kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
یادی از شاخص‌ترين شهيد عمليات دفاع مقدس در قرارگاه كربلا

تصميم سرنوشت‌ساز

 

سعید رضایی
همرزم شهید معینیان در خاطرات خود به یکی از تصمیم گیری‌های سرنوشت ساز این شهید بزرگوار ‌اشاره می‌کند.
سردار سرتيپ پاسدار شهيد حميد معينيان سال 1335 در شهر اهواز طلوع كرد. در سال 1354 به سربازى رفت و در آن سالهاى خفقان زده به توزيع پيامهاى حضرت امام (ره) و مطالعه كتب ممنوعه انقلابى اقدام نمود و بارها توسط حفاظت محل خدمتش مورد بازجويى قرار گرفت. بعد از اتمام خدمت به اتفاق سردار شهيد محمدرضا پوركيان «تشكل سربازان گمنام» را در دانشگاه اهواز راه اندازى نمود و به فعاليت سياسى پرداخت. با پيروزى انقلاب به سپاه پاسداران پيوست و در كنار برادراني چون محسن رضايي ، رحيم صفوي، شهيد حسن باقري در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به خدمت پرداخت و تمام همت خود را جهت نيروسازى به كار گرفت‌و با آغاز جنگ تحميلى در مسئوليت‌هاى مختلف از جمله جانشين مسئول واحد اطلاعات جنوب، مسئول واحد اطلاعات عمليات قرارگاه كربلا، مسئول طرح و عمليات سپاه هشتم قدس ايفاى نقش نمود و در ادامه خدمت به لحاظ ضرورت آموزش مجددا به پادگان شهيد حبيب‌اللهى رفت و به عنوان معاونت آموزش مركز آموزشى پادگان حبيب‌اللهى‌مشغول به خدمت گرديد. سرانجام آن جوان وارسته سپاه حضرت روح‌الله در ادامه عمليات كربلاى 4 بر اثر بمباران خوشه‌اى هواپيماهاى دشمن، خورشيد وجودش غروب كرد ، نامش غرور آفرينش بر زبان و يادش هميشه در دلهاي ماست.
سردار اعلايي از فرماندهان دوران دفاع مقدس درباره شهداي اطلاعات مي‌گويد: شاخص‌ترين شهداي عمليات بيت‌المقدس فرمانده سپاه خرمشهر شهيد موسوي و شهيد حميد معينيان، مسئول اطلاعات عمليات قرارگاه مركزي كربلا بودند.
در فصل دوّم کتاب «از خونین شهر تا خرّمشهر» درباره تعجیل در آغاز عملیات، ذیل عنوان «در آستانه عملیات بیت‌المقدس» چنین می‌خوانیم:
... آخرین جلسه بررسی مانور عملیات، در تاریخ پنج اردیبهشت 1361 منعقد گردید. سپس فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا برای بررسی «میزان آمادگی قرارگاه‌های تابعه» و رفع نواقص طرح مانور و مشکلات مربوط و همچنین تعیین ساعت (س) برای شروع عملیات، از قرارگاه‌های قدس، فتح و نصر بازدیده کرده و پس از شور و بررسی، تصمیمات نهایی را اتخاذ نمود.
حمید معینیان، مسؤول اطلاعات قرارگاه مرکزی کربلا- سپاه - بیست و چهار ساعت قبل از شروع عملیات، در تاریخ هشتم اردیبهشت 61، طی جلسه ای، ضمن بررسی وضعیت دشمن چنین اظهار داشت:
«... در طول دو هفته، دو تیپ زرهی و یک تیپ پیاده [دشمن] از پایین آبگرفتگی (در شمال شرقی منطقه عملیات) تا شمال خرّمشهر (در غرب جاده آسفالت اهواز - خرّمشهر در حد فاصل ایستگاه حمید تا خرّمشهر) آرایش گرفته است. فعالیت مهندسی دشمن در جنوب کرخه کور تا مواضع آن در جنوب غرب اهواز و از جنوب آبگرفتگی تا شمال سیل بند خرّمشهر در غرب کارون، چشمگیر بوده است. دشمن پادگان حمید را به کلی منهدم کرده است... دشمن اطلاع پیدا کرده که ما می‌خواهیم از رودخانه [کارون] عبور کنیم و به همین خاطر، سعی دارد کم کم به ساحل رودخانه بیاید و آن وقت است که می‌تواند همه چیز ما را زیر کنترل داشته باشد.»
    ... طبعاً در صورت پیشروی دشمن و نزدیکی [واحدهای آن] به ساحل رودخانه، از لحاظ دید و تیر و تسلطی که بر ساحل رودخانه به دست می‌آورد، عملیات تصرف سرپل [در غرب کارون] با دشواری روبه رو می‌شود و به عبارت دیگر، از هم‌اکنون باید عملیات را منتفی یا شکست خورده فرض کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده و نظر به پیدایش وضعیت اضطراری، در صورت پیشروی دشمن، از سوی فرماندهی قرارگاه [کربلا] بر حفظ آمادگی کامل جهت عملیات در فردا شب [پنجشنبه نهم اردیبهشت 1361] یا همان شب تاکید شد... اعلام آماده‌باش برای اقدام در صورت پیدایش شرایط اضطراری نیز، از نتایج دیگر این جلسه بود.