kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

گزارش ان بی‌سی نیوز از شکنجه ولیعهد سابق توسط ولیعهد فعلی عربستان

بر اساس گزارش یک رسانۀ آمریکایی، ولیعهد سابق عربستان، که به اتهام خیانت دستگیر شده بود، به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

«محمد بن نایف» از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ولیعهد عربستان بوده است. او با حکم «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی کنار گذاشته شد و «محمد بن سلمان» جای او را گرفت. بن نایف در سال۲۰۲۰ به همراه عمویش «احمد بن عبدالعزیز»، به اتهام خیانت، دستگیر و روانه زندان شد. در همین رابطه، شبکه آمریکایی «ان بی‌سی»، گزارش داده، بن نایف در زمان بازداشت، شدیدا مورد شکنجه قرار گرفته بود، به نحوی که بدون کمک گرفتن، قادر به راه رفتن نبوده است. در ادامه این گزارش آمده است، فشارهایی بر دولت «جو بایدن» برای مداخله در این باره با هدف کمک به بن نایف وجود دارد. مشخص نیست که آیا دولت بایدن در پشت پرده مداخله کرده یا نه، اما شرایط بازداشت بن نایف اخیرا بهتر شده است و به اعضای خانواده وی اجازه داده‌اند با او دیدار کنند.
طبق گزارش فارس، این شبکه به نقل از دو منبع آگاه نوشت، بن نایف در یک مجتمع دولتی در نزدیکی قصر «الیمامه» ریاض تحت بازداشت بوده و تا کنون‌، حدود ۲۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است.
منابع آگاه تأکید کردند، کتف بن نایف به خاطر ضرب و شتم شدید، زخم برداشته است، اما به وی اجازه داده نشد، از قرص مسکن استفاده کند. بن نایف اجازه خروج ندارد و نمی‌تواند حتی با پزشک شخصی یا وکلای قانونی‌‌اش ملاقات کند.
چندی پیش هم روزنامه انگلیسی «تایمز» در همین رابطه نوشت، بن نایف در زندانی در وسط بیابان شکنجه می‌شود و توانایی راه رفتن بدون عصا را ندارد. سال گذشته، وکلای بن نایف اعلام کرده بودند که او در زندان نامعلومی بدون حضور پزشک و بدون هیچ ارتباطی نگهداری می‌شود.
محمد بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن به عنوان ولیعهد سعودی، دست به یک پاک‌سازی گسترده در داخل خاندان سعودی زده و هر فردی که نسبت به وی احساس خطر می‌کرده، را بازداشت و روانه زندان کرده است.