاب خبری نیست. جانسون در سال ۲۰۱۹ با‌ اشاره به مشغله زیاد در مقام نخست‌وزیری، گفت نمی‌تواند این کتاب را تمام کند و ابراز تأسف کرد.
حالا ادعای جدیدی که از سوی یکی از شکسپیرشناسان برجسته انگلیسی مطرح شده، رسوایی دیگری برای جانسون رقم زده است. این محقق می‌گوید نماینده جانسون به او مراجعه کرده بود تا برای تمام کردن کتاب به نخست‌وزیر کمک کند.
به گفته این محقق، جانسون برای نوشتن کتاب پرفروش فاکتور چرچیل (۲۰۱۴) هم از روش ضبط جلسات با یک استاد و بازنویسی جواب‌ها استفاده کرده بود.
این پژوهشگر که درخواست جانسون را رد کرده، می‌گوید: نماینده جانسون به من گفت اصالت و هوشمندی این اثر در سؤالاتی است که جانسون انتخاب می‌کند و روش منحصربه‌فردی که در بازنویسی جواب‌های تخصصی دارد.
بر اساس گزارش که به تازگی در خبرنامه فنس منتشر شد، وارن داکتر عضو پژوهشکده تاریخ دانشگاه کمبریج در گردآوری شواهد و ادبیاتی که برای نگارش کتاب فاکتور چرچیل مورد استفاده قرار گرفت، نقش راهنما را داشت اما کل کار به اسم جانسون تمام شد که زمانی روزنامه‌نگار بود. به استناد این گزارش، جانسون معمولا هر روز ۵ صبح پیش‌نویس فصل‌هایی از کتاب را که نوشته بود برای بررسی، بازبینی و تایید به داکتر می‌فرستاد اما در کل کتاب تنها در بخش قدردانی به نام داکتر‌ اشاره شده است.