kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
با حکم قطعی دستگاه قضایی

۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی به بیت المال بازگشت

 

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حکم قطعی بازگشت پنج هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق‌مشهد ساری به بیت‌المال صادر و ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود منصور عنوان کرد: پس از درخواست و پذیرفته شدن ماده 477 سازمان جنگل‌ها در سال گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه پرونده دوباره در دیوان عالی کشور به شعبه اول ارجاع شد و رئیس و دو مستشار این شعبه به دقت پرونده را بررسی کردند و با هفت استدلال که در متن رای هم آورده شده رای شعبه اول دادگاه عمومی ساری را که نشان می‌دهد پنج هزار و 103 هکتار از جنگل‌های هیرکانی ملی و حدود 370 هکتار مستثنیات و متعلق به مردم است تایید کرد. وی افزود: این پنج هزار و 103 هکتار از جنگل‌های هیرکانی با این رای به دامن منابع طبیعی و انفال برگشت و رای صادر شده از سوی دیوان عالی کشور، قطعی و غیر قابل اعتراض است.
این مسئول افزود: وقف و نهاد وقف را نهادی ارزشمند و مقدس می‌دانیم، ولی از طرف دیگر جنگل‌ها و مراتع را که جزو انفال و بیت‌المال است و متعلق به نسل حاضر و نسل‌های آتی است وقف‌پذیر نمی‌دانیم.منصور با رای اخیر دیوان عالی کشور مشخص شد که استدلالات سازمان جنگل‌های درست و نظر ما منطبق با قوانین کشور و حتی مبانی شرعی است. وی ادامه داد: وظیفه دارم تا از عنایت ویژه ریاست سابق قوه قضائیه (حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی) و رئیس و قضات دیوان عالی کشور و حمایت‌های دولت و معاون اول رئیس‌جمهور و ‌به‌خصوص اصحاب رسانه و فعالان محیط زیست که این دغدغه را داشتند و این پرونده را با حساسیت دنبال می‌کردند تشکر کنم.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در خصوص روند رسیدگی به این پرونده از سال 80 تا به امروز توضیح داد: در سال 80 مقررات قانون ملی شدن را در خصوص این پلاک انجام دادیم و تشخیص ما این بود که پنج هزار و 103 هکتار این پلاک اراضی ملی است که عمدتاً جنگل طبیعی هیرکانی و میراث ماندگار کشور می‌باشد. منصور تصریح کرد: به غیر از پنج هزارو 103 هکتار حدود 370 هکتار هم به عنوان اراضی ملی و مستثنیات متعلق به مردم در همان سال 80 مورد تشخیص قرار گرفت، اما در سال 82 به این تشخیص ما اعتراض شد و کمیسیون ماده واحده تشخیص اراضی اختلافی تشخیص ما را در خصوص این پلاک صحیح دانست و تایید کرد به رای کمیسیون واحد ماده دوباره اعتراض و در شعبه اول دادگاه عمومی ساری اعتراض رد شد. وی گفت: بعد از گذشت 20 سال که روند پیگیری‌های این پرونده طول کشیده است با عنایت و پذیرفته شدن ماده 477 و بازدید هیئتی ازسوی ریاست وقت قوه قضائیه در سال گذشته و بازدید ریاست دیوان عالی کشور از این جنگل‌ها در نهایت رای به ملی بودن این پلاک صادر شد.