kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اظهارات روحانی درباره پایان تحریم‌ها در حالت خوش‌بینانه ناشی از بی‌اطلاعی از محتوای مذاکرات است

 

سرویس سیاسی -
روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه در مطلبی با عنوان «مسئوليت اخلاقي روحاني» به بررسی مواضع روحانی درباره مذاکرات وین با محوریت رفع تحریم‌ها در روزهای پایانی عمر دولت تدبیر پرداخت و نوشت: «آنچه حسن روحاني به عنوان مانع نهايي شدن مذاكرات وين و اعلام نتايج حاصل از آن به معضل بروكراسي در بالاترين سطح ديپلماسي جهاني تعبير مي‌كند، در عالم ذهني و در خوش‌بينانه‌ترين حالت يك ادعاي شتابزده و اما در عالم واقع به ادامه رويكرد پنهانكارانه طي چند سال گذشته درخصوص مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌رو از جمله دستاوردهاي دولت و مهم‌تر ادعاهاي مبارزه با كرونا مي‌توان ارزيابي كرد. ادعاهايي كه فارغ از ارزيابي درست و بي‌غرض و مرض باز همچنان بخش بزرگي از ناكارآمدي را متوجه دولت و بدتر از آن موضع منفعلانه و باري به هر جهت مي‌كند.»
این روزنامه در ادامه ادعای روحانی را که بروکراسی پارلمانی را مانع رفع تحریم عنوان کرده بود، بدترین و سبکترین شیوه توجیه ناکامی مذاکرات دانست و نوشت: «يكي از آخرين توجيهات روحاني بر حاكميت بروكراسي بر مذاكرات، شايد بدترين و سبك‌ترين نوع آن باشد. اين در حالي است كه داده‌هاي رسانه‌ها از جريان مذاكرات وين خلاف آنچه حسن روحاني ادعا مي‌كند، بسيار فراتر است. دور ششم مذاكرات وين در حالي به پايان رسيد و ادامه آن به زمان نامعلوم محول شد كه بنا به اظهارات مقامات فرانسوي و همچنين وزير خارجه آمريكا موانع پيش‌ روي مذاكرات بسيار فراتر از نقطه شروع و يعني بازگشت ايران به نقطه صفر تفاهمنامه برجام است.»
اعتماد در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد: «اين وضعيت در مقايسه با آنچه چندماه پيش روحاني وعده شكسته شدن قطعي تحريم‌ها را به مردم داد و در عين حال عقب‌نشيني تلويحي او با تعبير و توجيه بروكراسي حاكم بر ديپلماسي نه‌تنها مغاير است كه مي‌تواند آخرين روزهاي حضور روحاني در پاستور را با چالش‌هاي جدي مواجه كند. آنچه در خوش‌بينانه‌ترين و منصفانه‌ترين حالت درباره اين وضعيت مي‌توان اشاره كرد اينكه روحاني مسئوليت و مديريت و اطلاع‌رساني مذاكراتي را پذيرفته كه به‌طور واقعي و عملا هيچ نقشي نه در روند و نه در موضوعات و نه حتي در اطلاع‌رساني واقعي آنچه در جريان است، ندارد.»
دیدگاهی که فاجعه 8 سال گذشته را پدید آورد
اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین مسببان روی کار آمدن دولت فعلی هستند و اکثریت نفرات دولت از همین جماعت اصلاح‌طلب بوده‌اند؛ حالا برای آنکه بدانیم چه دیدگاه غلطی فاجعه 8 سال گذشته را پدید آورد، کافی است به گفت‌وگوی روزنامه شرق با شخصی که استاد دانشگاه معرفی شده نظر ‌انداخت.
در بخشی از این گفت‌و‌گو آمده: «زمانی هست که‌ همین سؤالی را که مطرح کردید، طرح می‌کنید؛ مهم‌ترین پرونده‌هایی که روی میز این دولت قرار دارد چه هست که من اطلاع ندارم و باید از خود این دولت پرسید چه پرونده‌هایی را روی میز قرار‌داده است. چرا این حرف را می‌زنم؟ چون در مناظرات انتخاباتی هم که صحبت می‌شد، من به سهم خودم به‌عنوان یک استاد متوجه نشدم چه برنامه‌ای هست و چه پرونده‌هایی را اینها روی میز گذاشته‌اند[!!]»
در ادامه آمده است: «اما اگر به‌عنوان یک استاد حقوق و روابط بین‌المللی بپرسید که چه پرونده‌هایی را باید دولت روی میز قرار بدهد، در مسائل سیاست خارجی، من معتقد هستم که یکی بحث رفاه است؛ یعنی در موضوع سیاست خارجی باید دقت شود که چه نوع روابط خارجی می‌تواند منجر به رفاه ملی و معیشت بهتر مردم شود که این مستلزم تعامل اقتصادی با کشورهای پیشرفته صنعتی و اقتصادی در دنیاست[!!] کارکردن با کشورهایی که در حوزه اقتصاد موفق هستند؛ مانند کارکردن با ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین، بریتانیا، آلمان، کشورهای صنعتی عمده دنیا که تولیدات صنعتی موفقی دارند. شما برای اینکه صنعتتان و اقتصادتان رشد کند، نمی‌توانید با یک کشور ورشکسته مسابقه بگذارید و بگویید من می‌خواهم در مسائل اقتصادی و صنعتی با شما رقابت کنم‌. باید با سرآمدان اقتصاد و صنعت دنیا مسابقه بدهید...»
همین تفکر بود که باعث شد پس از برجام، دولت تدبیر و امید از هول حلیم در دیگ افتد و برخی قراردادها و برنامه‌های خود با کشورهای دیگر را به امید آمریکا و اروپا قطع و فسخ نماید. پس از برجام نیز دولت با تمایل شرکت‌های بزرگ اروپایی (در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت خودرو، هواپیما‌سازی، کشف و استخراج گاز و نفت و...) برای انعقاد قرار‌داد با ایران مواجه شد و همین موضوع برایش یک شیرینی آدامسی به وجود آورد که البته خیلی زود آن شیرینی پرید. آن هم زمانی که از پژو گرفته تا توتال دست دولت تدبیر و امید را در پوست گردو گذاشتند و تحریم چند برابر شد. این شد نتیجه تعامل با اروپا و آمریکا.
بی‌سوادی بزک کنندگان FATF
روزنامه آرمان در شماره روز پنج‌شنبه طی مطلبی نوشت: «همین امروز هم تحریم‌ها برداشته شود تا موضوع پیوستن به FATF روشن نشود، نمی‌توانیم با کشورهای دیگر روابط مالی داشته باشیم. مراد این است که کشور از مواهب ناشی از برداشتن تحریم‌ها استفاده کند و هدف از توافق برای ایران این است که تحریم‌ها برداشته شود و این هدف صرفا زمانی برآورده می‌شد که ما FATF را بپذیریم و در غیر اینصورت عملا توافق هم خیلی کاری از پیش نخواهد برد و روابط پولی ما همچنان برقرار نخواهد شد مگر اینکه از لیست سیاه خارج شویم.»
متاسفانه حامیان FATF و به عبارتی بزک کنندگان لوایح مرتبط با FATF از کوچکترین اطلاعات درباره این سازمان بین‌المللی نیز بی‌بهره هستند.
چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود:«از آقای ظریف سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
کارشناسان اقتصادی معتقدند که همکاری با FATF  هیچ سود مشخصی برای ایران نخواهد داشت و هرچه ایران بیشتر به مطالبات این نهاد سیاسی پاسخ بدهد، بیشتر در باتلاق تحریم‌های اقتصادی فرو می‌رود. برای نمونه، سازمان FATF  صراحتا اعلام کرده که اگر ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی هم بپیوندد، وارد مراحل بعدی شده و خواسته‌های جدید را مطرح می‌کنیم.
دولت روحانی از 41 دستور FATF  به 39 دستور کاملا عمل کرده است. دو مورد باقیمانده، پالرمو و سی اف تی است. نکته قابل توجه اینجاست که سازمان اف‌ای تی اف اعلام کرده که با اجرای این دو مورد هم انتظارات از ایران پایان نمی‌یابد و تازه وارد گام‌های بعدی، خارج از «اکشن پلان» این سازمان می‌شویم. مسئله اصلی در تبادلات بانکی ایران، تحریم‌های آمریکاست و این تبادلات هیچ ارتباطی به FATF ندارد. اتفاقا FATF اهرمی برای وزارت خزانه‌داری آمریکا در هوشمند‌‌سازی تحریم است.
لازم به ذکر است که دولت روحانی حدود 95 درصد دستورات FATF را اجرا کرده است اما این اقدامات به هیچ عنوان موجب گشایش در امور بانکی نشده است. اتفاقا همین اجرای FATF در التهابات بازار ارز سهیم بوده است.
گلایه مدعیان اصلاحات از اظهارات روحانی درباره دلار 5 هزارتومانی!
رئیس‌جمهور از انصاف رسانه‌ها و کارشناسان سوءاستفاده کرده است
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به قلم سردبیر خود نوشت: «بنده به واقع تمایل ندارم در این روزهای پایانی علیه شخص رئیس‌جمهور و دولت وی وجیزه‌ای قلمی کنم. آن‌قدر در این راستا نوشتیم و آن‌قدر این دولت، خود را به نشنیدن زده است که دیگر نه توانی مانده و نه انگیزه‌ای. لیکن سخن دیروز حسن روحانی از آن سخن‌هایی بود که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت. او گفته اگر ترامپ و کرونا نبودند دلار اکنون زیر 5 هزار تومان بود. این جمله رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که وی اصلا و ابدا سهمی برای سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها قائل نیست. در واقع وی یقین دارد هر آنچه شده از مدیریت و کنترل دولت خارج بوده و چه بسا این دولت نبود شرایط بدتر نیز می‌شده است.»
دولتی‌ها خیلی نایس تشریف داشته‌اند؟
در ادامه مطلب آمده است: «البته همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شده بود اهل انصاف و تقوا می‌دانند و تایید می‌کنند که ترامپ دیوانه و کرونای منحوس تاثیر مهمی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته‌اند اما نباید این سهم را به قدری بزرگ کرد که این امر بر دولتی‌ها مشتبه شود که آنان خیلی نایس و کول تشریف داشته‌اند!»
ادعای رئیس‌جمهور با عالم واقع تطبیق ندارد
آفتاب یزد نوشت: «به نظر صاحب این قلم، رئیس‌جمهور محترم به نوعی دیروز از انصاف رسانه‌ها و کارشناسان سوءاستفاده کرده و همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر ترامپ و کرونا شکسته است... نباید منکر زحمات دولت شد و باید حق داد که فشارهای آمریکا کمرشکن بوده است ولی ادعای رئیس‌جمهور نیز با عالم واقع تطبیق ندارد. محرز است که مشاوران رسانه‌ای او، وی را در دام اطلاعات غلط ‌انداخته‌اند. وگرنه حسن روحانی می‌توانست اصلا عددی به زبان نیاورد که این چنین اظهاراتش دستمایه اعتراض و استهزا شود.»