kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ترکیب تیم مذاکره‌کننده از ابتدا اشتباه بسته شد!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با برجام به ابراهیم رئیسی توصیه کرده است که «با توجه به اینکه مهم‌ترین اثر برجام اثرات اقتصادی ازاین‌رو بهتر است که نظرات افرادی که قرار است عهده‌دار مسئولیت‌های اقتصادی دولت شما می‌شوند در این زمینه لحاظ شود.»

 

سرویس سیاسی-

این روزنامه در ادامه در شرایطی که بیش از 8 سال تمام ظرفیت‌های کشور و همچنین اقتصاد و معیشت مردم به پای برجام تباه شده، ضمن اعتراف تلویحی به این نکته که اساساً ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از ابتدا اشتباه بسته شده بود می‌نویسد: «وزیر اقتصاد، رئیس‌بانک مرکزی، رئیس‌سازمان برنامه و وزیر نفت و صنعت و وزیر راه و وزیر نیرو، همگی بیشترین تأثیر را از بود و نبود برجام خواهند دید. اتفاقاً وزرای سیاسی و سیاست خارجی کمترین اثرپذیری را از برجام و رد یا به نتیجه رسیدن آن خواهند داشت. فرض کنید یک نفر وزیر اقتصاد یا صنعت شما باشد، او چگونه می‌تواند با یا بدون برجام به‌صورت یکسان عمل کند و این متغیر را از برنامه خود حذف کند؟ پیشنهاد مشخص این است که افرادی را که برای وزارتخانه‌های مزبور در نظر دارید، حتماً در این مذاکرات شرکت دهید.»
یکی از مهم‌ترین دلایل فریب خوردن دولت روحانی در جریان توافق هسته‌ای در کنار خوش‌بینی و خوش‌خیالی مفرط به مذاکره و اعتماد بلاوجه به آمریکا، عدم کمترین اطلاع تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از چندوچون تحریم‌ها بوده است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی ازجمله اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ازنظر حقوقی به هیچ‌یک از مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها ازجمله (u tern)، قانون ایسا (تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران) و... اطلاعی نداشته و عجیب‌تر اینکه هیچ‌یک از اعضای اقتصادی دولت ازجمله رئیس‌بانک مرکزی، اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و.. در روند مذاکرات قرار نداشتند. اشتباهی که تیم مذاکره‌کننده آمریکائی نهایت استفاده را از آن برد و به‌راحتی دیپلمات‌های ایرانی و در حقیقت اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته را فریب داد و کلاه بزرگ برجام را بر سر آنها گذاشت.
نکته قابل‌تأمل اینکه این روزنامه حامی دولت پاسخ نمی‌دهد چرا طی 8 ساله گذشته و در خلال مذاکرات این موضوع بسیار مهم را به دولت روحانی توصیه نکرده و چرا در طول این سال‌ها هرگاه منتقدان دلسوز موارد این‌چنینی را به دولت متذکر می‌شدند با برچسب تندر، دلواپس، همسو با اسرائیل و... به آنها حمله کردند؟!
تمجید اصلاح‌طلبان از خط ارتباطی رئیسی با نخبگان
روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم محمدعلی وکیلی (مدیرمسئول) نوشت: این روزها برقراری خط ارتباطی آقای رئیسی با برخی نخبگان جامعه خبرساز شده است. هرروز عده‌ای از نخبگان، با شگفتی خبر از تماس دفتر آقای رئیسی می‌دهند. نمی‌دانم چنین ارتباط مستقیمی با نخبگان تا کی ادامه می‌یابد و هنوز نمی‌توان حدس زد تا چه پایه، این مشورت‌ها به تأثیر می‌نشیند، اما به‌هرروی، چنین مطلعی، از هوشمندی رئیس‌جمهوری منتخب است. همیشه آغازین‌ها نشانه می‌شوند. اولین مواجهه، همیشه در اذهان می‌نشیند و نشانه شناختی می‌شود. امیدوارم این رسم و رویه، در دولتِ جدید بپاید.
در این مطلب آمده است: این طلوعِ خوب، این امید را می‌دهد که چنین عزمی در رئیس‌جمهوری منتخب وجود دارد. لذا باید منتظر نشست و دید که دولت جدید چگونه می‌تواند چنین شروع پسندیده‌ای را تبدیل به سازوکار و رسم ماندگار کند؟ باید دید که آیا این اقدام، تنها یک حسنِ سلیقه تبلیغاتی برای شروع است و یا حکایت از یک اراده جدی در راهِ جدید می‌کند؟
روزنامه همدلی هم در یادداشتی نوشت: اقدام نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب در نظرخواهی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای برای بهبود امور و شنیدن صدای منتقدان بی‌هیچ تردیدی اگر با هدف شنیدن صدای آنان و دیدن کاستی‌ها از چشم آنها باشد، جدای از آن‌که اقدامی پسندیده است، نشانه هوشمندی هم می‌تواند باشد.
شایان‌ذکر است، رئیس‌جمهور منتخب، سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرده است. در این سامانه از عموم مردم خواسته شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند، او را معرفی کنند.
بهانه‌گیری برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری
علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «روند کاهشی نرخ تورم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ تا تک‌نرخی شدن آن پس از برجام، در چه زمانی روند صعودی یافت؟ دقیقاً پس از آغاز تروریسم اقتصادی. اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، علیرغم مشکلات ساختاری و آسیب‌های دور قبلی تحریم‌ها، روند خوبی را نه‌فقط در مهار تورم که ازنظر رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی طی کرد و آنچه این مسیر را تغییر داد دو شوک بزرگ بود: تحریم‌های گسترده در سال ۱۳۹۷ و شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸. هر تصویری از اقتصاد ایران بدون محاسبه این دو شوک بزرگ، نه گویاست نه صحیح... برای رشد و توسعه کشور و بزرگ شدن اقتصاد ایران و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم و دستیابی به قدرت اقتصادی در میان‌مدت نیاز به عبور از مانع تحریم‌هاست که باید همگان حمایت کنیم در دولت آینده این مسئله حل شود. در همین راستا مانع دیگری چون بلاتکلیفی FATF هم مشکل دیگری است که باید از سر راه دولت برداشته شود.»
ادعای ربیعی درباره دوره اول دولت روحانی در حالی است که وی شهریور ۹۴ به‌عنوان وزیر کار در آن مقطع به همراه وزرای اقتصاد، صنعت و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند «اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.» افزون بر این، تورم در آن مقطع به اذعان حامیان دولت، به قیمت رکود مطلق کاهش یافت و شمار زیادی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی تعطیل شد و هزاران کارگر بیکار شدند. درباره رشد اقتصادی آن مقطع نیز واقعیت آن است که افزایش فروش موقت نفت در آن مقطع درآمد را افزایش داد و در محاسبات خام رشد اقتصادی به چشم آمد اما این رشد به تعبیر کارشناسان حامی دولت (مؤمنی، راغفر و...) «رشد بی‌کیفیت و بی‌خاصیت» بود که اقتصاد ما را معتادتر و بی‌رمق‌تر می‌کرد و اتفاقاً تأثیر ویرانگر بر تولید داشت که در معرض واردات بی‌رویه قرار گرفته بود. آمریکا همزمان، سرمایه‌گذاران را تهدید به تحریم می‌کرد و بر خریداران نفت فشار می‌آورد تا در فواصل سه تا شش‌ماهه، خرید نفت ایران را کاهش دهند. علت مجال موقت فروش نفت، اثرگذاری بر انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و نیز شرطی‌‌‌سازی و فریب ایران، در جهت احساس نیاز بیشتر به مذاکره بود. اینکه سخنگوی دولت تصویری از شرایط نشان دهد که واقعی نیست، نه گویاست نه صحیح.
یادآور می‌شود، خروج آمریکا از برجام پس‌ازآن بود که روحانی در یکی از سفرهای استانی اعلام کرد که «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود چه‌بهتر!» به‌این‌ترتیب آمریکا اطمینان پیدا کرد که در صورت خروج، ایران همچنان به انجام تعهدات خود ادامه می‌دهد. پس دلیلی نداشت که آمریکا برگ خروج از برجام را رو نکند و زیر بار تعهداتش باقی بماند. از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی پولیتیکو از قول موگرینی، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به ما اطمینان داده است که ایران از برجام خارج نخواهد شد»(!)
مطلب دیگر اینکه، مدعیان اصلاحات، رشد و توسعه کشور را منوط به برداشته شدن تحریم‌ها و الحاق به FATF جا می‌زنند در حالیکه 8 سال با شعار رفع تحریم و فرصت سوزی، ارسال پالس ضعف و انفعال و طلبکار کردن آمریکا و اروپای بدهکار و تحمیل سیاست تعلیق و انتظار به اقتصاد کشور موجب تحریم‌های چند برابری و رکوردهای تورم شدند. آنها 39 مورد از توصیه‌های 41 گانه FATF را اجرا کردند اما فشار و تهدید و تحریم بیشتر شد. نساختن مسکن و عدم هدایت غول نقدینگی به بخش‌های مولد ناشی از سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت است و ربطی به تحریم ندارد. اهتمام دولت به بخش مسکن و هدایت نقدینگی به عرصه تولید می‌توانست در تیراژ میلیونی اشتغال ایجاد کند و از تورم بکاهد اما طیف اشرافی غرب‌گرا، آب خوردن مردم را هم به توافق با آمریکا منوط کرد و با بزرگ‌نمایی تحریم، از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند. رشد و توسعه کشور در گرو جابجایی این طیف فرصت سوز و مورد پسند دشمن با مدیران جهادی و انقلابی و باورمند به توانایی‌های عظیم ملی است.
شاید رئیسی منجی ایران باشد؛
«چوئن لای» هم چین را نجات داد
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: گروهی آقای رئیسی را با صفات و القاب ماورایی مزین و طیفی نیز یکسره او را تخطئه کرده و چه نسبت‌ها که به او نمی‌دهند. عقل، منطق و وجدان حکم می‌کند واقع‌بینانه به افراد نگاه و به رویدادها بنگریم. با توجه به اینکه آقای رئیسی مورد وثوق حاکمیت بوده و به مشکلات کشور واقف است و سال‌ها در قوه قضائیه خدمت نموده و به ریاست قوه قضائیه رسیده و اکنون نیز با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شده است. با بررسی عملکرد ایشان در قوه قضائیه نکات مثبتی در کارنامه ایشان به چشم می‌خورد. ازجمله، اقداماتی درخصوص مبارزه با فساد انجام داده است. اگر بخواهم مثال دیگری بزنم، به‌عنوان فعال مطبوعاتی، اهالی مطبوعات از ایشان رضایت بیشتری نسبت به گذشتگان دارند. آنها در دیدار با رئیس‌دستگاه قضا، او را فردی آرام، منعطف و کسی که به صداهای مختلف گوش می‌دهد توصیف کردند. آنها رفتار ایشان با مردم و اهالی مطبوعات را منصفانه دانستند. آنها به حل مشکلات مطبوعات اصلاح‌طلب در هیئت نظارت توسط دستگاه قضا و در چارچوب قانون اعتراف کردند. آنها اذعان کردند رئیسی می‌تواند دولت وحدت ملی را تشکیل دهد.
آفتاب یزد نوشت: جلسه با رقبای انتخاباتی، تماس با احمد زیدآبادی منتقد سرسخت وضع موجود و درخواست از او برای ارسال نظرات و پیشنهادات برای اصلاح امور نشانه‌های خوبی است که باید به فال نیک گرفت. به گواه تاریخ افرادی در شرایط خاص کشورشان را نجات داده‌اند، به‌عنوان‌مثال چوئن لای اقداماتی در چین انجام داد که زمینه توسعه و پیشرفت این کشور را فراهم و چین در حال خیز برداشتن در جهت تحقق رؤیای ابرقدرتی است.
در ادامه این مطلب آمده است: القصه، با توجه به مشکلات ملموس و عدیده کشور، جا دارد همه جریان‌های سیاسی و مردم دست‌به‌دست هم دهند تا از این پتانسیل استفاده و کشور را از بحران نجات دهیم. با توجه به شرایط خاص کشور، آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده باید در وهله اول تصمیم بگیرد آیا حاضر است به‌عنوان منجی کشور ایفای نقش نماید؟ البته، کار سختی است و هزینه‌هایی نیز دارد.