kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

ماست‌مالی عهدشکنی آمریکا به روش هایکو ماس آلمانی(خبر ویژه)

وزیر خارجه آلمان می‌گوید: منتظریم ببینیم رئيس‌جمهور منتخب ایران آیا از مذاکرات وین حمایت می‌کند یا نه؟

هایکو ماس با بیان اینکه مذاکرات وین در مرحله حساسی قرار دارد، گفت حصول موفقیت در این رایزنی‌ها می‌تواند بر وضعیت یمن تاثیرگذار باشد.
وی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امورخارجه دولت مستعفی یمن در برلین، به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند یک پیش‌زمینه برای گفت‌وگو با ایران درخصوص نقش این کشور در یمن با این هدف باشد که تضمین شود چیزهایی در آنجا تغییر خواهد کرد.
وی مذاکرات وین را دشوار و حساس توصیف کرد و گفت: با این حال، رایزنی‌ها به صورت گام به گام در حال پیشروی است و باید ببینیم آیا رئیس‌جمهور منتخب ایران از مذاکراتی که تاکنون انجام داده‌ایم حمایت خواهد کرد یا نه.
همزمان با این سخنان، فرانک والتر اشتاین ‌مایر رئیس‌جمهور آلمان در آستانه سفر به تل‌آویو گفت: هدف مشترک ما و اسرائیل جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی است، هرچند نظر دو طرف درباره بهترین راه رسیدن به این هدف همواره یکسان نیست.
فرانک ‌والتر اشتاین‌ مایر، گفت: «آلمان و اسرائیل در رابطه با ایران یک هدف استراتژیک دارند: ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.»
اشتاین‌مایر در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص تصریح کرد: آلمان نیز خواهان آن است که برنامه موشکی ایران و نیز فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه محدود شود.
اشتاین مایر گفت: از نظر آلمان بهترین راه احیای توافق اتمی با ایران، «این است که راه ایران برای رسیدن به بمب اتمی، به طور قابل تایید و قابل راستی‌آزمایی مسدود شود».
یاوه‌گویی مقامات آلمانی در حالی است که اولا؛ مذاکرات وین، معطل خباثت دولت آمریکا و دنباله‌روی تروئیکای اروپا از بدعهدی آمریکاست. بالغ بر پنج ماه است که دور جدید مذاکرات در وین برای مجاب کردن آمریکا به بازگشت نسبت به تعهداتش آغاز شده اما آمریکایی‌ها از یک‌سو حاضر نیستند تضمین بدهند که دوباره بدعهدی را تکرار کنند، از طرف دیگر حاضر نیستند حتی تحریم‌های ضدبرجامی ترامپ را لغو کنند و از جنبه سوم، به‌جای عذرخواهی و جبران کوتاهی‌های خود می‌گویند محدودیت‌های رو به پایان فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید تمدید شود و مضاف بر آن، ایران، مذاکرات درباره توانمندی نظامی، نفوذ منطقه‌ای‌اش را هم بپذیرد!
ثانیا؛ دولت آلمان (و فرانسه و انگلیس) سه سال است دولت روحانی را در مذاکرات سر دوانده و حتی به وعده‌های به مراتب پایین‌تر از برجام (در قالب کانال مالی اس‌پی‌دی و اینستکس) هم برای مبادلات غذایی و دارویی عمل نکرده‌اند. آنها در 5 ماه گذشته نیز نشان دادند به هیچ وجه حاضر نیستند کمترین فشاری به آمریکا بیاورند بلکه به عنوان پارسنگ آمریکا در فشار و چانه‌زنی عمل می‌کنند.
ثالثا؛ و از همه بدتر، رفتار ریاکارانه و متناقض آلمان با بمب اتمی رژیم صهیونیستی و فعالیت‌ هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. که نشان می‌دهد مشکل غرب، نه بمب اتمی، بلکه بستن راه پیشرفت‌های علمی و فنی ایران و افزایش قدرت منطقه‌ای آن است.
نهایتا اینکه توافق برجام 3 سال است رسما از سوی آمریکا باطل (منقضی) اعلام شده و حالا هم مقامات دولت بایدن از آن به عنوان «توافق سابق»! یاد می‌کنند. بنابراین مشکل مذاکرات کذایی وین، نه تغییر دولت در ایران، بلکه در بی‌صفتی آمریکا و 3 دولت اروپایی است. یادآور می‌شود همزمان با اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده بود که اکنون توپ در زمین ایران است(!)