kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
در سایه عدم اصلاح ساختار بودجه

کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی به دولت سیزدهم می‌رسد

در سایه عدم اصلاح ساختار بودجه در دولت و مجلس، کسری بودجه بالا در بودجه 1400 که تا 400هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود به دولت سیزدهم می‌رسد.

چندی پیش، محمدرضا پورابراهیمی رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با ‌اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در بودجه 1400 چیزی بین 350 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست، گفت: «اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است».
به گزارش فارس، ،دولت لایحه بودجه 1400 را بر مبنای صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت تنظیم کرد (رقمی که صرفا در صورت رفع فوری تحریم‌های نفتی در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری بایدن محقق می‌شد) و مجلس هم علیرغم انتقادات فراوانی که به این موضوع داشت، نهایتا این پیشنهاد دولت را به تصویب رساند. در نتیجه، در حالی که درآمد نفتی کشور در سال 99 حتی به 15 هزار میلیارد تومان نرسیده بود، در سال جاری پیش‌بینی شده است که حداقل حدود 200 هزار میلیارد تومان از این محل تامین شود، رویایی که با توجه به عدم لغو تحریم‌ها تاکنون و احتمال پایین آن در ادامه سال، قطعا محقق نخواهد شد. متاسفانه مجلس در سقف دوم بودجه حدود 90 هزار میلیارد تومان مازاد بر رقم مذکور هم درنظر گرفته است و تحقق این رقم هم در هاله‌ای از ابهام است. با توجه به اینکه بخش اعظم درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در قوانین بودجه 98 و 99 هم محقق نشده بود و همچنین احتمال رفع فوری تحریم‌های نفتی در سال جاری، به شدت اندک بود، اصرار دولت بر ارقام شدیدا غیرواقعی از این درآمدها و همراهی مجلس یازدهم با این درخواست غیرکارشناسی دولت روحانی،‌اشتباهی بسیار بزرگ و از مصادیق چند باره گزیده شدن از یک سوراخ بود.
به هرحال، این بودجه رویایی سبب بروز کسری بودجه خصوصا در بخش درآمدهای نفتی می‌شود که نهایتا دود تورم شدید و گرانی‌های سرسام‌آور به چشم مردم می‌رود.
به گزارش تسنیم، در همین رابطه، محمدرضا سبزعلیپور کارشناس اقتصادی طی مطلبی نوشت: دولت روحانی 7 سال شعار می‌داد که باید بودجه‌ای فارغ از درآمدهای نفتی تنظیم کنیم و به درآمدهای غیرنفتی متکی شویم، در نیمه دوم سال 1399 نیز قول داد که لایحۀ بودجه سال 1400 را با کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی تنظیم و برای تصویب، روانه مجلس شورای اسلامی نماید!!
پاییز سال گذشته لایحه بودجه سال 1400 بدون حضور روحانی و نوبخت رئیس‌سازمان برنامه بودجه تقدیم مجلس شد و با رونمایی از آن، در کمال تعجب باز هم متوجه شدیم که متأسفانه لایحۀ بودجه 1400 نیز همچون بودجه سال‌های پیشین از وزن و قد و قواره قابل قبولی برخوردار نبوده و بسیار خام، ناپخته و خوشبینانه و از همه مهم‌تر رویایی تنظیم شده است و باز هم با کمال تأسف باید عرض کنم که نه تنها دولت به قول خود مبنی بر تنظیم بودجه غیرنفتی پایبند نبود بلکه برخلاف انتظار، بودجه به شکلی خوشبینانه و کاملاً وابسته به نفت تنظیم شده و از «بودجه 1400» شدیدتر از بودجۀ سال‌های قبل بوی نفت می‌آید!!
سبزعلیپور با انتقاد از دلبستگی دولت روحانی به مذاکرات وین افزود: آنطور که مذاکرات بین ایران و 1+4 و آمریکا در حال پیشرفت می‌باشد بطور قطع تا پایان 6 ماهۀ اول سال 1400 هیچ تحریمی لغو و یا معلق نخواهد گشت!! با این حساب یعنی از اول فروردین 1400 تاکنون، ایران نتوانسته روزی 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت را صادر کند، به عبارتی تا همین ماه (تیر ماه) به وضوح و بطور طبیعی حدوداً 4 ماه از بودجه سالجاری محقق نشده و تا اینجای کار، 4 ماه کسری بودجه در سال 1400 قطعی شده است!!
وی تصریح کرد: نظر به اینکه دولت سیزدهم یعنی دولت آقای رئیسی هم از مرداد ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد بطور قطع آقای رئیسی دولت خود را با 5 ماه کسری بودجه آغاز خواهد نمود و این کسری بودجه که احتمالاً بیشتر از 5 ماه هم خواهد بود، مساوی است با مشکلات عدیده برای دولت و سختی در کشورداری و فشار بر ملت و زندگی و معیشت مردم. البته راه‌های جایگزین فروش نفت وجود دارد.