kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

روسیه اقدام آمریکا در مسدود کردن وب‌سایت‌های محور مقاومت را محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه، مسدود شدن بیش از سی وب‌سایت نزدیک به جریان مقاومت از جمله پایگاه‌های اینترنتی شبکه‌های «العالم»، «المسیره» و «پرس‌تی‌وی» را محکوم کرد.


«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یادآوری کرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در آمریکا، بیست و دوم ژوئن دسترسی به بیش از سی پایگاه اینترنتی را محدود کردند.
زاخاروا در ادامه گفت: «ما مسدود شدن وب‌سایت‌ها به دلایل سیاسی و رها کردن ارزش‌های دموکراتیک به سود منافع واشنگتن را محکوم می‌کنیم.»
وزارت دادگستری ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه (اول تیرماه) با صدور بیانیه‌ای به بهانه «نقض تحریم‌های آمریکا»، دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.
در تصویری که برای اعلام مسدودی این رسانه‌ها روی این وب‌سایت‌ها قرار داده شده به قوانینی برای توجیه این اقدام استناد شده که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های نهادهای دخیل در «قاچاق فناوری‌ها، مواد و سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و یا دخیل در ساخت، واردات، فروش یا توزیع مواد غیرقانونی را مصادره کند.
آمریکا پیش از این در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ دامنه دات‌کام خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود. در ایمیلی که در آن زمان از طرف سرویس‌دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقررشده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN» عنوان شده بود.
دولت آمریکا علاوه بر این، شهریورماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد سه وب‌سایت‌ مورد استفاده توسط شرکت‌هایی را که در انتقال نفت ایران به ونزوئلا نقش داشته‌اند توقیف کرده است.
راه‌اندازی سایت انگلیسی شبکه المیادین
در واکنش به اقدام آمریکا
در همین راستا شبکه خبری المیادین لبنان در نهمین سالروز تأسیس و همزمان با اقدام اخیر آمریکا علیه برخی وب‌سایت‌های خبری محور مقاومت، سایت انگلیسی‌زبان خود را راه‌اندازی کرد.
غسان بن جدو مدیر شبکه در یادداشتی در این خصوص نوشت: در راه‌اندازی سایت انگلیسی تأخیر کردیم. به این اذعان می‌کنیم، اما به صراحت می‌گویم که این تأخیر عامدانه بود. زیرا این امر، اولویت تحریریه و سیاست حرفه‌ای و مالی المیادین نبود. ما ابتدا دنبال تحکیم کردن منظومه رسانه‌ای خود بودیم بی‌آنکه بار خودمان را سنگین و انرژی‌مان را پراکنده کنیم.
به گفته غسان بن جدو، هدف اول و اساسی شبکه، افکار عمومی جهان عرب بوده و المیادین فراموش نمی‌کند که در چه شرایطی شبکه شروع به کار کرد زمانی که منطقه در بطن کشمکش‌های عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی خونین و ویرانگر بود و یکی از این کشمکش‌ها ده سال جنگ و آتش [علیه سوریه] و دیگری نبرد رسانه‌های گمراه‌کننده بود و المیادین هنوز در قلب نبرد افکار عمومی است.
بن جدو نوشت: زمانی‌که المیادین نت به اسپانیولی را راه‌اندازی کردیم، تصمیمی ‌راهبردی و آگاهانه بود... در راه‌اندازی وب‌سایت ‌ترتیب خوب و بهتر نبود بلکه‌ ترتیب زمانی در برنامه بود. مولود سوم المیادین، المیادین انگلیسی است که آغازگر مرحله‌ای جدید در گفتمان، ارائه محتوی و سخن از پیشگامانمان به زبان انگلیسی است. حرف‌هایی هست که در زمانش می‌زنیم.
مدیر المیادین در پایان تأکید کرد که المیادین انگلیسی هر چند گامی ‌کوچک و آرام است، اما گامی ‌راسخ و ثابت و ریشه‌دار است و تمرکز خود را بر نسل‌های جدید خواهد گذاشت.