kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

اظهارات متفاوت مسئولان درباره علت تأخیر در انتقال نهاده های دامی



در حالی که برخی مسئولان کشاورزی و دامداری مشکل کمبود کامیون را عامل تاخیر در انتقال نهاده‌های دامی از بنادر به داخل کشور می‌دانند اما معاون حمل و نقل سازمان راهداری این ادعا را رد کرد‌.
اخیراً مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره علت کمبود نهاده‌های دامی برای دامداران گفته بود: در حال حاضر نهاده به میزان کافی برای مصرف دامداران تأمین شده است، ولی سوء مدیریت و مدیریت سلیقه‌ای باعث شده نهاده‌های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به گمرکات رسیده وارد کشور نشود و به دست دامداران نرسد.
به گفته مرتضی حنیفه‌زاده‌، در حال حاضر مشکل اصلی نهاده‌ها که باعث کمبود آن در دامداری‌ها شده، مسئله انتقال از گمرکات کشور به استان‌های مختلف است. در همین ارتباط، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری مرغ تخمگذار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی به مقصد استان‌ها جدی است، گفت: علیرغم اینکه حواله‌های تحویل کنجاله سویا و ذرت طبق برنامه و سهمیه‌بندی از بازارگاه صادر و وجه آن با تمام مشکلات نقدینگی حتی دو هفته قبل از صدور حواله در سامانه مذکور واریز می‌شود اما مشکلات حمل و نقل از بنادر جنوبی به مقصد استان‌ها بسیار جدی است. مرغداران به ناچار، درخواست غیر قانونی رانندگان کامیون‌ها که تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو حمل نهاده مطالبه می‌کنند را می‌پذیرند ولی کمبود کامیون و تریلر و یا عدم تمایل رانندگان به فعالیت در این حوزه به یک معضل تبدیل شده است. این ادعاها درحالی است که معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با مهر درباره اظهار نظر وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کمبود ناوگان جاده‌ای برای حمل کالاهای اساسی اظهار کرد: ما موارد و مستندات را ارائه داده‌ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده‌ای ما در کشور بیش از میزان نیاز است و کامیونداران به دنبال جذب بار هستند؛ بنابراین کم‌لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد. بابک طالبی ادامه داد: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی‌(ره) می‌روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می‌شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار کنیم که برای جذب بار به بندر امام‌(ره) بروند؟ البته ما مشوق‌هایی برای رانندگان در نظر گرفته‌ایم؛ برخی از رانندگان هم چون شغلشان صرفاً رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می‌کنند و به بندر امام‌(ره) می‌روند اما اینکه بگویند کامیون‌ها نمی‌آیند، کم‌لطفی است؛ دستگاه‌های مسئول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده‌اند، نمی‌گذارند کامیون‌ها به بندر امام‌(ره) بروند. معاون حمل و نقل سازمان راهداری یادآور شد: همین الان روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام‌(ره) می‌روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت بازرگانی دولتی ایران فعالیت حمل کالا داریم. وی با تأکید بر اینکه رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی‌اند، اظهار داشت: رانندگان بابت معطلی‌ها اذیت شده‌اند؛ البته بخشی از نارضایتی‌ها در خصوص کم بودن کرایه حمل را شرکت‌های دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده‌اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که می‌توان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است.